3dmark03-benchmark-nove-generace-prichazi
Článek 3DMark03 - benchmark nové generace přichází

3DMark03 - benchmark nové generace přichází

Dudek Jan

Dudek Jan

12. 2. 2003 00:00 184

Seznam kapitol

1. 3DMark 03 přichází 2. Test 1 - Wings of Fury (letecký simulátor) 3. Test 2 - Battle of Proxycon (3D střílečka) 4. Test 3 - Troll´s Lair (RPG)
5. Test 4 - Mother Nature (DirectX9 test) 6. Shrnutí testů 7. Teoretické testy - 3DMark03 Professional 8. CPU a Audio test

3DMark03 je po konečně tady! Dlouho očekávaný kontroverzní test přináší první profesionální benchmark využivající rozhraní DirectX9 a navíc nekolik zajímavých vylepšení. Připravili jsme pro vás několikastránkový detailní rozbor nové testovací sady a v ní použitých technologií. Článek Vám odpoví většinu otázek (np. pokud si myslíte, že nový benchmark není objektivní a nahrává kartám ATI).

Reklama

Sérii benchmarků 3DMark od firmy FutureMark/MadOnion není třeba představovat. Staly se natolik oblíbené, že je k porovnání výkonu s ostatními používají nejenom hardwaroví novináři, ale i většina uživatelů počítačů. Je otázkou prestiže kolika bodů dosáhnete. V případě 3DMarku 2001 np. mnoho lidí smekalo před těmi, kteří překonali hranici 20 000 bodů.

3DMark03 - benchmark nové generace přichází
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak to vše začalo

Historie 3DMarku je úzce spjata s firmou Remedy Entertainment, která má na kontě takové hry jako je Max Payne, Death Rally a chystaný Max Payne 2. Historie "benchmarkování " začala v roce 1997, kdy byla Remedy požádána společnosti VNU Business Publications o vytvoření benchmarku k testování prvních 3D akcelerátorů. Tak vznikl předchůdce 3DMarků - dnes už méně známý benchmark Final Reality.

Přes úspěch s Final Reality se Remedy nemohla plně věnovat tvorbě benchmarků, protože se jednalo o firmu čistě zaměřenou na počítačové hry. Proto byla založena samostatná společnost FutureMark, která měla za úkol (a myslím, že ho stále má) vytvářet počítačové benchmarky.

První, dnes již legendární program z dílen FutureMarku, byl 3Dmark 99 (uvedený na konci roku 1998). Testoval grafické karty v DirectX 6 (tehdy byly běžné grafické karty jako Riva TNT /2 nebo Voodoo 3).

V roce 2000 se FutureMark přejmenoval na MadOnion a brzy na to se objevil 3DMark 2000, který hodně získal na popularitě. Jednalo se o DirectX 7 benchmark určený na testování karet s T&L jednotkou - jako stvořený pro karty s GeForce 1 a 2 nebo první Radeony.

Na jaře 2001 MadOnion vydal dosud nejúspěšnější a dnes bezkonkurenčně nejpoužívanější 3DMark 2001, který jako první testoval Pixel a Vertex shadery v akci. Mnohé upoutal testem nazvaným Nature - tento graficky nejdokonalejší "subbenchmark" v době svého uvedení vyžadoval Pixel Shadery, které podporovaly jen grafické karty vyhovující specifikaci DirectX 8. Na jaře 2001 existovala jen jedna karta, která tomuto kritériu vyhovovala - GeForce 3 za 20 000 Kč.

Dnes přichází 3DMark03 (společně se staronovým jménem firmy FutureMark) a přináší některé nápady převzaté ze starších 3DMarků a zase naopak nemá některé featurky 3Dmarku 2001 (jako Game Demo).

Benchmarkovat vůbec 3DMarkem?

Ještě než se pustíme do vlastního popisu benchmarku, rád bych napsal pár řádků o kvalitách a možnostech 3DMarku. Mezi "gamesníky" totiž kolují i názory, že 3DMark je absolutně nereálný, nepoužitelný benchmark. Na druhou stranu je tady část lidí, kteří se bez 3DMarku neobejdou (většinou papírové časopisy, které netestují ničím jiným).

Otestovat grafickou kartu je věda. Každá se chová trochu jinak, hodně věcí je ovlivněno drivery, dále tady máme nezanedbatelný vliv procesoru a také kvalitu daného 3D enginu. Nesmíme také zapomenout na to, že výsledek v "syntetickém benchmarku" se vůbec nemusí prakticky promítnout do reálného výkonu.

3DMark patří mezi testy které jsou na rozhraní mezi praktickým světem 3D her a aplikací a světem čistě technického měření 3D výkonu. Obsahuje sice reálné grafické scény, ale ty nejsou renderovány v žádném běžně používaném enginu a nejsou součástí žádné hry (výjimku trochu tvoří některé části 3DMarku 2001, které využívaly 3D enginu z Maxe Payna). Přesto je ale nutné na obranu 3Dmarku říci, že obsahuje ty nejnovější technologie, které budou použity za rok či dva v reálných hrách, je to jakési okénko do budoucnosti, které nám říká jak se bude chovat karta za pár let.

Největší výhodou 3DMarku je "instantní" testování na přednastavených hodnotách. Rychle dostanete jeden výsledek, který můžete porovnat s ostatními. Myslím, že tento fakt má největší podíl na popularitě 3DMarku.

I když současné skóre 3DMarku 03 nemusí zdaleka odpovídat tomu, jak se grafické karty budou chovat v dnešních hrách, tak si myslím, že by se neměl ztracovat, protože výsledky budou časem relevantnější, protože i hry budou stavěny na podobných technologiích.

Poznámka: Bylo by absolutně pošetilé odvozovat celkový výkon grafické karty od výsledku v jediném benchmarku. I sami lidé z FutureMarku říkají, že správný recenzent musí použít větší sadu rozlišných benchmarků, aby mohl zhodnotit výkon grafické karty. Minimum je podle mě 5 testů či her. Ideální stav je 10 - 15 testů + jejich variací se zapnutým anti-aliasingem. I my ještě notnou chvíli budeme testovat ještě starším 3DMarkem 2001, který hodně vypovídá o výkonu grafické karty v současných hrách.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama