Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím
i Zdroj: commons.wikimedia.org
Článek Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím

Česká pošta: Drtivá prohra, která měla být jasným vítězstvím | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 3. 2023 23:00 65

Seznam kapitol

1. Když máte monopol 2. Úspory osekáním 3. A nechcete pastelky? 4. Jeden z Kruhů pekla 5. Co zbude?

Česká pošta oznámila seznam 300 poboček, které bude v létě rušit – a ať si to cukrujete, jak chcete, z obchodního hlediska jde o strategický ústup. Není to ještě úplná katastrofa, je to jen další z kroků, který ukazuje, že pošta netuší, jak se má změnit – a dost možná to už ani nedokáže

Reklama

Rušení poboček je strategická defenzíva, je to ten moment, kdy majitel balí ty svoje pizzerie, kde už neví jak zlevnit. Neví, jak je přetransformovat, tak je zruší. To znamená, že i ti, kteří by jeho služby používali, se chtě nechtě musí porozhlédnout jinde. Logistika funguje jako trubka, má vstup a výstup – a když zanikne vstup, zaniká i výstup. Každá zavřená pošta sníží tok balíků systémem a ti, kteří je odesílají, budou hledat jiné alternativy, jiné trubky, jiný systém vstup-výstup, jako je například posílání přes Zásilkovnu. Strategický ústup pošty je obrovská příležitost pro toho, kdo pochopí potřeby lidí – a dokáže je nahradit něčím, co alespoň nějak funguje.

Když si čtete zákon č. 29/2000 Sb. (O poštovních službách), tak vidíte, jak malou část z něj tvoří dodávání balíků a jaký opruz je kolem ostatních služeb. Věc se má ale tak, že dodávání balíků je dnes základní prvek eshopové logistiky, je o něj největší zájem, je v tom nejvíce peněz a tím pádem by se systém měl orientovat na ně. Pokud je pes zakopaný zde, je problémem manažerů pošty, že neupozornili politiky na to, že se časy mění a že je třeba věci změnit, aby se věci zjednodušily a systém se zprůchodnil. 

Pošta měla nejlepší startovací pozici, nejvíc zkušeností, jako státní podnik mělo být její výhodou, že je napojená na stát – a měla potenciál inovovat. Doslova koukáte do strategických plánů státu, všude ministerstva, lidé školení, kteří by měli vědět, jak se věci budou vyvíjet. Spousta času pro experimentování s modely služeb, například se zmenšením a navýšením poboček, nebo, co já vím, objíždění se službou po vesnicích, já nevím, já expertní znalosti pošty nemám. 

Prague-Smichov-St Gabriel Church-Czech Post plate.jpg
By Joker Island - Own work, Public Domain, Link

To, co ale vím, je, že inovace se strašlivě zanedbala a to, že se pošta ocitla ve strategické defenzívě, je z větší části chyba jejich managementu. Pokud mají plnit služby, které stát považuje za zásadní, půjde to špatně, když ustupují z pozic. To, co vidím já, je kontrakce, která povede k poklesu zájmu o to, co lidé po poště ještě chtějí, tedy k další a další ztrátě, až z toho nakonec bude trvale dotované cosi, co z toho zbylo. 

A co bude potom? Kdopak ví? Pokud nám plastově-flaškově vracecí lobby, která maskuje své finanční zájmy za ekologii, nezalágruje vratnými PET flaškami sklady ve vietnamských večerkách, možná se dohodnou se Zásilkovnou anebo si udělají něco vlastního – a svoji pobočku pro dodání balíků budete mít tam, v té večerce co je tak blízko, je otevřená každý den v týdnu od 6:30 do 21:30 – včetně nedělí a státních svátků – a budete mnohem spokojenější než za časů České pošty.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama