PCTuning Článek

Asus ROG Strix RX 5700 XT: Když chcete špičkový Radeon

Adam Vágner
Adam Vágner
27. 11. 2019 03:00 38 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Asus ROG Strix RX 5700 XT O8G: parametry 2. Asus ROG Strix RX 5700 XT O8G: konstrukce 3. Testovací sestava 4. 3D Mark Fire Strike a Fire Strike Extreme 5. 3DMark Time Spy a Time Spy Extreme 6. Aliens vs. Predator 7. Battlefield 1 8. F1 2018 9. Fallout 4 (Win 10) 10. Far Cry 5 11. GTA V 12. Metro Last Light Redux 13. Tom Clancy´s The Division (DX11 + DX12) 14. The Witcher 3: Wild Hunt 15. Metro Exodus 16. Shadow of The Tomb Raider 17. World of Tanks 1.5.1 18. The Division 2
19. Boost ve World of Tanks: performance mode 20. Boost v AvP: performance mode 21. Boost v F1 2018: performance mode 22. Boost v Metro LL: performance mode 23. Boost ve World of Tanks: quiet mode 24. Boost v AvP: quiet mode 25. Boost v F1 2018: quiet mode 26. Boost v Metro LL: quiet mode 27. Teploty 28. Chování ventilátorů 29. Hlučnost 30. Spotřeba a poměr výkon/watt bez zátěže a v AvP 31. Spotřeba a poměr výkon/watt v F1 2018 32. Výkon a poměr cena/výkon v rozlišení 1920 × 1080 33. Výkon a poměr cena/výkon v rozlišení 2560 × 1440 34. Výkon a poměr cena/výkon v rozlišení 3840 × 2160 (4K) 35. Závěrečné shrnutí

Dnes k již otestovaným Radeonům RX 5700 XT přidáme jeden z nejlepších Radeonů s čipem Navi, které můžete u nás pořídit – model z řady ROG Strix od Asusu. Nabízí kvalitní a velmi výkonný 2,7slotový chladič, špičkové provozní vlastnosti ani jeho cena není ve srovnání s jinými nereferenčními RX 5700 XT tentokrát zase tak zlá.

Reklama
Reklama

Chování ventilátorů

Pokud jste u předchozích testů grafik zavítali i do diskuze, možná jste si všimli, že jsme pod některými z nich řešili kolísání otáček ventilátorů u Radeonů a to, jestli Radeony v naší metodice poškozuje, že měřím provozní vlastnosti ve smyčce, kde se spouští několik opakování téhož testu, přičemž s každým zhruba 115s průběhem testu dojde k jeho ukončení a opětovnému spuštění.

V benchmarku Aliens vs. Predator se vždy po startu jednoho průběhu krátce roztočí ventilátory na vyšších otáčkách (zhruba v čase 150 s, 265 s, 380 s atd.), poté ale mírně klesnou a s tím poklesne i hlučnost karty:

Otáčky ventilátorů v průběhu šesti opakování benchmarku AvP
Otáčky ventilátorů v průběhu šesti opakování benchmarku AvP

Ale už i na grafu výše vidíte, že ke špičkám u otáček nedochází výhradně po spuštění testu, ale po zahřátí čipu i v jeho průběhu – má to tedy co dělat i s teplotou čipu, čím je čip teplejší, tím víc se výkyvy otáček objevují.

Abychom se nemuseli dohadovat, co je problém metodiky a co problém nasavení regulace, jsem tedy do testu provozních vlastností přihodil i hru, která umožňuje opakovatelně přehrát delší kontinuální záznam – World of Tanks. V grafu níže vidíte chování karty při 11 minut dlouhém měření. Opravdu už si neumím představit opakovatelný test, který by lépe reflektoval reálné chování karty v reálné hře. Výsledek vidíte na grafu níže. Kolísání otáček ventilátorů je ještě horší než v „problematickém“ AvP a stejně tak jsou horší i maximální otáčky, na které se chladič dostává.

Performance mode – Otáčky ventilátorů při dlouhodobé zátěži ve World of tanks
Performance mode – Otáčky ventilátorů při dlouhodobé zátěži ve World of tanks

Problém tedy není v tom, že by regulace jenom „nastartovala“ ventilátory na vyšších otáčkách a potom už jely ventilátory potichu, ale v tom, že regulace soustavně a agresivně upravuje otáčky se změnou zátěže grafického čipu (nebo reaguje na změnu příkonu GPU či na změnu gradientu teploty u hotspotu – těžko říct, podle čeho se konkrétně řídí, protože údaje jsou vzájemně provázané – když klesá vytížení GPU, klesá příkon čipu i jeho teplota a naopak).

Vytížení grafického čipu ukazuje fialová linka. Chování regulace je jakž takž kultivovatné, pokud je chladič studený a grafický čip maximálně vytížený. Jakmile ale dojde k tomu, že výkon začne limitovat procesor a vytížení grafického čipu (fialová linka) klesne...

...s tím začne kolísat i příkon grafického čipu (na grafu níže oranžová linka)...

...a s tím začnou rychle kolísat i teploty hotspotu (senzoru na čipu, který má nejvyšší teplotu – na grafu níže žlutooranžová linka) a regulace začne v reakci na změnu příkonu a teploty agresivně měnit i výkon ventilátoru (v grafu spodní modrofialová linka).

A s tím kolísají i ty otáčky ventilátoru. Rozptyl hodnot může být přitom dost velký, během necelé minuty dokáže větrák spadnout z 1900 na 1550 ot./min a zase pět na 1900 ot./min, a to už je rozdíl v hlučnosti, který dokáže upoutat pozornost.

V Quiet mode pouští regulace kartu na vyšší teploty, takže průběh není tak roztřesený a otáčky jsou povětšinou vyrovnané, ale prudké změny otáček a výraznější propady i špičky se stále objevují, v kritickém místě je vidět skok z 1000 na 1450 ot./min během deseti sekund.

Quiet mode – otáčky ventilátorů při dlouhodobé zátěži ve World of Tanks
Quiet mode – otáčky ventilátorů při dlouhodobé zátěži ve World of Tanks

Takové chování regulace samozřejmě dává smysl, je z hlediska chlazení je asi nejefektivnější, je také nejlepší v tom, aby karta dosahovala v daný okamžik nejnižší možné hlučnosti... jenže když vám během deseti sekund vyletí otáčky větráků z 1500 na 1900 ot./min, aby pak zase klesaly, tak to ruší víc, než když se ventilátory soustavně točí na 1750 ot./min.

Srovnání rychlostí ventilátorů

Graf s otáčkami ventilátorů u karet bez zátěže je skoro prázdný. Důvod je prostý, u většiny karet už se ventilátory při nízké teplotě GPU netočí a jsou chlazené pasivně, proto jsou hodnoty v grafu s otáčkami bez zátěže nulové. Rozbíhají se, až když GPU překročí nastavenou teplotu.

Dřív byla semi-pasivně chlazená karta raritou, dnes už je v testech, kde se objevují spíš ty lepší modely, raritou spíše to, že se ventilátory při nízké zátěži točí. Nejčastěji to bývá k vidění u referenčních návrhů pocházejících přímo od AMD nebo Nvidie.

ROG Strix RX 5700 XT podporuje částečně pasivní chlazení. Ventilátory při nízké zátěži tedy stojí, rozbíhají se až po spuštění intenzivnější zátěže a zahřátí čipu.

V grafu je hodnota naměřená v tišším Quiet mode, ve výkonnějším P mode by byla hlučnost karty někde při vyšších otáčkách kolem 43 dBA.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning