3d-hitparada-shrnuti
Hardware Článek 3D hitparáda - shrnutí

3D hitparáda - shrnutí | Kapitola 3

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

15. 12. 2003 00:00 1

Seznam kapitol

1. 3D hitparáda 2. Doplnění - R9600 XT a GF FX5700 Ultra 3. Přetaktování (overclocking) 4. Kvalita obrazu 2D 5. Hmotnosti a rozměry karet, rozdělení karet 6. Testovací konfigurace, použité testy 7. 3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures
8. ChameleonMark, VillageMark, ... 9. Aquamark 3 10. Gun Metal, Max Payne, Comanche 4 11. UT2003, Unreal 2, Splinter Cell 12. Serious Sam 2, Wolfenstein 13. Anisotropní filtrování a FSAA 14. Vyhodnocení výsledků, tipy PCtuningu

Konečně jsme se snad úspěšně porvali s obrovskou masou čísel a můžeme vám naservírovat nejrozsáhlejší porovnání grafických karet, které je v ČR k vidění. Celkem se podařilo zrecenzovat 60 grafických karet a celkem 48 různých čipů bylo podroběno bezkonkurenčním 9 herním a 7 teoretickým testům. Do poslední části, které mělo být původně jen souhrnem předchozích, přibyly minirecenze MSI GeForce FX 5700 Ultra a ASUS Radeon 9600 XT a hlavně zde najdete souhrnné srovnání kvality obrazu, hmotnosti a délky karet z 3D hitparády, databázi přetaktování i jakéhosi malého průvodce přetaktováním. Nakonec nechybí kompletní srovnání karet v poměru cenavýkon s aktuálními cenami.

Reklama

Malý průvodce přetaktováním grafické karty

Pro testování stability používám několik náročných aplikací. Pro každé GPU a typ karty se ukáže náročná často jiná aplikace, po přetaktování tolika grafických karet už zhruba vím, pro kterou kartu použít, které testy, abych rychle našel nejvyšší možné stabilní přetaktování. Ale o tom by se dal napsat celý samostaný článek. Pokusím se to shrnout ve zkratce:

Rychlé nalezení frekvencí:

  • jádro: 3DMark 2001 SE - Dragothic Low s anisotropním filtrováním, přesnost zhruba 10 MHz
  • paměti: 3DMark2001 SE - Nature s FSAA minimálne 4x, přesnost zhruba 20 MHz až 50 MHz (při vysoké teplotě v case)

3DMark 2001 má výhodu, že se rychle spouští, v jednom okně pak mám spuštěnu taktovací utilitu (Powerstrip, RivaTuner, ...) a v druhém 3DMark a každou frekvenci hned zkouším. Zvlášť taktuji jádro, zvlášť paměti. Dá se zhruba odhadnout nějaká očekáváná nejvyšší frekvence, tu nastavím, když je vše v pořádku, tak zvýším, uvidím-li chyby v obraze (v horším případě zatuhnutí systému při taktování GPU) - a stačí špatný pixel, okamžitě snižuji frekvenci metodou půlení intervalu (nastavím polovinu mezi tipnutou a původní frekvencí). Někdy nemusí být ani viditelné artefakty, ale často dojde ke zpomalování čipu, čahož si všimnete buď neočekávaným pocukáváním nebo nižším výsledkem (fps).

Teď tedy máme přetaktované frekvence s určitou přesností, hlavně paměti je třeba testovat dlouhodoběji, artefakty se objeví často až po zahřátí. Proto v ovladačích nastavte maximální anisotropní filtrování a vyhlazování hran minimálně 4x. Opravdovou stabilitu testuji těmito aplikacemi:

Jádro (GPU, VPU):

  • 3DMark 2003 (Troll´s Lair, případně snížení fps v Wings of Fury)
  • Gun Metal (hlavně nVIDIA GeForce)
  • ATi demo Car Paint (hlavně ATi Radeon, nutno s anisotropním filtrem)
  • Splinter Cell Caspian Oil Refinery
  • Serious Sam 2 demo Valley of the Yaguar

Paměti (vysoké rozlišení a FSAA, delší dobu testovat):

  • Unreal 2 Acheron
  • Codecreatures Benchmark Pro
  • Colin McRae Rally 3
  • Serious Sam 2 demo Grand Cathedral

Databáze přetaktování grafických karet z 3D hitparády

Velkou část karet, které jsem testoval v 3D hitparádě jsem zkusil přetaktovat (ne všechny, především ne ty starší a pomalejší, otestovat stabilitu přetaktování zabere dost času) a sestavil srovnávací tabulku v jejímž prvním sloupci je typ karty, poté výrobce dané karty, dále základní takt (takt jádra/takt pamětí), takt po přetaktování (takt jádra/takt pamětí), o kolik MHz se podařilo přetaktovat (takt jádra/takt pamětí) a v posledním pak o kolik % původního taktu se podařilo přetaktovat (toto číslo je logicky vyšší u nízko taktovaných karet).

Je zajímavé pozorovat, kdo z tabulky vychází nejlépe - z čipů to je Radeon 9800 nonPro (+127 MHz), Radeon 9600 (někdy je třeba použít Anti-Anti-Overclocking skript v RivaTuneru), Radeon 9600 XT a GeForce FX 5900, z pamětí pak 3.6 ns Samsung (BGA) na ASUS Ti 4800 SE a některé vlastně podtaktované paměti (například Hynix 4 ns BGA na HIS Radeon 9600 či Samsung 4 ns TSOP na ASUS GeForce 4 MX-440 SE).

Karta Výrobce Původní takt (MHz) Přetaktování (MHz) Přírustek (+MHz/+MHz SDR) Nárůst v %
GeForce 4 MX-440 SE 64 MB ASUS 250/333 305/500 +55/+83 22/50
GeForce 3 Ti 200 64 MB Sparkle 175/400 250/550 +75/+75 43/38
GeForce 4 Ti 4200 Turbo 128 MB XFX 250/620 310/680 +60/+30 24/10
GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB XFX 275/550 310/640 +35/+45 13/16
GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB ASUS 275/550 330/720 +55/+85 20/31
GeForce FX 5200 128 MB Inno3D 250/400 275/405 +25/+3 10/1
GeForce FX 5200 Ultra 128 MB MSI 325/650 300/706 -25/+28 -8/+9
GeForce FX 5600 256 MB MSI 270/400 338/428 +68/+14 25/7
GeForce FX 5600 128 MB ASUS 325/600 350/660 +25/+30 8/10
GeForce FX 5700 128 MB Leadtek 450/550 494/654 +44/+52 10/19
GeForce FX 5700 Ultra 128 MB MSI 475/900 511/1024 +36/+72 8/14
GeForce FX 5800 128 MB Leadtek 400/800 477/954 +77/+77 19/19
GeForce FX 5900 SE 128 MB Creative 400/700 480/800 +80/+50 20/14
GeForce FX 5900 OTES 128 MB ABIT 400/850 470/962 +70/+56 18/13
GeForce FX 5900 128 MB Albatron 400/850 429/920 +29/+35 7/8
GeForce FX 5900 128 MB ASUS 400/850 463/957 +63/+54 16/13
GeForce FX 5900 128 MB MSI 400/850 504/1000 +104/+75 26/18
GeForce FX 5900 Ultra 256 MB ASUS 450/850 521/954 +71/+52 16/12
GeForce FX 5900 Ultra 256 MB MSI 450/850 507/962 +57/+56 13/13
Leadtek FX 5950 Ultra 256 MB MSI 475/950 555/1060 +80/+55 17/12
Radeon SDR 32 MB ATi 160/160 195/165 +35/+5 22/3
Radeon 8500 LE 64 MB ManLi 250/500 280/510 +30/+5 12/2
Radeon 9000 Pro 64 MB Sapphire 275/550 290/580 +15/+15 5/5
Radeon 9000 Pro 64 MB HIS 275/550 345/600 +70/+25 25/9
Radeon 9000 Pro 128 MB Hercules 275/500 310/580 +35/+40 13/16
Radeon 9100 128 MB Sapphire 250/400 285/490 +35/+45 14/23
Radeon 9200 64 MB HIS 250/400 275/460 +25/+30 10/15
Radeon 9500 128 MB Sapphire 275/540 365/600 +90/+30 33/11
Radeon 9600 128 MB HIS 325/400 440/550 +115/+75 35/38
Radeon 9600 Pro 128 MB HIS 400/600 495/690 +95/+45 24/15
Radeon 9600 Pro 128 MB Hercules 400/600 504/684 +104/+42 26/14
Radeon 9600 Pro UE 128 MB Sapphire 400/600 430/702 +30/+51 8/17
Radeon 9600 XT 128 MB ASUS 500/600 614/692 +114/+46 23/15
Radeon 9700 128 MB Hercules 275/540 385/630 +110/+45 40/17
Radeon 9700 Pro 128 MB Gigabyte 325/620 410/710 +85/+45 26/15
Radeon 9800 SE 128 MB Sapphire 325/580 390/638 +65/+29 20/10
Radeon 9800 128 MB Hercules 325/580 452/680 +127/+50 39/17
Radeon 9800 Pro 128 MB Hercules 380/680 439/742 +59/+9 16/9
Radeon 9800 Pro 128 MB HIS 380/680 405/702 +25/+11 7/3
Radeon 9800 XT 256 MB Sapphire 412/730 444/792 +32/+31 8/8
Radeon 9800 XT 256 MB ASUS 412/730 437/756 +25/+13 6/4
KYRO II Hercules 175/175 194/194 +19/+19 11/11
Xabre 600 Soltek 300/600 320/610 +20/+5 7/2
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama