17" elegán s čtečkou paměť. karet: BenQ FP791 | Kapitola 3
Seznam kapitol
Tento plochý panel by mohl ihned startovat v soutěži o nejzajímavější počítačový design. Dáša ihned po jeho vybavení prohlásila, že takový kousek by na svém stole rozhodně přivítala, typické pro ni bylo, že obraz ji v zásadě vůbec nezajímal. Ostatní se zase zahleděli do dokumentace: doba odezvy 16ms, jas 350 cd/m2, kontrast 450:1... to věru nevypadá zle. Pojďme tedy panel zapnout a zjistit jestli za sladkým designem a papírovými předpoklady vězí skutečné zlato.
I když parametry patří mezi dnešní lepší standard, o skutečné kvalitě zobrazení nevypovídají příliš mnoho (je známo, že papír snese téměř vše - a někteří výrobci tohoto využívají poměrně často :-(
Nejdříve shrneme teorii a pak panel prověřme našimi redakčními testy.
TFT panely a jejich obraz
Mnoho lidí, kteří jsou při pohledu na obraz TFT panelů na první pohled okouzlení obrazem se zářivými barvami, výbornou ostrostí a dokonalou geometrii (zejména při předvádění šetřičem obrazovky s plovoucími rybičkami), netuší, že i tyto, na první pohled dokonalé panely mají své specifické problémy.
Doba odezvy - response timeNa rozdíl od monitoru, kde je náběh i zhasínání obrazových bodů zanedbatelné, je každá buňka LCD zatížená určitou "setrvačností" (response time). Není divu, vždyť fyzikálně se u TFT stále jedná o mechanické natáčení tekutých krystalů v elektrickém poli. Dlouhá doba odezvy způsobuje rušivé mlžení a optický neklid na hranách a plochách pohybujících se části obrazu. Nevyhovující response time se projevuje rušivě zejména v těchto situacích: při převíjení dlouhého dokumentu, v dynamických video scénách nebo ve hrách (zde jsou kupodivu nejvíce postižené hry ze skrolujícím pozadím). Dobu odezvy uvádíme v milisekundách, čím je menší, tím lépe (dnes by v žádném případě by neměla překračovat 35ms). Hodnotu response time můžeme ještě rozdělit na dvě části: na dobu potřebnou k rozsvícení bodu (tr, rise time) a na dobu potřebnou ke zhasnutí aktivního bodu (fall time). Omezení pozorovacího úhluTento jev je často považován za největší nevýhodu TFT panelů. Díky svému polarizačnímu charakteru dochází při pohledu na obraz panelu z boku (mimo rozsah stanovený pozorovacími úhly) k dramatické ztrátě jasu doprovázené zkreslením barev (v extrémním případě se obraz obrací až do negativu). Pozor: Někteří výrobci, podle hesla, papír snese všechno - navíc v situaci kdy neexistuje jednoznačná metoda určování pozorovacích úhlů, uvádějí pozorovací úhly (i dobu odezvy - response time) o kterých by se, diplomaticky řečeno, "dalo s úspěchem pochybovat". Obecně platí, že uváděné hodnoty jsou pouze orientační. Nehomogenita barev a nerovnoměrné prosvětlení paneluJistá mírná barevná nehomogenita (nejednorodost) je jednodušším panelům dokonce vlastní - souvisí totiž s dříve zmíněnými pozorovacími úhly (ty například způsobují, že některé světlé barvy mají v horní části panelu jinou sytost, či dokonce odstín, než v části dolní, kterou přirozeně pozorujeme pod jiným úhlem). Barevná nehomogenita není při běžné práci nijak zřetelná, avšak panely trpící tímto neduhem (téměř všechny starší a některé nejlevnější typy TFT panelů) se nehodí k editaci fotografii a grafiky. Dalším problémem je nerovnoměrnost zadního osvětlení (back light). Ta se dokonce zesiluje po určité době provozu - takto postižený panel vypadá jako politý světlou kávou: některé části obrazu jsou mírně zašedlé (mají menší jas). Viníkem je prosvětlovací výbojka, která má, ve srovnání s monitorem, mnohem nižší životnost (cca 3-5 let svícení). |
Pojďme se podívat jak se s těmito problémy "popere" náš testovací kousek.
Pozorovací úhly
Výrobce uvádí 140 stupňů v horizontální rovině a 140 stupňů ve vertikále - to jsou na dnešní dobu pouze průměrné parametry.
Podle našich kriterii je horizontální pozorovací úhel opravdu blízký uváděnému: cca 120-140o.
Testem si také ověříme, jak je na tom panel s vertikální rovinou. Zde snímáme dvě fotky se vzdálenosti 1.2m, přičemž jedna je snímána v ose panelu, druhá z bodu vyššího o 60cm (pod tím úhlem vidí obraz vidí člověk stojící za židlí "operátora").
Obraz je při pohledu shora příliš světlý a ztrácí kontrast. Vertikální pozorovací úhel je maximálně 120o a BenQ si v tomto případě s hodnotou 140 stupňů příliš fandil.
A závěr? Panel nepatří mezi typy vhodné pro prezentaci - dobrý obraz vidí prakticky jen "operátor", osoby mimo pozorovací úhel vidí poněkud méně kvalitní obraz.
Barvy a stupně šedi
detaily ve videu s Mickey Rourkem se ztrácejí v temnotách...
Pokud se na panel budete dívat kolmo, odměnou vám bude kvalitní obraz s prokreslenými stíny na tlačítkách a jemně odstupňovanými odstíny šedi...
I když i tady platí, že tmavší odstíny jsou mírně "zkomprimované" - i tento panel, stejně jako většina TFT, se tedy nehodí na úpravu grafiky.
Barevný terč ukazuje (i když to tady není vidět) že panel ma také mírné problémy s barevnými přechody - v obraze jsou vidět mírné stupně.
A závěr? BenQ FP791 není panelem, který by mohl zaujmout počítačové grafiky. Na druhou stranu je jasné, že cílovou skupinou budou spíše domácnosti a kanceláře. Nepříliš velké pozorovací úhly vám nedovolí prezentovat klientovi reklamní agentury finální verze připravených letáků (při pohledu mimo pozorovací úhel jsou barvy zkreslené) - u grafů v Excelu však určitě nezjistí žádný problém.