Google, Apple, Facebook, Amazon: Příliš velcí pro dobro?
Článek Google, Apple, Facebook, Amazon: Příliš velcí pro dobro?

Google, Apple, Facebook, Amazon: Příliš velcí pro dobro?

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 8. 2018 03:00 101

Seznam kapitol

1. Po dobrém... 2. Chci jich moc, moc, moc... 3. Kočovné podnikání 4. Nechat to vyhnít 5. Nerovný s rovným

Bylo nebylo, jedna velká počítačová firma tvrdila, že nechce konat zlo – a měla to dokonce jako motto. A rostla a rostla, až zjistila, že tohle pravidlo přerostla. A tak ho odstranila. Jenomže svět si toho rychle všimnul – a tak je skandál na světě.

Reklama
Reklama

Všechny tyto firmy dělají dvě věci: Snaží se maximalizovat výnosy formou daňové optimalizace a snaží se bránit území, které už získaly. Je to naprosto logická strategie. Politici jsou naštvaní, že velké korporáty platí malé daně, ale korporáty ví, že placením daní ještě nikdo obchodní válku nevyhrál – a obchodní války jsou realitou, zvláště když se musejí prát s firmami z jihovýchodní Asie. Každý dolar a euro, které nedají politikům na jejich nápady, se jim bude hodit pro růst a pro obchodní válku.

Druhou snahou velkých IT korporátů je obrana území, které si vykolíkovaly. Snaží se vytvořit si monopol, který bude jenom jejich a který budou kompletně kontrolovat. Jak ukazuje Apple, jde to a je to nesmírně výnosné, protože pokud jednou nalákáte uživatele do pasti, můžete si je česat, jak chcete. Můžete mít libovolné marže, protože všichni operují ve vaší verzi reality. Díky tomu může nastat zdánlivě paradoxní situace, kdy je iPhone X označován jako prodejně neúspěšný, ale přitom je pekelně výnosný.

Takže víme, že iPadů prodal meziročně Apple víc, ale vydělal na nich méně, za což může levný iPad 2018. Zato iPhonů X prodal méně, ale vydělal na nich více. A samozřejmě s rostoucí bází služeb se vydělává na nich. Není podstatné zaplavit trh levným, ale držet si výnosný segment. Logika je asi taková, že kdo nemá na levný iPhone, tak by si stejně vybral spíš mezi levným a levnějším Androidem. Ten, kdo chce iPhone, si za něj připlatí. Takže je prostě a jednoduše hloupé cenu nepřitáhnout. Nejde to do nekonečna, ale je možné hledat optimální bod, kde to vynese nejvíc.

Google, Apple, Facebook, Amazon: Příliš velcí pro dobro?

Amazon pro změnu operuje tak, že veškeré zisky nacpe do své vlastní expanze, kterou se snaží dovést tak daleko, jak to bude jenom možné. Operuje ve velkém rozsahu, a proto obsazuje velká pole jako první. Masivní rozsah operace a tlak na minimální platy pro otroky ve skladech a otroky, co to hlídají, mu dovoluje získat kompetitivní výhodu.

Jak Amazon, tak Google svou činností v obřím rozsahu vytlačují konkurenci – zlikvidují ji anebo pozřou. Apple si hraje svoji vlastní hru a vše, co potřebuje pro svůj pokračující úspěch, je to, aby mu do zahrádky nevlezl červík. V podstatě se chovají tak, jak se chovaly obří americké korporace za průmyslové revoluce v druhé polovině 19. století – všem doporučuji excelentní seriál The Men Who Built America.

Situace se opakuje, a i když zatím ještě nedošlo na to, aby se politici začali bavit o rozsekání monopolu na menší kusy podle Shermanova antitrustového zákona (no, v případě Microsoftu už k tomu v roce 2001 málem došlo), začínají se o digitální obry zajímat. Antitrustový zákon je přitom velmi zajímavý – nevadí mu přirozeně vzniklý monopol, kdy firma vyrostla v poctivé soutěži, postihuje pouze agresivní firmy a monopoly zneužívající své postavení, které aktivně brání ostatním v soutěži. Zjednodušeně řečeno – když jako zmrzlinář vytvoříte monopol tak, že máte nejlepší a nejlevnější zmrzku, je to v pořádku, pokud to děláte tak, že ostatním skupujete čokoládu, vanilku a občas jim zasabotujete výrobník, půjdou po vás.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning