Windows Phone: Mrtvý, jen ne ještě pohřbený? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Microsoft oznámil, že propustí 7800 zaměstnanců ze zbytku původní Nokie. Šéf Microsoftu, Satya Nadella, přitom prohlásil, že to neznamená, že by Microsoft končil se smartphony. Vzhledem k tomu, že je Windows dnes nabízen v podstatě jenom Microsoftem, tento tah ale připomíná spíš kapitulaci.
Na jaře tohoto roku se ukázalo, že podíl Windows Phone v Evropě stoupal z úrovně kolem 5 % na zhruba 7 %, zatímco v USA naopak mírně klesal z 5 % na 4 %, což je podíl, který Ballmer prorokoval právě iPhonu. V Číně se tržní podíl ocitl dokonce na 1 %. Přestože se Microsoft opravdu snažil s Windows Phone prorazit a přestože nabídl systém rychlý a stabilní, prostě se ho nedaří protlačit.
Dnes se můžeme pousmát nad arogancí, kterou v minulosti prokázal nejen Ballmer, ale i celá řada dalších zaměstnanců Microsoftu. Jistě, společné happeningy vysmívající se konkurenci stmelují tým, ale občas to můžete přehnat. Pamatujete ještě, jak Microsoft v roce 2010 veřejně pohřbíval iPhone a BlackBerry? Byla to velká akce včetně skupinového tance ve stylu klipu Thriller od Michaela Jacksona. Dnes toto video vyznívá poměrně morbidně.
Otázkou je, kde se stala chyba a jaká je vlastně příčina, že se Windows Phone neuchytil. Možností je celá řada – a rozhodně to není tím, že by nejstarší telefony Nokia Lumia byly nekvalitní, předražené anebo byl systém Windows Phone nefunkční. Naopak, uživatelé Windows Phone mají své přístroje i systém rádi. Tak kde se vzala chyba? Proč se prodávají tak málo?
Microsoft není cool.
Za nejlepší období Microsoftu považuji „období pozdního Gatese“ (1995-2000), kdy byl Microsoft nesmírně tvořivý jak po stránce hardwaru, tak softwaru. Barney, BOB, herní studia, Flight Simulator, ergonomické klávesnice, gamepady, optické myši, forcefeedbackové joysticky, Digital Sound System 80 – paráda. Tehdy byl Microsoft cool a všichni v redakci se těšili na další balíček s produkty na recenzi. Byla o ně vždy celkem rvačka.
Za Ballmera Microsoft pozvolna přestal být cool – a je těžké říct přesně proč. Nejsem schopen přesně identifikovat, co se stalo, pravděpodobně vymizela hravost, tvořivost a odvaha, se kterou se vrhal do zajímavých a nových věcí. Ne že by s tím přestali úplně, ale SPOT technologie mi už zrovna hip nepřišla. Stále vyráběli konzole, ale Flight Simulator skončil, podobně i řada zábavných her.