3D hitparáda - shrnutí | Kapitola 3
Seznam kapitol
Konečně jsme se snad úspěšně porvali s obrovskou masou čísel a můžeme vám naservírovat nejrozsáhlejší porovnání grafických karet, které je v ČR k vidění. Celkem se podařilo zrecenzovat 60 grafických karet a celkem 48 různých čipů bylo podroběno bezkonkurenčním 9 herním a 7 teoretickým testům. Do poslední části, které mělo být původně jen souhrnem předchozích, přibyly minirecenze MSI GeForce FX 5700 Ultra a ASUS Radeon 9600 XT a hlavně zde najdete souhrnné srovnání kvality obrazu, hmotnosti a délky karet z 3D hitparády, databázi přetaktování i jakéhosi malého průvodce přetaktováním. Nakonec nechybí kompletní srovnání karet v poměru cenavýkon s aktuálními cenami.
Malý průvodce přetaktováním grafické karty
Pro testování stability používám několik náročných aplikací. Pro každé GPU a typ karty se ukáže náročná často jiná aplikace, po přetaktování tolika grafických karet už zhruba vím, pro kterou kartu použít, které testy, abych rychle našel nejvyšší možné stabilní přetaktování. Ale o tom by se dal napsat celý samostaný článek. Pokusím se to shrnout ve zkratce:
Rychlé nalezení frekvencí:
- jádro: 3DMark 2001 SE - Dragothic Low s anisotropním filtrováním, přesnost zhruba 10 MHz
- paměti: 3DMark2001 SE - Nature s FSAA minimálne 4x, přesnost zhruba 20 MHz až 50 MHz (při vysoké teplotě v case)
3DMark 2001 má výhodu, že se rychle spouští, v jednom okně pak mám spuštěnu taktovací utilitu (Powerstrip, RivaTuner, ...) a v druhém 3DMark a každou frekvenci hned zkouším. Zvlášť taktuji jádro, zvlášť paměti. Dá se zhruba odhadnout nějaká očekáváná nejvyšší frekvence, tu nastavím, když je vše v pořádku, tak zvýším, uvidím-li chyby v obraze (v horším případě zatuhnutí systému při taktování GPU) - a stačí špatný pixel, okamžitě snižuji frekvenci metodou půlení intervalu (nastavím polovinu mezi tipnutou a původní frekvencí). Někdy nemusí být ani viditelné artefakty, ale často dojde ke zpomalování čipu, čahož si všimnete buď neočekávaným pocukáváním nebo nižším výsledkem (fps).
Teď tedy máme přetaktované frekvence s určitou přesností, hlavně paměti je třeba testovat dlouhodoběji, artefakty se objeví často až po zahřátí. Proto v ovladačích nastavte maximální anisotropní filtrování a vyhlazování hran minimálně 4x. Opravdovou stabilitu testuji těmito aplikacemi:
Jádro (GPU, VPU):
- 3DMark 2003 (Troll´s Lair, případně snížení fps v Wings of Fury)
- Gun Metal (hlavně nVIDIA GeForce)
- ATi demo Car Paint (hlavně ATi Radeon, nutno s anisotropním filtrem)
- Splinter Cell Caspian Oil Refinery
- Serious Sam 2 demo Valley of the Yaguar
Paměti (vysoké rozlišení a FSAA, delší dobu testovat):
- Unreal 2 Acheron
- Codecreatures Benchmark Pro
- Colin McRae Rally 3
- Serious Sam 2 demo Grand Cathedral
Databáze přetaktování grafických karet z 3D hitparády
Velkou část karet, které jsem testoval v 3D hitparádě jsem zkusil přetaktovat (ne všechny, především ne ty starší a pomalejší, otestovat stabilitu přetaktování zabere dost času) a sestavil srovnávací tabulku v jejímž prvním sloupci je typ karty, poté výrobce dané karty, dále základní takt (takt jádra/takt pamětí), takt po přetaktování (takt jádra/takt pamětí), o kolik MHz se podařilo přetaktovat (takt jádra/takt pamětí) a v posledním pak o kolik % původního taktu se podařilo přetaktovat (toto číslo je logicky vyšší u nízko taktovaných karet).
Je zajímavé pozorovat, kdo z tabulky vychází nejlépe - z čipů to je Radeon 9800 nonPro (+127 MHz), Radeon 9600 (někdy je třeba použít Anti-Anti-Overclocking skript v RivaTuneru), Radeon 9600 XT a GeForce FX 5900, z pamětí pak 3.6 ns Samsung (BGA) na ASUS Ti 4800 SE a některé vlastně podtaktované paměti (například Hynix 4 ns BGA na HIS Radeon 9600 či Samsung 4 ns TSOP na ASUS GeForce 4 MX-440 SE).
Karta | Výrobce | Původní takt (MHz) | Přetaktování (MHz) | Přírustek (+MHz/+MHz SDR) | Nárůst v % |
GeForce 4 MX-440 SE 64 MB | ASUS | 250/333 | 305/500 | +55/+83 | 22/50 |
GeForce 3 Ti 200 64 MB | Sparkle | 175/400 | 250/550 | +75/+75 | 43/38 |
GeForce 4 Ti 4200 Turbo 128 MB | XFX | 250/620 | 310/680 | +60/+30 | 24/10 |
GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB | XFX | 275/550 | 310/640 | +35/+45 | 13/16 |
GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB | ASUS | 275/550 | 330/720 | +55/+85 | 20/31 |
GeForce FX 5200 128 MB | Inno3D | 250/400 | 275/405 | +25/+3 | 10/1 |
GeForce FX 5200 Ultra 128 MB | MSI | 325/650 | 300/706 | -25/+28 | -8/+9 |
GeForce FX 5600 256 MB | MSI | 270/400 | 338/428 | +68/+14 | 25/7 |
GeForce FX 5600 128 MB | ASUS | 325/600 | 350/660 | +25/+30 | 8/10 |
GeForce FX 5700 128 MB | Leadtek | 450/550 | 494/654 | +44/+52 | 10/19 |
GeForce FX 5700 Ultra 128 MB | MSI | 475/900 | 511/1024 | +36/+72 | 8/14 |
GeForce FX 5800 128 MB | Leadtek | 400/800 | 477/954 | +77/+77 | 19/19 |
GeForce FX 5900 SE 128 MB | Creative | 400/700 | 480/800 | +80/+50 | 20/14 |
GeForce FX 5900 OTES 128 MB | ABIT | 400/850 | 470/962 | +70/+56 | 18/13 |
GeForce FX 5900 128 MB | Albatron | 400/850 | 429/920 | +29/+35 | 7/8 |
GeForce FX 5900 128 MB | ASUS | 400/850 | 463/957 | +63/+54 | 16/13 |
GeForce FX 5900 128 MB | MSI | 400/850 | 504/1000 | +104/+75 | 26/18 |
GeForce FX 5900 Ultra 256 MB | ASUS | 450/850 | 521/954 | +71/+52 | 16/12 |
GeForce FX 5900 Ultra 256 MB | MSI | 450/850 | 507/962 | +57/+56 | 13/13 |
Leadtek FX 5950 Ultra 256 MB | MSI | 475/950 | 555/1060 | +80/+55 | 17/12 |
Radeon SDR 32 MB | ATi | 160/160 | 195/165 | +35/+5 | 22/3 |
Radeon 8500 LE 64 MB | ManLi | 250/500 | 280/510 | +30/+5 | 12/2 |
Radeon 9000 Pro 64 MB | Sapphire | 275/550 | 290/580 | +15/+15 | 5/5 |
Radeon 9000 Pro 64 MB | HIS | 275/550 | 345/600 | +70/+25 | 25/9 |
Radeon 9000 Pro 128 MB | Hercules | 275/500 | 310/580 | +35/+40 | 13/16 |
Radeon 9100 128 MB | Sapphire | 250/400 | 285/490 | +35/+45 | 14/23 |
Radeon 9200 64 MB | HIS | 250/400 | 275/460 | +25/+30 | 10/15 |
Radeon 9500 128 MB | Sapphire | 275/540 | 365/600 | +90/+30 | 33/11 |
Radeon 9600 128 MB | HIS | 325/400 | 440/550 | +115/+75 | 35/38 |
Radeon 9600 Pro 128 MB | HIS | 400/600 | 495/690 | +95/+45 | 24/15 |
Radeon 9600 Pro 128 MB | Hercules | 400/600 | 504/684 | +104/+42 | 26/14 |
Radeon 9600 Pro UE 128 MB | Sapphire | 400/600 | 430/702 | +30/+51 | 8/17 |
Radeon 9600 XT 128 MB | ASUS | 500/600 | 614/692 | +114/+46 | 23/15 |
Radeon 9700 128 MB | Hercules | 275/540 | 385/630 | +110/+45 | 40/17 |
Radeon 9700 Pro 128 MB | Gigabyte | 325/620 | 410/710 | +85/+45 | 26/15 |
Radeon 9800 SE 128 MB | Sapphire | 325/580 | 390/638 | +65/+29 | 20/10 |
Radeon 9800 128 MB | Hercules | 325/580 | 452/680 | +127/+50 | 39/17 |
Radeon 9800 Pro 128 MB | Hercules | 380/680 | 439/742 | +59/+9 | 16/9 |
Radeon 9800 Pro 128 MB | HIS | 380/680 | 405/702 | +25/+11 | 7/3 |
Radeon 9800 XT 256 MB | Sapphire | 412/730 | 444/792 | +32/+31 | 8/8 |
Radeon 9800 XT 256 MB | ASUS | 412/730 | 437/756 | +25/+13 | 6/4 |
KYRO II | Hercules | 175/175 | 194/194 | +19/+19 | 11/11 |
Xabre 600 | Soltek | 300/600 | 320/610 | +20/+5 | 7/2 |