3DMark03 - benchmark nové generace přichází | Kapitola 5
Seznam kapitol
3DMark03 je po konečně tady! Dlouho očekávaný kontroverzní test přináší první profesionální benchmark využivající rozhraní DirectX9 a navíc nekolik zajímavých vylepšení. Připravili jsme pro vás několikastránkový detailní rozbor nové testovací sady a v ní použitých technologií. Článek Vám odpoví většinu otázek (np. pokud si myslíte, že nový benchmark není objektivní a nahrává kartám ATI).
Obsah čtvrtého testu lze popsat slovy - průlet nádhernou krajinou. Jedná se o první opravdu profesionálně udělaný DirectX 9 benchmark. V tomto testu uvidíte jak za pár let budou vypadat foto-realistické hry, ale vězte, musíme si počkat tak do roku 2005/2006.
Mother Nature je pokračovatelem Nature testu v 3Dmarku 2001. Nyní jsou ale využity možnosti DirectX 9.
Čím se nové demo po technologické stránce liší? 3DMark 2001 obsahoval zajímavý efekt vlnění se stromu ve větru. Z pohledu pozorovatele to bylo něco neuvěřitelného, ale z pohledu programátora to mělo trhliny, protože se hýbaly všechny části objektu stejně. Nyní je každý lísteček, každý stonek samostatný efekt, který se také samostatně chová, samostatně hýbá. DirectX 9 dokonce obsahuje speciální "SinCos" vertex instrukci, která se používá při simulaci pohybu listů či stonků. Zde je aplikována ve velkém.
Voda je renderována velkým počtem textur - je použita mapa představující vlny, dvě normální textury (mapy), odrazová mapa, refrakční mapa, odrazová cube mapa pro vzdálené objekty, transparentní mapa a vše je pak propočítáno tzv. per-pixel Fresnelem (jedná se o velmi vyspělou metodou per-pixel Lighting, dalo by se říct, že je to to L v T&L třetí generace - novinka DirectX 9 :).
Celá scéna používá novou foto-realistickou možnost DirectX 9 - High Color Range, 128-bitovou interní barevnou preciznost neboli vyjádření barev pomocí floating-point informací. Díky této vlastnosti už nemá Mother Nature daleko do "skutečnosti".
Technické informace - tento test pustíte pouze na DirectX 9 akcelerátoru. Jsou použity Veretx a Pixel shadery verze 2.0. V průměrném snímku je 780 miliónů polygonů! Paměť je u 50 MB použita na textury, 54 MB na vertex buffer a z 9 MB na index buffer. Pokud si můžete všimnout, tak tomuto testu by vůbec nevadila karta s 256 MB paměti.