Historie grafik v noteboocích: přidává se Nvidia | Kapitola 6
Seznam kapitol
Poté, co se grafiky naučily vykreslovat ve 3D, se výrobci začínají soustředit na rychlost, kvalitu zobrazení i pokročilé technologie a efekty. 3D akcelerátory se stanou součástí základního vybavení a do segmentu notebooků se podívá další silný hráč – Nvidia – aby konečně započala ta pravá konkurenční válka.
NVIDIA Quadro a ATI FireGL – zaměřeno na CAD
Ve chvíli, kdy 3D akcelerátory v noteboocích dospěly, nastal čas vyhovět nárokům profesionálních CAD/CAM aplikací, kam herní varianty čipů jednoduše nepatří. Jako první se začátkem roku 2002 objevilo NVIDIA Quadro2Go dle očekávání odvozené od GeForce2Go. Šlo o stejný čip, pouze doplněný větším množstvím rychlejší paměti a firmwarem, který odblokoval funkce pro akceleraci vykreslování čar a různých objektů.
Následovalo o půl roku později ATI FireGL 7800, které již bylo odvozené od Radeonu 7500, opět s mírně vyšším výkonem a odemčenými funkcemi pro CAD. Od té doby oba výrobci pravidelně vydávají profesionální varianty od každé generace svých grafických čipů v noteboocích.
Možná si říkáte, proč NVIDIA a ATI prodávali ten samý čip pro profesionální nasazení dražší, když výrobní náklady byly stejné. Šlo o to, že herních čipů se prodá mnohem více a je s nimi méně práce v případě ovladačů a softwarové podpory. Profesionální produkty měly certifikované ovladače pro řadu aplikací, různé optimalizace a garantovaný životní cyklus. Předtím se dělaly profesionální produkty úplně odděleně, ale v NVIDII i ATI si spočítali, že výroba jednoho čipu pro obě nasazení s následným zablokováním funkcí bude ekonomicky nejefektivnější.
Někteří uživatelé se samozřejmě snažili odemknout profesionální funkce i u herních čipů a někdy se jim to dařilo za pomoci modifikovaných ovladačů nebo firmware karty. Výrobci se samozřejmě s každou novou verzí ovladačů a generací produktů neoficiálním modifikacím intenzivněji bránili.