ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED | Kapitola 7

Petr Diviš

Petr Diviš

5. 2. 2018 03:00 25

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Balení a specifikace 3. Design, ergonomie a možnosti připojení 4. OSD nabídka – možnosti nastavení
5. Barvy, pozorovací úhly a podsvícení 6. Hry a odezva při 60, 120 a 165Hz 7. Hry a odezva v režimu ULMB a G-SYNC 8. Závěr – hodnocení

V dnešní době jsou herní monitory běžně osazovány panely IPS a VA typu. I přesto se na trhu vyskytují stále TN panely, nabízející nejrychlejší odezvu. ASUS nám na test zapůjčil jeden z nejnovějších TN monitorů. Model ROG Swift PG27VQ obsahuje 165Hz elektroniku s G-SYNC, rozlišení 2560×1440 a design vylepšuje RGB AURA SYNC.

Reklama

Odezva a hry – ULMB

Monitor umožňuje nastavit i ULMB režim. Jedná se o aktivaci stroboskopického podsvícení, synchronizovaného s refresh rate, kdy se tmavými snímky zakrývá průběh odezvy. Při vykreslování dalšího snímku podsvícení zhasne (LED mají průběh okamžitý) a rozsvítí se až posledních milisekundách snímku. Díky tomu oko nezaznamená průběh rozsvícení pixelu a pohyblivý objekt pak vypadá ještě ostřeji.

Aktivace ULMB režimu se na ASUS PG27V výrazně liší proti Samsungu CFG70. Zatímco na FreeSyncovém Samsungu fungoval „ULMB“ režim i na nvidia kartě. Na PG27V je ULBM řízen grafickou kartou – aktivuje se v ovladači grafické karty. Na AMD tedy nefunguje.

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED
i Zdroj: PCTuning.cz

Při aktivaci ULMB narazíte i na druhé omezení – naprosto nesmyslně je omezen na max. 120 Hz. Při 165 Hz by byl jistě více komfortnější na oči i za cenu nižšího jasu! Ale co se dá dělat, podíváme se na něj i tak, i když odhaduji, že po delším hraní mě budou bolet oči. Někdy se autor pro čtenáře musí obětovat. :-)

Jak se chová odezva se opět podíváme v ufoblur testu. Při overdrive Normal byla odezva na 165 Hz sice téměř dokonalá, ale při 120 Hz se ještě dal pozorovat drobný blur. Jak tedy pomůže aktivace ULMB?

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledek je naprosto luxusní – pohyblivé objekty jsou ostré jak břitva a bez duchů na dalším snímku. Na fotce sice je mírný inverzní duch vidět, ale oči v pohybu nic takového neuvidí. Rozdíl proti VA panelu u Samsungu CFG70 je právě v tomhle ohledu. VA panel na dalších snímcích zobrazoval nesprávné barvy – odezva byla výrazně pomalejší, než průběh snímků – hlavně ve tmavších přechodech. Na TNku funguje ULMB dokonale.

Proti režimu 165 Hz už v praxi není až tak výrazný rozdíl, a tak pro delší hraní spíše doporučím 165 Hz, než 120 Hz s ULMB. A ještě tu máme G-SYNC. Jak se sním hraje?  

Odezva a hry – G-SYNC

Hraní her v režimu G-SYNC je vynikající. Díky rychlému panelu je odezva perfektní, ale lze si snadno všimnout, že při nižších fps to není taková hitparáda jako při vyšších (100 a více), Overdrive Normal je perfektně nastaven a nikde, ale opravdu nikde, nenarazíte na overdrive arefakty. Při nižších fps je tedy monitor trochu línější, ale to jen proti maximálnímu fps/refresh rate. Když odezvu srovnám posledním testovaným 1 ms VA monitorem, je odezva z úplně jiného světa v jakémkoliv fps.

Co se týče plynulosti obrazu, zde je rozdíl nejznatelnější, proti 60 Hz režimu. Srovnání 165 Hz (s V-SYNC i bez) vs. G-SYNC je už trochu méně výrazné. Užitek ze synchronizace zde je, ale rozdíl v plynulosti už je jen na úrovni chyby. V slepém testu ( byl mě přepínán G-SYNC a 165 Hz bez synchronizace a přelepena LEDka, abych nevěděl, co zrovna mám před sebou) jsem obstál jen, když byla vypnutý V-SYNC – bylo možné pozorovat tearing. Je vidět, že u 165 Hz monitoru není G-SYNC extrémně důležitý, ale stále pomůže ještě trochu vylepšit plynulost obrazu.

Potěšila mě i bezproblémová funkčnost G-SYNC v jakékoliv hře. I staré herní tituly, jako je například GTA Vice City, které je nutné provozovat s nízkým fps limiterem, fungují s G-SYNC perfektně a jejich plynulost se tím zlepší. Provozovat tento monitor tedy jednoznačně v režimu G-SYNC. Naopak ULMB bych se vyhnul – kvůli nízké frekvenci může citlivější jedince bolet po chvíli hraní hlava.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama