bleskovka-quad-sli-report-vykonu
PCTuning Článek

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

Štefek Petr

Štefek Petr

17. 10. 2006 12:00 30

Myšlenka více grafických karet v jednom systému se zrodila už velice dávno v profesionální sféře, kde bylo bez ohledu na na náklady třeba co nejvyšší výkon pro provozování specifických aplikací. Dnes se podíváme jak se prozatím vede quad-sli společnosti nVidia v reálném světě počítačových her.

Reklama
Reklama

Myšlenka více grafických karet v jednom systému se zrodila už velice dávno v profesionální sféře, kde bylo bez ohledu na na náklady třeba co nejvyšší výkon pro provozování specifických aplikací. Multi-GPU řešení uspělo v tomto případě velmi dobře, protože je zde omezený počet aplikací, které se díky úsilí vývojářů a společností vyrábějících tyto profesionální systémy podařilo dokonale odladit a myšlenka urychlení práce za pomocí těchto monstrózních systémů, kde často figurovaly až desítky grafických jader, padla na úrodnou půdu.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu


Jeden z prvních multi-gpu systémů Quantum s čipy 3Dfx

Nyní se ovšem podívejme do sféry počítačových her, kde ne vše klape jako drátkách a je zde mnoho vývojářských týmů a mnoho grafických enginů a ty jsou více či méně schopné, nebo povedené chcete-li. Pokud se vrátíme v čase do dob 3DFx, která položila základ multi-gpu systémům, najdeme zde první pokus s kartami Voodoo 2. Dnes se v tomto odvětví angažuje především společnost nVidia, která oživila myšlenku SLI (byť na poněkud jiném základu) a nyní velmi lobuje za své řešení quad-sli, kde je využito 4 grafických jader. Prvotní nápad vyrábět základní desky se 4 sloty pro grafické karty nenadchl žádného z výrobců, a tak nyní quad-sli existuje pouze v podobě dvou karet GeForce 7950GX2.

Systém založený na dvou kartách GeForce 7950GTX je papírově nejsilnějším řešením na současném trhu. Ovšem vše má jako obvykle jeden háček. Takový to systém je již poměrně složitý a vyžaduje opravdu odladěné ovladače, které v případě SLI fungují jako balanční software (SFR), který se stará efektivní rozdělování renderované scény mezi všechny 4 jádra. Ukazuje se, že to co bylo v případě standardního SLI dosažitelné vyladěním ovladačů, není možné tak jednoduše provést v případě 4 čipů.

Renderovací módy AFR (Alternate Frame Rendering) či SFR (Split-Frame Rendering) nejsou pro spolupráci více než dvou grafických čipů zrovna ideální, což se ukazuje na výsledném reálném výkonu quad-sli. Ideální volbou by velmi pravděpodobně byl stejně jako u profesionálních systému Super Tiling, kde je obraz rozdělen na tzv. kachle, kde každá čtvrtá představuje pole renderované jedním grafickým čipem, což znamená že výkon je rozložen maximálně efektivně.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu


1-4 představuje pole náležící jednomu ze 4 grafických čipů

Bohužel pro nVidii quad-sli toho není v současné podobě schopné, a tak je jedinou možnosti hledat alternativy, které jak se zdá, zatím nebyly nalezeny (SLI nemá žádný externí čip - composite engine - pro skládání obrazu, což je zároveň výhodou i jeho slabostí). ATi CrossFire má právě díky kompozitnímu enginu možnost využít i super tiling, ale v praxi s tím bylo více problémů než užitku, a tak i Ati se této myšlenky pro tuto generaci karet vzdalo.

 Jelikož mám k dispozici jak quad-sli tak i protistranu v podobě CrossFire, zajímalo mě jestli nVidia již dokázala quad-sli odladit natolik, aby o něm mohl opravdu majetný fanoušek počítačových her uvažovat. V současné situaci quad-sli v podání GeForce 7950GX2 aka G71 nestojí za žádnou rozsáhlou úvahu, jelikož se v nejbližších týdnech dočkáme nástupce v podobě čipu G80 (je se opravdu na co těšit), takže jsem celý artikl pojal spíše jako rozsáhlou zprávu o stavu celé věci, než jako detailní rozbor výkonu.

Testy

 V tomto případu jsme museli využít dvě testovací sestavy, které se ovšem lišily pouze v základní desce, kde pro nVidii byla zvolena dostupná nForce 4 SLI Intel Edition a pro Ati základ v podobě čipsetu Intel 975X. NForce 570/590 by v případě nVidie neznamenal žádný výkonový nárůst, jelikož jak je napsáno výše SLI nevyužívá služeb čipsetu, tak jako je tomu  ATi. Procesor není nic jiného než současná špička v podobě Intel Core 2 Duo E6800 Extreme Edition doplněný o 2GB paměti Corsair (3-4-3-9).

Ovladače jsou nainstalovány ve svých posledních aktuálních verzích, což znamená Catalyst 6.9 pro Ati a ForceWare 91.47 pro nVidii. Zpočátku jsem spekuloval s ovladači ForceWare 91.45 beta speciálně pro quad-sli, ale nenašel jsem žádné výkonové zvýhodnění oproti WHQL ovladačům, takže jsem od experimentování upustil.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

Age of Empires 3 si nedokáže poradit s vyšším levelem anti-aliasingu, než je uvedených 4xAA, což je jistě škoda. Zde vidíme, že quad-sli má jasně problém díky ovladačům, jelikož standardní SLI a i samostatné karty nVidie v AOE 3 excelují.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

F.E.A.R. ukazuje quad-sli v tom lepším světle, protože zde dokázalo překonat i CrossFire v podobě dvou Radeonů X1950XTX. Jedinou výjimkou je mód 16xAA, kde nVidia zaostala za ATi s 14xAA, což je dáno především typem použitého vyhlazování, kde nVidia stále setrvává u anti-aliasingu s pevnou mřížkou, což se jí vrací závažným úbytkem výkonu. Obecně je mód 16xAA u nVidie kvalitnější ale mnohem pomalejší v praxi takřka nepoužitelný, což si ukážeme i na dalších hrách.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

Hitman: Blood Money je relativně novou hrou a jak vidíme, tak se zde opět quad-sli potýká s ovladači potažmo slabinami v podobě své koncepce. Je pravděpodobné, že se nVidia přijde spolu s novými čipy G80 i novou strategií pro quad-sli a zúročí současné zkušenosti z těchto problémů.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

Quake IV je až na 16xAA v režiji nVidie, ale nejedná se o závratné vítězství, nýbrž se zde pravděpodobně zúročil násobný geometrický výkon u quad-sli. V nejvyšším módu FSAA už není Quake na quad-sli příliš hratelné (rozuměj komfortně vzhledem k ceně systému).

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

Oblivion je pro quad-sli těžkým zklamáním a opět se ukazuje jak mohou papírově nejsilnější řešení srazit na kolena ovladače. reálný výkon quad-sli je zde ještě nižší než u samostatné GeForce 7950GX2.

Bleskovka: Quad SLI - report výkonu

X3: Reunion pokračuje v zaběhnuté koleji a quad-sli nedokáže překonat konkurenční řešení a troufám si tvrdit, že nepřekoná ani GeForce 7900GTX SLI (v době testu jsem neměl dvě karty GTX k dispozici).

Závěr

Co říci závěrem o quad-sli? Toto řešení nelze odsoudit na základě neodladěných ovladačů a zašlapat celou myšlenku 4 spolupracujících čipů do země. Díky celé koncepci, která preferovala spíše jednoduchost a uživatelskou přívětivost v podobě stejných grafických karet spojených pouze můstkem bez potřeby tzv. master karet (Ati) a speciálního composite enginu (Ati) zde nVidia narazila. Preferovaná koncepce se obrátila v případe quad-sli proti nVidii a vyčítané chyby CrossFire se staly bolestí SLI. Obecně se dá říci, že SLI v podobě dvou karet (2 čipů) je v dnešní době zcela bezproblémovým a výkonným řešením, což dokazují testy GeForce 7950GX2 či dvou jiných standardních karet GeForce. V případě quad-sli si ovšem nVidia ukrojila příliš velký krajíc chleba a my si musíme počkat, jak budou multi-gpu systémy vypadat po příchodu nové generace karet nVidia (G80). Recenzi této horké novinky vám přineseme již velmi brzy.

Za zapůjčení grafických karet Ati a nVidia děkuji společnosti Extreme PC.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning