Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé? | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 9. 2018 03:00 149

Seznam kapitol

1. Exkluzivní ekosystém 2. Zcela exkluzivní ekosystém 3. „Tvorba problémů, jejichž řešení zaplatí zákazník“ 4. Vysoké investice pro vstup do výroby
5. Když schází konkurence 6. Umělá prémiovost 7. Co to znamená pro zákazníky Apple?

Obecné směřování elektroniky je jasné: S postupem času přináší stále vyšší výkony a lepší vlastnosti za stále menší peníze. Některé firmy se ale rozhodly postavit proti proudu dějin a chovat se spíš jako Oktoberfest: S každou další generací zaplatíte víc peněz

Reklama

Umělá prémiovost

Jak se říká v Simpsonech, „Naše ceny diskriminují, protože jinak nesmíme“. Výrobci si povšimli, že když vyčerpáte všechny možnosti, jak rozumně zdražit produkty, zbývají ještě ty nerozumné. Tak například uvedete speciální verzi produktu, která se liší designem anebo materiálem, aniž by na tom bylo něco jinak – a tu naceníte jinak.

Příkladem jsou zlaté Apple Watch či speciální edice iPodu v Beatles Edition. Boxů s kompletní diskografií Beatles vzniklo 2500 kusů – a dnes se jejich cena pohybuje kolem 3000 dolarů za set. Zlaté Apple Watch za 10 000 dolarů už nebude možné upgradovat na vyšší verzi WatchOS – a od tohoto podzimu se z nich stane vlastně nákladný sběratelský přístroj se stárnoucí zabudovanou baterií uvnitř.

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz

Tyto věci vznikají proto, že v jejich omezeném počtu zákazníci vidí členství v určitém klubu – a někdy i sběratelskou investici či nástroj pro uložení peněz. Klasicky se pro to používají mechanické hodinky, ale i v elektronice najdeme luxusní produkty – nejen od Apple, ale také například z oblasti audiotechniky. Takový set špičkových sluchátek a zesilovače Sennheiser HE-1 vás přijde na 80 tisíc dolarů – a jde nejenom o špičkové audio, ale i o umělecké dílo.

Takové produkty firmy nevyrábějí proto, že by se prodávaly masově, ale jsou důkazem, že patří mezi absolutní elitu a lidé, kteří si takové produkty koupí, patří mezi absolutní elitu. U této třídy zařízení je nejen obvyklé, ale vlastně i žádoucí, aby jejich cena stále rostla. Protože kdo by si kupoval jako symbol svého postavení něco, co je levnější, než to, co se už vyrábělo dříve?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama