Závodní sen od Thrustmasteru? Kralevic a král | Kapitola 6
Seznam kapitol
Tak se to stalo. Poprvé jsem cítil ten zvláštní pocit, že nejsem odborně dost na výši, abych mohl skutečně objektivně zhodnotit recenzovaný produkt. Cítil jsem se trochu tupě a vlastně i dost nešťastně. Neochvějná jistota, se kterou přistupuji k jakémukoliv joysticku na světě, se kamsi vytratila a já najednou tápal.
Řadicí páka (TH8A):
Když už nám Thrustmaster za 15 tisíc nenadělil pedály, jistě nám nadělí aspoň řadicí páku, říkáte si? A zase nic. Řadicí páka z dílen Thrustmastera udělá další tří a půltisícovou díru do peněženky. Jedná se o nádherný kousek téměř čistého kovu.
Tvar tvoří klasické H, 7 rychlostí vpřed a 1 vzad. Škoda. Víte, ono snad jediné významnější auto, které používá sedmistupňový manuál, je současné Porsche 911.
A i to má sedmičku jen kvůli nízké spotřebě na dálnici, jinak se maximální rychlosti i výkonů s tímto vozem dosahuje na šestku. No, a jestli jsem si něčím zcela jistý, tak tím, že u Porsche jistě nenechávají řidiče při každém přeřazení podstupovat loterii 5 – 7 – 6 – R. Rychlosti 1 – 4 tam sázíte snadno, stejně jako v klasickém autě, jenže mezi 5 – 6 a 7 – R zcela chybí jakýkoliv doraz, který byste museli překonat třeba větší silou (jako při řazení R v BMW), nebo zatlačením (jako při řazení R u koncernových aut a u řadicích pák od konkurenčního Logitechu). Tady prostě rukou lovíte v prostoru a doufáte, že tam bude pětka, nebo šestka a ne sedmička, nebo zpátečka.
To, že široká háčka lze elegantně vyřešit nám ukazují jak reálná auta, tak třeba i zmíněný Logitech. Ale zde je to prostě takové, jaké to je a já nedokážu tuto páku právě z tohoto důvodu příliš doporučit. Snad jedině kdybyste poloze 7 a R nastavili rychlost 5 a 6 a měli tak každou z nich ve dvou polohách. Nebo udělali nějaký mechanický blok?
Páku lze pomocí přiloženého plíšku mechanicky přestavět na sekvenční řazení a pomocí praktického šroubu lze nastavovat i tuhost, ale pachuť z výše uvedeného ani tyto dva příjemné detaily nerozptýlily.
A jedéééém…?
To byla sprcha negativismu, že ano? Zapomeňte na ni, pohodlně se usaďte, jak vám to jen vaše skořepinová kancelářská židle umožňuje, spusťte si oblíbené závody a užijte si to. Volant sice trochu hlučí (aktivní chlazení), ale řev atmosférického osmiválce bude ještě silnější. Nejlepší bylo, že jsem volant chvílemi přestával úplně vnímat, tedy podobně, jako v reálném autě. To byl pocit, který jsem příliš nezažíval u Logitechu G920, kde jsem neustále myslel na pedály i ne zcela ideální volant. Ale pozor, bavíme se pouze o případu, kdy nahradíte dodávaný „ukouslý“ volant nějakým standardním kulatým (byť znovu zdůrazním, že pro formule je ukousnutý více než jen dobrý). Thrustmaster jich nabízí celou řadu v cenách od 3 do 4 tisíc, některé i potažené kůží. Já pro maximální zážitek používal kolo z T300 a byl jsem spokojený jako blecha. Hodiny utíkaly jako minuty a časy jak v NFS SHIFT, tak v Project Cars prudce padaly. Úplně jsem ztratil pojem o čase, vlastně i o světě o kolo. Zcela jsem se propadl do závodění a cítil ten výjimečný pocit štěstí, jaký pamatuji z TDU mnoho let zpátky. Bavilo mě to, neskutečně mě to bavilo a vás to bude bavit také. Až do jedné chvíle…