High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
Seznam kapitol
Je tomu už půl roku, co jsme poprvé testovali duel nejrychlejších grafických karet pro AGP sběrnici. Za tuto dobu se ale mnoho změnilo, a tak na přání čtenářů opět zařazujeme srovnání grafických čipů ATi R420 (Radeon X800XT-PE) a nVidia NV40 (GeForce 6800 Ultra) v jejich nejrychlejším provedení.
Pro začátek by nebylo od věci připomenout si základní specifikace obou karet. Jako zajímavost uvádím i parametry dalších karet, obzvlášť novější Parhelie, která podporuje AGP 8x, je výše taktovaná než původní model (zhruba o 20%) a jejíž vydání sice není žádnou novinkou, ale proběhlo téměř v tichosti.
Matrox Parhelia 512 | S3 DeltaChrome S8 Nitro | XGI Volari V8 Duo | Radeon X800 XT PE | GeForce 6800 Ultra | |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 512-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 80 milionů | 80 milionů | 2 * 110 milionů | 160 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 128-bit DDR | 2 * 128-bit DDR/DDR-II | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 256 MB | 256 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Takt čipu | 250 MHz | 325 MHz | 350 MHz | 520 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 300 MHz (600 DDR) | 325 MHz (650 DDR) | 450 MHz (900 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 19.2 GB/s | 10.4 GB/s | 2 * 14.4 GB/s | 35.8 GB/s | 32.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1000 Mpixel/s | 2600 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 4000 Mtexel/s | 2600 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 4 | 4 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 250M | 325M | 350M (?) | 780M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 8 | 16 (2 * 8) | 16 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 (2.0 HW) | 2.0 | 2.0 | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 1.3 | 2.0 | 2.0 | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | DX 8 (9.0 částečně) | 9.0 | 9.0 | 9.0 b | 9.0 c |
AntiAliasing | 4x OGSS 16x OG-FAA | 2x RGSS | 2x SS 4x "blur" aa | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS OGSS |
AA speciality | Fragment AA | - | - | Temporal AA Centroid Sampling | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Glypth AA, Surround Gaming | Chromotion VE (HW akcelerace WMV) | Cipher VP | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow 2 |
ATi Radeon X800XT-PE
Radeon X800XT Platinum Edition je v současné době nejvýkonnější grafickou kartou pro AGP, kterou ATi nabízí. Dokonce je možné, že žádné výkonnější karty s nativním AGP už ATi nenabídne. Uvidíme.
Platinum Edition nebyla v posledních měsících právě snadno dostupná, a tak je otázkou, zda ATi hodlá tuto situaci vylepšit, nebo nabídne X800XL (novinka, která se objeví v nejbližších týdnech) i v AGP verzi a segment nejvyššího hi-endu ponechá výhradně pro PCI-express.
Co se změnilo?
Za těch cca 6 měsíců přinesla ATi několik novinek. Ve verzi Catalyst 4.8 přibyla funkce nazvaná Geometry Instancing (GI), která svou koncepcí vychází ze ShaderModel 3.0. Tato feature dokáže urchlit přípravu geometrie; v případě, že scéna obsahuje několik objektů založených na stejném geometrickém modelu, není každý model připraven zcela samostatně, ale většina údajů je pouze zkopírována. ATi měla díky implementaci této technologie určité problémy s MS WHQL testy, a proto je GI v ovladačích defaultně vypnut (zapnutím nic nezkazíte, vliv na kvalitu obrazu GI nemá, jde pouze o jakési vynechání duplicitních výpočtů).
V Catalyst 4.9 jsme se poprvé setkali s tzv. ATi Catalyst Control Center (CCC), což je ve své podstatě interaktivní ovládací panel, který nabízí okamžité preview 3D scény. První verze byly (slušně řečeno) zatracované; pomalý start aplikace a časté chyby nebyly ničím výjimečným. Mnohé chyby vyřešila ATi novější verzí; mnohé vyřešil Microsoft aktualizací NETFrameWork SP1 a jistých změn se teprve dočkáme v nové verzi NETFrameWork, která se teprve objeví. Samostatnou recenzi první verze CCC jste si mohli přečíst v září minulého roku.
Poslední v pořadí je tzv. Catalyst AI. Tato funkce spočívá v optimalizaci kódu, který grafické jádro zpracovává, ale ovlivňuje i přístup k texturám, úpravu pořadí některých instrukcí. Výsledkem je nárůst ve výkonu okolo 5%; při FSAA/AF a vysokém rozlišení bylo dosaženo i nárůstu přesahujícího 10%. Catalyst AI vyžaduje neustálou podporu ze strany SW vývoje, neboť pro ideální funkčnost je nutná samostatná optimalizace pro každou 3D aplikaci zvlášť. Podle ATi nemá Catalyst AI vliv na kvalitu obrazu, pouze na výkon.
nVidia GeForce 6800 Ultra
nVidia v současné době taktéž nenabízí výkonnější AGP řešení, takže po HW stránce proti sobě stojí stále tytéž karty. Znovu bych mohl opakovat klišé o nedostupnosti, která se taktéž pomalu vytrácí. Nejasná je ale situace ohledně budoucích karet. Zatímco často zmiňovaná NV47 (dle některých zdrojů přejmenovaná NV50) s 24 pipelines podle prohlášení nVidie vůbec neexistuje, tak X-bit labs tento čip stále zmiňují a označují za nástupce GF6800. Buďto pánové z X-bitu vyjádření o NV47 nepostřehli, nebo mají informace, o kterých nikdo jiný neví. Ostatní zdroje zmiňují NV48 (16 pipelines na 110nm a vyšších taktech), která zřejmě bude dostupná i v AGP verzi.
Když ani u nVidie nedošlo ke změnám po hardwarové stránce, pojďme se v krátkosti podívat na ovladače. Po starých dobrých FW 61.77 vydala nVidia několik neoficiálních verzí, které působily velice nevyváženým dojmem a způsobovaly silné výkyvy ve výkonu (samostatná recenze těchto ovladačů z října). Až v listopadu jsme se dočkali další oficiální certifikované verze FW 66.93. Čekání sice bylo dlouhé, ale výsledek stál za to. Nárůst výkonu a kompatibility je nepopiratelný (pozor ale na starší karty, obzvlášť sérii GF4-TI, na které s těmito ovladači nedochází k naběhnutí chladiče po přechodu z úsporného režimu, případně k náhodnému vypnutí chlazení za běhu.)
Kromě navýšení výkonu ve 3D přinesla nVidia i významnou změnu v akceleraci přehrávání videa. V určitých partiích se přiblížila náskoku ATi, v určitých partiích náskok dorovnala a místy dokonce překonala. Systém HW akcelerace DVD (MPEG2) + WMV / HD-WMV a post-processing efektů je dostupný v celé řadě karet GeForce 6, ale VPU NV40 (GeForce 6800LE, 6800, 6800GT, 6800Ultra) a NV45 (GeForce 6800GT PEG, 6800Ultra PEG) obsahují HW chybu, kterou se zatím nepodařilo obejít (podle původního vyjádření anglické pobočky nVidia to bohužel není možné). Akcelerace HD formátů a WMV (tzn. hlavně HD-WMV) není na zmíněných kartách funkční. Post-processing efekty a akcelerace DVD (MPEG2) je samozřejmě v pořádku.
Podrobněji se technologii PureVideo budeme věnovat v některém z následujících článků.