high-end-pro-agp-radeon-x800xt-pe-vs-geforce-6800-ultra
Hardware Článek High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Souček Jiří

Souček Jiří

20. 1. 2005 00:00 73

Seznam kapitol

1. Duel High-Endu pro AGP - teorie 2. Duel High-Endu pro AGP - praxe 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry 6. Unreal Tournament 2004
7. Half-Life 2 8. Call of Duty 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Přetaktování 11. Závěr

Je tomu už půl roku, co jsme poprvé testovali duel nejrychlejších grafických karet pro AGP sběrnici. Za tuto dobu se ale mnoho změnilo, a tak na přání čtenářů opět zařazujeme srovnání grafických čipů ATi R420 (Radeon X800XT-PE) a nVidia NV40 (GeForce 6800 Ultra) v jejich nejrychlejším provedení.

Reklama

Pro začátek by nebylo od věci připomenout si základní specifikace obou karet. Jako zajímavost uvádím i parametry dalších karet, obzvlášť novější Parhelie, která podporuje AGP 8x, je výše taktovaná než původní model (zhruba o 20%) a jejíž vydání sice není žádnou novinkou, ale proběhlo téměř v tichosti.

 Matrox Parhelia 512S3 DeltaChrome S8 NitroXGI Volari V8 DuoRadeon X800 XT PEGeForce 6800 Ultra
Výrobní proces0.15 ľm UMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm UMC0.13 ľm TSMC low-K0.13 ľm IBM
Technologie čipu512-bit256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů80 milionů80 milionů2 * 110 milionů160 milionů220 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR128-bit DDR2 * 128-bit DDR/DDR-II256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Max. paměti256 MB256 MB512 MB512 MB512 MB
Takt čipu250 MHz325 MHz350 MHz520 MHz400 MHz
Takt pamětí300 MHz
(600 DDR)
325 MHz
(650 DDR)
450 MHz
(900 DDR)
560 MHz
(1120 DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost19.2 GB/s10.4 GB/s2 * 14.4 GB/s35.8 GB/s32.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing)1000 Mpixel/s2600 Mpixel/s5600 Mpixel/s8300 Mpixel/s6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)4000 Mtexel/s2600 Mtexel/s5600 Mtexel/s8300 Mtexel/s6400 Mtexel/s
Vertex Shader44466
Maximální počet transformací Troj./s250M  325M 350M (?)780M600M
Počet Pixel Pipelines4816 (2 * 8)1616
Počet text. jednotek na pipeline41111
Vertex Shader verze1.1 (2.0 HW)2.02.02.0 (b)3.0
Pixel Shader verze1.32.02.02.0 (b)3.0
DirectXDX 8 (9.0 částečně)9.09.09.0 b9.0 c
AntiAliasing4x OGSS
16x OG-FAA
2x RGSS2x SS
4x "blur" aa
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
OGSS
AA specialityFragment AA--Temporal AA
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologieGlypth AA, Surround GamingChromotion VE (HW akcelerace WMV)Cipher VP3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow 2

 

ATi Radeon X800XT-PE

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800XT Platinum Edition je v současné době nejvýkonnější grafickou kartou pro AGP, kterou ATi nabízí. Dokonce je možné, že žádné výkonnější karty s nativním AGP už ATi nenabídne. Uvidíme.

Platinum Edition nebyla v posledních měsících právě snadno dostupná, a tak je otázkou, zda ATi hodlá tuto situaci vylepšit, nebo nabídne X800XL (novinka, která se objeví v nejbližších týdnech) i v AGP verzi a segment nejvyššího hi-endu ponechá výhradně pro PCI-express.

Co se změnilo?

Za těch cca 6 měsíců přinesla ATi několik novinek. Ve verzi Catalyst 4.8 přibyla funkce nazvaná Geometry Instancing (GI), která svou koncepcí vychází ze ShaderModel 3.0. Tato feature dokáže urchlit přípravu geometrie; v případě, že scéna obsahuje několik objektů založených na stejném geometrickém modelu, není každý model připraven zcela samostatně, ale většina údajů je pouze zkopírována. ATi měla díky implementaci této technologie určité problémy s MS WHQL testy, a proto je GI v ovladačích defaultně vypnut (zapnutím nic nezkazíte, vliv na kvalitu obrazu GI nemá, jde pouze o jakési vynechání duplicitních výpočtů).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Catalyst 4.9 jsme se poprvé setkali s tzv. ATi Catalyst Control Center (CCC), což je ve své podstatě interaktivní ovládací panel, který nabízí okamžité preview 3D scény. První verze byly (slušně řečeno) zatracované; pomalý start aplikace a časté chyby nebyly ničím výjimečným. Mnohé chyby vyřešila ATi novější verzí; mnohé vyřešil Microsoft aktualizací NETFrameWork SP1 a jistých změn se teprve dočkáme v nové verzi NETFrameWork, která se teprve objeví. Samostatnou recenzi první verze CCC jste si mohli přečíst v září minulého roku.

Poslední v pořadí je tzv. Catalyst AI. Tato funkce spočívá v optimalizaci kódu, který grafické jádro zpracovává, ale ovlivňuje i přístup k texturám, úpravu pořadí některých instrukcí. Výsledkem je nárůst ve výkonu okolo 5%; při FSAA/AF a vysokém rozlišení bylo dosaženo i nárůstu přesahujícího 10%. Catalyst AI vyžaduje neustálou podporu ze strany SW vývoje, neboť pro ideální funkčnost je nutná samostatná optimalizace pro každou 3D aplikaci zvlášť. Podle ATi nemá Catalyst AI vliv na kvalitu obrazu, pouze na výkon.

nVidia GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

nVidia v současné době taktéž nenabízí výkonnější AGP řešení, takže po HW stránce proti sobě stojí stále tytéž karty. Znovu bych mohl opakovat klišé o nedostupnosti, která se taktéž pomalu vytrácí. Nejasná je ale situace ohledně budoucích karet. Zatímco často zmiňovaná NV47 (dle některých zdrojů přejmenovaná NV50) s 24 pipelines podle prohlášení nVidie vůbec neexistuje, tak X-bit labs tento čip stále zmiňují a označují za nástupce GF6800. Buďto pánové z X-bitu vyjádření o NV47 nepostřehli, nebo mají informace, o kterých nikdo jiný neví. Ostatní zdroje zmiňují NV48 (16 pipelines na 110nm a vyšších taktech), která zřejmě bude dostupná i v AGP verzi.

Když ani u nVidie nedošlo ke změnám po hardwarové stránce, pojďme se v krátkosti podívat na ovladače. Po starých dobrých FW 61.77 vydala nVidia několik neoficiálních verzí, které působily velice nevyváženým dojmem a způsobovaly silné výkyvy ve výkonu (samostatná recenze těchto ovladačů z října). Až v listopadu jsme se dočkali další oficiální certifikované verze FW 66.93. Čekání sice bylo dlouhé, ale výsledek stál za to. Nárůst výkonu a kompatibility je nepopiratelný (pozor ale na starší karty, obzvlášť sérii GF4-TI, na které s těmito ovladači nedochází k naběhnutí chladiče po přechodu z úsporného režimu, případně k náhodnému vypnutí chlazení za běhu.)

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Kromě navýšení výkonu ve 3D přinesla nVidia i významnou změnu v akceleraci přehrávání videa. V určitých partiích se přiblížila náskoku ATi, v určitých partiích náskok dorovnala a místy dokonce překonala. Systém HW akcelerace DVD (MPEG2) + WMV / HD-WMV a post-processing efektů je dostupný v celé řadě karet GeForce 6, ale VPU NV40 (GeForce 6800LE, 6800, 6800GT, 6800Ultra) a NV45 (GeForce 6800GT PEG, 6800Ultra PEG) obsahují HW chybu, kterou se zatím nepodařilo obejít (podle původního vyjádření anglické pobočky nVidia to bohužel není možné). Akcelerace HD formátů a WMV (tzn. hlavně HD-WMV) není na zmíněných kartách funkční. Post-processing efekty a akcelerace DVD (MPEG2) je samozřejmě v pořádku.

Podrobněji se technologii PureVideo budeme věnovat v některém z následujících článků.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama