Catalyst 9.10 a GeForce 191.07 - vyplatí se upgrade? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Oba hlavní výrobci grafických karet před pár dny uvedli nové verze svých ovladačů ATI Catalyst a NVIDIA GeForce. Navazujeme proto na náš dřívější článek a v dnešním testu se na oboje ovladače podíváme. Zaměříme se na novinky a neopomněli jsme také změřit změnu výkonu proti předchozím verzím.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že se u NVIDIE v poslední době nic neděje, opak je pravdou. To lze koneckonců vyčíst i z výčtu změn, které nové ovladače od NVIDIE přináší. Pojďme si je tedy projít.
Změny
Jak již bylo řečeno, nové ovladače jsou ve verzi 191.07. Společně s nimi se vám do počítače také nahrají PhysX ovladače. Ty jsou ve verzi 9.09.0814 a pochází z poloviny srpna. Tato verze PhysX ovladačů podle NVIDIE přináší optimální výkon pro Batman Arkham Asylum a Terminator Salvation. Jde však o verzi bez WHQL certifikace. Tu má jen verze 9.09.04.
No a teď již k samotným změnám. V jejich výčtu se NVIDIA na prvním místě chlubí výkonnostními nárůsty. Kolik a v jaké hře si můžete přečíst sami a bylo by zbytečné to opakovat. Za sebe pouze mohu dodat, že jako obvykle půjde zřejmě o nárůsty zejména při použití dvou grafických karet ve SLI. Nicméně třeba Batman Arkham Asylum mám v testovací metodice, takže tam se o změnách snadno přesvědčíme (Far Cry 2 také, avšak v DX 10 verzi).
Dále se NVIDIA chlubí přidanou podporou SLI u několika nových her. Má to být například Need for Speed Shift, který jsem nedávno testoval a kde se mi SLI vůbec nepodařilo rozběhat.
Pro další informace už musíme začít zkoumat release notes v pdf od NVIDIE. Dozvíme se v něm například, že nové drivery podporují prozatím pouze OEM GeForce GTS 240 (přetaktovaná 9800 GT), 40nm GeForce G 210 a GT 220 s jádrem GT200 a podporou DirectX 10.1 a například také GeForce G100 alias Fermi. Podpora poslední jmenované karty vás nejspíš trápit nemusí, ale pokud máte třeba zakoupenou sestavu s GeForce GTS 240, informace o její podpoře se jistě hodí.
Další informace o ovladačích se už týkají pouze opravených bugů v jednotlivých operačních systémech. Většinou jde o detaily jako podporu jednotlivých karet v počítačových hrách a myslím, že zde nemá smysl vše dopodrobna rozebírat. Pokud se chcete podívat, zda byl opraven právě váš problém, není nic snadnějšího než otevřít příslušné PDF na stránkách NVIDIE.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 920 @ 3,61 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR2, 1700 MHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 260 (216 SP) |
Ovladače | NVIDIA
GeForce 185.85 NVIDIA GeForce 186.18 NVIDIA GeForce 190.38 NVIDIA GeForce 190.62 NVIDIA GeForce 191.07 |
Pevný disk — systémový | WD VelociRaptor WD1500HLFS |
Pevný disk — data | WD Caviar WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Core i7 920, který jsem přetaktoval na frekvenci 3,61 GHz. Počítač byl dále osazen třemi 2GB DDR3 pamětmi Corsair na frekvenci 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Asus P6T DeLuxe. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin. Ovladače jsem zkoušel od GeForce 185.85 až po nejnovější 191.07 v 64bitové verzi pro Windows Vista a 7, já osobně jsem při testování používal právě Windows 7 v 64bitové verzi.
Metodika testování
Jako testovanou grafickou kartu jsem zvolil mainstreamovou NVIDIA GeForce GTX 260 (216 SP), který jsem testoval bez a včetně AA/AF v rozlišení 1920 × 1200 px. Proč takto vysoké rozlišení? Důvod je ten, že v něm bude kartu nejméně brzdit procesor a tedy nejvíce se projeví případné výkonnostní nárůsty s novými drivery.