high-end-pro-agp-radeon-x800xt-pe-vs-geforce-6800-ultra
Hardware Článek High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra | Kapitola 11

Souček Jiří

Souček Jiří

20. 1. 2005 00:00 73

Seznam kapitol

1. Duel High-Endu pro AGP - teorie 2. Duel High-Endu pro AGP - praxe 3. Sestava a syntetické testy 4. Doom 3 5. FarCry 6. Unreal Tournament 2004
7. Half-Life 2 8. Call of Duty 9. Serious Sam - The Second Encounter 10. Přetaktování 11. Závěr

Je tomu už půl roku, co jsme poprvé testovali duel nejrychlejších grafických karet pro AGP sběrnici. Za tuto dobu se ale mnoho změnilo, a tak na přání čtenářů opět zařazujeme srovnání grafických čipů ATi R420 (Radeon X800XT-PE) a nVidia NV40 (GeForce 6800 Ultra) v jejich nejrychlejším provedení.

Reklama

Co říct závěrem. Obě karty již všichni dobře znáte, a protože jsme se tentokrát zaměřili hlavně na to, co se od posledních testů změnilo, zkusím to pro každého z výrobců shrnout zvlášť. Vybírat vítěze tohoto duelu by bylo obtížné, a tak si obrázek udělejte podle recenze sami.

nVidia GeForce 6800 Ultra

Zlepšení kompatibility o sobě dalo vědět, propady výkonu v UT04 při FSAA jsou pryč. Pro GF 6800 také mluví lepší podpora OpenGL a softwaru v profi sféře.

Velkou pochvalu nVidia zaslouží za podporu pro akceleraci videa (především po kvalitativní stránce). Škoda je akcelerace WMV na GF6800; i když nelze čekat, že by si někdo tuto karty pořizoval do PC s procesorem pomalejším, než 3GHz (což už na softwarový  HD-WMV playback stačí).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Výhody

  • výkon v OpenGL (Doom 3, CoD, Serious Sam)
  • PureVideo (HD-WMV)
  • Shader Model 3.0

Nevýhody

  • hluk (při 3D módu je obzvlášť nepříjemný)
  • velikost karty (zabírá dvě pozice)
  • spotřeba energie (dva molex konektory)
  • slabý výkon ve hře Half-Life 2
  • cena (cca 16000 bez DPH - LEVI)

ATi Radeon X800XT - Platinum Edition

ATi silně zapracovala, aby vylepšila postavení svých karet v Doom 3. To se jí celkem podařilo, ale náskok nVidie tak snadno nedožene. Novinky jako Geometry Instancing a  Catalyst AI jsou vcelku příjemné, i když nelze čekat žádný extrémní rozdíl ve výkonu. Deaktivace Catalyst AI nejvíce poznamená Doom 3, podle našich testů zhruba 5%.

Určitou pozornost si zaslouží i výkon při aktivovaném FSAA, který je při vysokých rozlišeních v průměru lepší, než u konkurence - technologie SmoothVision HD (High Definition) opravdu činí čest svému jménu.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Výhody

  • výkon s FSAA
  • velikost karty (jedna pozice)
  • spotřeba (o poznání menší než u GF6800Ultra)
  • tichý chladič
  • celkově vyrovnaný výkon (žádné propady)

Nevýhody

  • cena (cca 16500 bez DPH - LEVI)
  • absence Shader Modelu 3.0

Obě karty jsou tím nejvýkonnějším řešením pro AGP, které je v současné době dostupné. Je možné, že výkonnější nativní AGP řešení už zkrátka nebude; ATi pro toto rozhraní plánuje maximálně X700 a X800/XL vybavené novým můstkem Rialto, otázkou zůstává R481(má být posledním nativním AGP čipem), případně R520 (Fudo) s můstkem. Plány nVidie ohledně nových karet stále známé nejsou, uvidíme, jaké překvapení nám Kalifornie přichystá.

Jedno je ale jisté. Rok 2005 bude znamenat masivní nástup rozhraní PCI-Express a tak ho můžeme nazvat koncem osmileté éry AGP, která začala rokem 1997, kdy Matrox vydal svoji Millenium II a ATi Rage PRO s Rage IIc, které se staly prvními kartami s tímto rozhraním. Jako by to bylo včera, co Number Nine představil první funkční grafickou kartou s podporou AGP 4x (S3 Savage 4), nebo když SiS nabídl Xabre, jakožto první řešení s AGP 8x.

Obě grafické karty nám poskytla společnost Levi, které tímto děkujeme

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama