Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím
i Zdroj: commons.wikimedia.org
Článek Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím

Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 3. 2023 23:00 65

Seznam kapitol

1. Když máte monopol 2. Úspory osekáním 3. A nechcete pastelky? 4. Jeden z Kruhů pekla 5. Co zbude?

Česká pošta oznámila seznam 300 poboček, které bude v létě rušit – a ať si to cukrujete, jak chcete, z obchodního hlediska jde o strategický ústup. Není to ještě úplná katastrofa, je to jen další z kroků, který ukazuje, že pošta netuší, jak se má změnit – a dost možná to už ani nedokáže

Reklama

Reprezentanti České pošty si můžou vykládat co chtějí, ale faktem je, že selhávají v tom, čemu se říká core business, neboli základ toho, co dělat mají. Protože, pokud 1) je služba nepohodlná a 2) má velmi variující kvalitu, začnete hledat alternativy. To, že začaly vznikat služby jako Zásilkovna, je praktickým důsledkem toho, že nezvládli expanzi eshopů. Zásilkovna funguje jednoduše, dohodne se s majitelem obchodu, že si vezme balíky a že je za Zásilkovnu vydá, přičemž z toho bude mít nějaké love. Tím pádem Zásilkovna neplatí personál, který na výdejně celý den sedí, většinu věcí automatizuje. Teď se jede i přes boxy a lze přes ně nejen vydávat, ale i odesílat. 

Pošta je sice svázaná zákony a vyhláškami – ale proč s něčím podobným nepřišla sama? Pokud je tam problém s předáním zásilky, proč se nevyčlenila zvláštní služba pro typ zásilek, které lze předat přes třetí stranu anebo automatický výdejní systém? Pokud je někdo, kdo s tím měl nejvíce zkušeností, tak to byla vždy právě pošta, jenom to chtělo snahu inovovat. Ty inovace ale nepřišly – anebo jsem viděl jen špatné pokusy o inovace. 

Nekritizuji staré pošťačky, že nenosí nůše s balíky, ale pošta se měla dávno restrukturovat právě na zásilky, a hlavně měla jako první vyvinout jednoduché a přehledné nástroje na sledování zásilek a na vyrozumění zákazníka. 

Je tak strašně velký problém vymyslet systém pro to, aby přišla notifikace, že máte balík na cestě s tím, že si můžete online vybrat kdy má být doručen? To možná není funkce pro všechny a nenařizuje ji zákon, to je funkce, která je určená pro ty, kteří ji využívat chtějí a umí – a dává stále kompetitivní výhodu, kterou jinak ztratíte vůči službě, která něco podobného umí. To, že Zásilkovna je ve finále službou nejen lepší, ale také levnější, je prostě jenom borec na konec, řekl bych.

My, Češi, jsme strašně líní a rádi používáme praktické služby i když jsou dražší. Ve finále to není jenom o ceně, ale o jednoduchosti, o tom, jak to snadno jde. A to chápe kde kdo, chápou to i v Číně. Často jsem narážel na názory typu „pokud odhlédneme od balíčků z Číny...“ - ale prosím vás, služba je o tom, že má podporovat to, o co je zájem! Lidi nejsou charita, aby si udržovali při životě skomírající poštu kupováním pastelek a rukodělné činnosti zaměstnanců. Pokud chce Čína efektivně valit zásilky, je třeba umést cestu tak, aby to efektivně šlo. Číňané to pochopili a na své straně udělali vše pro to, aby to bylo jednoduché. 

To na naší straně to nikdy nebylo jednoduché – a jsem osobně přesvědčen, že jeden z Kruhů pekla je vytvořen po vzoru Celní pošty 120, protože i peklo je podle mě schopné rozeznat kvalitu a přizpůsobovat se rychleji než náš státní moloch. To, že se ruší pobočky, které možná nejsou efektivní, ale jsou alespoň nějak produktivní, zatímco se neruší manažerské pozice, tedy posty lidí, kteří to dovedli tam, kde to je, podle mě ilustruje skutečnou podstatu problému.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama