Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator | Kapitola 5
Seznam kapitol
Dlouhé roky v simulátorovém světě high end představovala jediná páka. Minule recenzovaný Thrustmaster HOTAS Warthog. Jenže časy se mění a stejně, jako dochází k velkému oživení na poli samotných simulátorů, tak Prasákovi roste zdatná konkurence, třeba v podobě Virpila anebo VKB Gladiator PRO Mk.II. Uspěla? Hádejte
Střeva aneb co je to vačka
Dá se říct, že joysticky VPC a VKB jsou jedny z prvních, které využívají vačkový mechanismus, kterému náš etalon Warthog absolutně nemá šanci konkurovat. Co že to přesně ten mechanismus je? Na poloose kniplu jsou upevněny dvě vačky, každá pro jednu osu. Výhody tohoto rozdělení již byly popsány u Warthoga. Vačky mají tvar připomínající kolébku. V této kolébce se pohybuje kuličkové ložisko upevněné na středu jednozvratné páky, na jejímž konci je pružina. Při pohybu páky vzniká tlak na ložisko, jenž se snaží jednozvratnou páku tlačit směrem dolů, ale pružina s rostoucí výchylkou působí čím dál větší silou v opačném směru. Výhodou tohoto mechanismu je naprosto dokonalá souměrnost sil působící na knipl. Pokud je páka ve středové poloze, nepůsobí na ni žádná síla. Pokud je v krajní poloze, působí na ni síla maximální.
Teď si možná říkáte: „Ale to dělá přece každý joystick“. Dělá, ale ne takto dokonale. Totiž každý jiný joystick má ve středové poloze cosi, čemu se dá říkat středová aretace. Do češtiny přeloženo musíte vyvinout dostatečně velkou sílu, aby se páka vychýlila z neutrální polohy. Následně vám již stačí mnohem menší síla. Ovšem kvůli této vlastnosti je velmi těžké dělat malé výchylky kolem neutrální polohy kniplu, protože bojujete s touto aretací a s třením celého mechanismu. Tyto problémy se ale netýkají vačkového mechanismu, kde síla nutná k vychýlení páky z neutrální polohy se rovná prakticky nule a všechny pohyblivé části jsou spojeny kuličkovými ložisky eliminující jakékoliv tření. Vzhledem k tomu, že tedy páka nemá středovou aretaci, je vždy po puštění vlastní vahou mírně vychýlená z neutrální polohy, což mi v zásadě nevadí, protože joystick prakticky nikdy nepouštím, pokud stroj nemá autopilota, kde na výchylce nezáleží.