3dmark03-benchmark-nove-generace-prichazi
Článek 3DMark03 - benchmark nové generace přichází

3DMark03 - benchmark nové generace přichází | Kapitola 2

Dudek Jan

Dudek Jan

12. 2. 2003 00:00 184

Seznam kapitol

1. 3DMark 03 přichází 2. Test 1 - Wings of Fury (letecký simulátor) 3. Test 2 - Battle of Proxycon (3D střílečka) 4. Test 3 - Troll´s Lair (RPG)
5. Test 4 - Mother Nature (DirectX9 test) 6. Shrnutí testů 7. Teoretické testy - 3DMark03 Professional 8. CPU a Audio test

3DMark03 je po konečně tady! Dlouho očekávaný kontroverzní test přináší první profesionální benchmark využivající rozhraní DirectX9 a navíc nekolik zajímavých vylepšení. Připravili jsme pro vás několikastránkový detailní rozbor nové testovací sady a v ní použitých technologií. Článek Vám odpoví většinu otázek (np. pokud si myslíte, že nový benchmark není objektivní a nahrává kartám ATI).

Reklama

Požadavky na systém

Nejnovější 3DMark 03 vychází z grafického rozhraní DirectX 9. Bez instalace tohoto nového 3D a multimediálního rozhraní nový 3DMark ani nepustíte. Některým to určitě připadne nepříjemné, protože nejnovější DirectX nelze odinstalovat (pouze pomocí speciálních skriptů). Nový benchmark také nepodporuje karty, které nezvládají Cube Mapping. Jedná se víceméně o všechny karty před řadou GeForce. Pro spuštění 3Dmarku 03 potřebujete také grafickou kartu, která vyhovuje alespoň specifikacím DirectX 7.

Benchmark neobsahuje žádný komerční 3D engine. Vše je postaveno na API DirectX 9 a jeho možnostech. 3DMark 03 a knihovny DirectX 9 jsou silně provázány.

Frame-based rendering

Zajímavou novinkou nového 3DMarku je frame-based rendering. Jedná se o postupné "povinné" renderování snímků. Všechny předcházející 3DMarky mají time-based rendering (3DMark 03 podporuje oba režimy). Na scénu bylo např. vyhrazeno 30 sekund a pokud hardware nestíhal, tak jste na obrazovce viděli "promítané diapozitivy". Vyrenderuje se jen pár snímků a potom konec. Frame-based rendering počítá každý snímek. Ve výsledku to znamená, že celé demo může trvat i několik minut a na obrazovce místo slide-show uvidíte zpomalený film.

Test 1 - Wings of Fury (letecký simulátor)

První benchmark představuje leteckou bitvu z druhé světové války, kdy spojenecké letouny letí vybombardovat Německo a Luftwaffe jim to nehodlá umožnit.

Wings of Fury je čistě DirectX 7 benchmark, který nepoužívá pixel shadery. Vyžaduje pouze Cube mapping a T&L. Jako jediný by tento test měl fungovat i na obstarožních kartách jako je Radeon 7500 nebo GeForce 2 MX. Dokonce ale i novější GeForce 4 MX pojedou pouze v tomto benchmarku.

3DMark03 - benchmark nové generace přichází
i Zdroj: PCTuning.cz

Tento test není náročný na fill-rate, protože nepoužívá velkého množství složitých několikavrstvých textur. Vývojáři FutureMarku se radši rozhodli použít objekty s velkým počtem trojúhelníků, aby výsledek s malým počtem textur i tak mohl vypadat impozantně. Test dále používá Cube mapy, které obstarávají odrazy a osvícení - jedná se o funkci per-pixel lighting neboli počítání osvětlení každého pixelu (to je to "L" v Transform & Lighting). Dále jsou použity Gloss mapy, aby objekty vypadaly přesvědčivěji a odrazy byly zajímavější. I přes použití těch nejsložitějších DirectX 7 texturových efektů nenajdete v tomto testu objekt s více než 4 texturami na sobě. To značně snižuje nároky na starší grafické karty.

Částice - Particles

Test hojně používá částicových (particles) systémů, které dříve byly testovány separátně v Point Sprites testech. Částice jsou použity na kouř, oheň či exploze. Přes visuální působivost částicových systému v tomto testů mají point-sprites v DirectX 7 značná omezení. Nelze jim samostatně měnit velikost, rychlost či směr. Vždy se musí pracovat s celým tokem částic, který je definován souřadnicemi dvou trojúhelníků.

Wings of Fury má představovat letecký simulátor roku 2003/2004. Test využívá všech možností DirectX 7, vývojáři 3Dmarku 03 tvrdí, že z DirectX 7 už nejde "vymáčknout" více. Wings of Fury tedy maximálně vytěžuje hw akceleraci funkcí DirectX 7 vaši grafické karty. Pokud máte starší karty tak vám nedoporučuji porovnávat výkon pomocí celkového skóre kterého dosáhnete, ale podle výsledků pouze tohoto testu.

Technické informace - tento test používá možnosti Vertex shaderů 1.1. Povrch letadel dokáží všechny DirectX 7 karty vyrenderovat v jednom taktu, protože na objekty není použito více než čtyř textury. Průměrný snímek tohoto testu obsahuje 32 tisíc polygonů. Test používá 16 MB paměti grafické karty pro textury, 6 MB pro vertexové buffery a 1 MB pro indexové buffery. Test vyžaduje 32 MB grafickou kartu, jinak dochází ke značnému poklesu výkonu, protože se do paměti videokarty musí dohrát během testu další textury.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama