3d-hitparada-shrnuti
Hardware Článek 3D hitparáda - shrnutí

3D hitparáda - shrnutí | Kapitola 14

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

15. 12. 2003 00:00 1

Seznam kapitol

1. 3D hitparáda 2. Doplnění - R9600 XT a GF FX5700 Ultra 3. Přetaktování (overclocking) 4. Kvalita obrazu 2D 5. Hmotnosti a rozměry karet, rozdělení karet 6. Testovací konfigurace, použité testy 7. 3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures
8. ChameleonMark, VillageMark, ... 9. Aquamark 3 10. Gun Metal, Max Payne, Comanche 4 11. UT2003, Unreal 2, Splinter Cell 12. Serious Sam 2, Wolfenstein 13. Anisotropní filtrování a FSAA 14. Vyhodnocení výsledků, tipy PCtuningu

Konečně jsme se snad úspěšně porvali s obrovskou masou čísel a můžeme vám naservírovat nejrozsáhlejší porovnání grafických karet, které je v ČR k vidění. Celkem se podařilo zrecenzovat 60 grafických karet a celkem 48 různých čipů bylo podroběno bezkonkurenčním 9 herním a 7 teoretickým testům. Do poslední části, které mělo být původně jen souhrnem předchozích, přibyly minirecenze MSI GeForce FX 5700 Ultra a ASUS Radeon 9600 XT a hlavně zde najdete souhrnné srovnání kvality obrazu, hmotnosti a délky karet z 3D hitparády, databázi přetaktování i jakéhosi malého průvodce přetaktováním. Nakonec nechybí kompletní srovnání karet v poměru cenavýkon s aktuálními cenami.

Reklama

 

Vyhodnocení výsledků

Protože průměrné fps jsem v prvním díle 3D hitparády (lowend) počítal jinak (zbytečně započítány 3 UT enginy) a jinak v dalších dílech (vyšší detaily, vyšší rozlišení), vše jsem kompletně přepracoval a udělal jeden společný index, založený na zprůměrování fps z těchto her:

  1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default
  2. Gun Metal - 1024x768x32, max detail, FSAA 2x, benchmark 1
  3. Max Payne - 1024x768x32, max detail, Final Scene No.1
  4. Comanche 4 - 1024x768x32, sound off, benchmark demo
  5. Return to Castle Wolfenstein - 1024x768x32, max detail, demo checkpoint
  6. Splinter Cell - 1024x768x32, high detail, Caspian Oil Refinery
  7. Unreal Tournament 2003 - 1024x768x32, max detail, Asbestos+Antalus, botmatch
  8. Serious Sam 2 - 1024x768x32, high detail, Grand Cathedral

Když karty hru nespustily nebo benchmark neproběhl korektně, byla jim započítána nula. Vzhledem k rozlišení je nasnadě, že v hlavně v Serious Sam 2, Reeturn to Castle Wolfenstein, UT2003 a Comanche 4 byly silnější karty limitovány procesorem.

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

U karet od midrange výše jsem pak počítal již většinou s výsledky, kde byly grafické karty více rozškálovány, tedy s testy méně závislými na procesoru něž v prvním případě a často i v rozlišení 1600x1200x32. Tento index jsem nepočítal (a ani neměřil výsledky) u lowendových karet, které nebyly limitovány procesorem ani v prvním případě a neočekává se od nich výkon s vysokými detaily nebo ve vyšším rozlišení. Zprůměroval jsem tedy fps z těchto her a s těmito nastaveními:

  1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default
  2. Gun Metal - 1024x768x32, max detail, FSAA 2x, benchmark 1
  3. Max Payne - 1024x768x32, max detail, Final Scene No.1
  4. Unreal 2 - 1600x1200x32, max detail, Acheron
  5. Splinter Cell - 1600x1200x32, very high detail, Caspian Oil Refinery
  6. Unreal Tournament 2003 - 1600x1200x32, max detail, Antalus, botmatch
  7. Serious Sam 2 - 1024x768x32 a 1600x1200x32, high detail, Grand Cathedral

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

Posledním indexem je tzv. "heavy duty mode" - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z:

  1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default, Max. Aniso, FSAA 4x
  2. Comanche 4 - 1024x768x32, sound off, benchmark demo, Max. Aniso, FSAA 4x
  3. Return to Castle Wolfenstein - 1024x768x32, max detail, demo checkpoint, Max. Aniso, FSAA 4x
  4. Unreal 2 - 1600x1200x32, max detail, Acheron, Max. Aniso, FSAA 4x
  5. Unreal Tournament 2003 - 1600x1200x32, max detail, Antalus, botmatch, Max. Aniso, FSAA 4x
  6. Serious Sam 2 - 1024x768x32 a 1600x1200x32, high detail, Grand Cathedral, Max. Aniso, FSAA 4x

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

Ceny

Stejně jako v posledním díle 3D hitparády o highendových kartách jsem se rozhodl udělat vše na jednom modelovém obchodu, u kterého se mi zdají ceny rozumné (Czech Computer) a vybral typické zástupce od každé karty. Tentokrát jsem přihlédl i k internetovému obchodu PCtuningu a byla-li cena nižší, tak jsem použil pak tuto. Karty co se nevyskytovaly v žádném z ceníku jsem doplnil cenami karet z LEVI, Abacusu a Petra Computers.Problémem pak zůstává různá vybavenost karet - tiché chlazení, VIVO u topmodelů, počet her (proto jsem třeba proti MSI FX 5950 vzal ASUS 9800XT apod.) a další příslušenství. Vypadá to, že cena Leadtek A350 TD Ultra VIVO 256 MB (FX5900 Ultra) se stabilizovala za cenu něco přes 13 000, tak jsem kartu zařadil, i přesto, že je hlučnější než přímý konkurent Hercules 9800 Pro, ale zase je vybavena VIVO. Problém s cenou R9700 se vyřešil, nyní se nabízí za dobrou cenu, přibyl mi vrásek v podobě Leadtek FX 5800, která se objevila v ceníku LEVI (pravděpodobně doprodej) za výjimečně nízkou cenu (poměr cena/výkon je u ní nyní fantastický, horší to je s vlastnostmi jako emitované teplo, hlučnost, ostrost obrazu, ...). Použil jsem raději cenu ASUS FX 5800, která se dlouhodobě drží v cenících (s pomalu ale jistě klesající cenou). Karty, které se v žádném ze dvou ceníku nevyskytují mají buď dosazenu poslední cenu nebo rozumnou cenu dohledanou v jiných obchodech.

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

Cena/výkon

Nejprve se podíváme na pro všechny karty společný poměr cena/(fps v 8 hrách, méně náročné nastavení):

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

Z grafu se tedy dozvíte pouze poměr cena/výkon u levných a méně výkonných karet, zjistíte, kterou kartu koupit na nenáročné hraní her. Také samozřejmě zjistíte, že když se omezíte na rozlišení, detailech a nebudete potřebovat FSAA nebo anisotropní filtrování, tak jsou drahé karty zbytečností. Každopádně jako outsideři dopadnou karty s 64-bitovou sběrnicí. Všimněte si výsledků karet s odemčenými pipelines, pokud budete mít štěstí, tak halvně u R95000 256-bit poměr cena/výkon značně stoupne.

Zprůměroval jsem i výsledky z obou náročnějších indexů z her (bez FSAA a Aniso + s FSAA a Aniso / 2) a jimi pak podělil cenu, abych dostal cenu za fps a byl přitom co nejspravedlivější. V midrange a highend je již potřeba brát v potaz výkon s FSAA a Aniso, kvůli tomu se za ty karty také platí.

3D hitparáda - shrnutí
i Zdroj: PCTuning.cz

Do grafů jsem tentokrát zanesl i Sapphire 9800 SE 128-bit s odemknutými pipelines, je zajímavé pozorovat o kolik míst karta s jinak špatným poměrem cena/výkon po (někdy) úspěšném odemknutí poskočila.

Tipy PCtuningu (aktualizováno)

Tip do 2 000 Kč s DPH: GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit

Tip do 2 500 Kč s DPH: Radeon 9200 64MB 128-bit

Tip do 4 000 Kč s DPH: GeForce 4 Ti 4200

64

MB

250/500(513) MHz

Tip do 5 000 Kč s DPH: GeForce FX 5600

128

MB 325

/600 MHz

Tip do 6 000 Kč s DPH: GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz

Tip do 7 000 Kč s DPH:

Radeon 9600

XT

128 MB

5

00/

6

00 MHz

Tip do 8 000 Kč s DPH: 

Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz

Tip do 11 000 Kč s DPH: Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz

Poznámky:

- tip do 3 000 Kč jsem zrušil, protože Radeon 9000 (9200) Pro ani 8500LE/9100 se již příliš neobjevuje

- do 5 000 Kč by se dalo uvažovat i o levnějším Radeonu 9600, záleží na možnostech přetaktování (pozor na R9600 s ozamčeným přetaktováním, pak je třeba hrát s například s RivaTunerem), vybavení apod.

- do 6 000 je vyrovnaným soupeřem pro FX 5700 i Radeon 9600 Pro, je však mírně dražšía v našich testech dopadl mírně hůře. Možná půjde ale často lépe přetaktovat. Pak by byl lepší volbou.

- tip do 8 000 (Radeon 9700) je zároveň i tipem do 10 000 Kč, protože karta má potenciál k přetaktování (někdy až po nahrání jiného BIOSu) a je podle mě vzhledem k ostatním hlediskům (nejn výkon) lepší než FX 5800. Je to koneckonců karta s nejlepším poměrem výkon/takt.

- do 11 000 Kč je hned několik kandidátu, Radeon 9700 Pro a Radeon 9800 jsou vyrovnané karty, bude záležet na jednotlivých výrobcích (taktovatelnost, tichost, kvalita provedení, hodnota bundle). Ale F-buffer u R9800 a lepší kompresní poměr frame bufferu je u R9800 lepším příslibem do budoucna a jádro R350 jde z původních 325 MHz taktovat skvěle a propustnost pamětí je i přes nižší takt díky 256 bitové sběrnici dostačující

- do 15 000 Kč přibyl Radeonu 9800 Pro konkurent v podobě zlevněné FX5900 Ultra. Záleží, kterými dalšími vlastnostmi vás ten který výrobek osloví.

- bez omezení: Zde záleží na použití karty. Radeon 9800 XT je super silný v pixel shaderech a je to kompaktnější karta a se silným procesorem je to nejrychlejší současný herní akcelerátor. FX 5950 Ultra má díky brutálnímu taktu navrch v OpenGL a také se ukázala jako mírně lepší na slabším procesoru Barton 3000+.


Diskuze k článku (poprvé přímo v našem diskuzním fóru)


Poděkování:

V prvé řadě děkuji své skvělé přítelkyni Monice za vydatnou pomoc s grafy (opravdu to byl boj s horou čísel).

Děkuji P. Válkovi a J. Kwolkovi z naší redakce za pomoc se sháněním karet do testu.

Něco málo úsměvného ze zákulisí vzniku 3D hitparády :-)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama