Historie grafik v noteboocích: přidává se Nvidia
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Historie grafik v noteboocích: přidává se Nvidia

Historie grafik v noteboocích: přidává se Nvidia | Kapitola 7

Jiří Zima

Jiří Zima

5. 12. 2014 10:00 2

Seznam kapitol

1. Windows 98 ještě vládnou 2. S3 Savage/IX/MV (1999) – poslední velký triumf S3 3. Konec původní S3? 4. NVIDIA GeForce2 Go (2001) – bitva začíná
5. ATI Mobility Radeon 7500 a Nvidia GF4 Go (2002) 6. NVIDIA Quadro a ATI FireGL – zaměřeno na CAD 7. Závěr

Poté, co se grafiky naučily vykreslovat ve 3D, se výrobci začínají soustředit na rychlost, kvalitu zobrazení i pokročilé technologie a efekty. 3D akcelerátory se stanou součástí základního vybavení a do segmentu notebooků se podívá další silný hráč – Nvidia – aby konečně započala ta pravá konkurenční válka.

Reklama

Závěr

Začátek nového milénia byl pro 3D akceleraci v noteboocích zásadní. V řešeních zaměřených na výkon došlo k pročištění trhu. Zůstali dva tahouni (ATI a NVIDIA) a zbytek trh buďto zcela opustil, nebo se začal věnovat produktům orientovaným na cenu, případně se speciálními funkcemi.

Notebooky se staly plnohodnotnými alternativami ke stolním počítačům, a kdo měl dostatek peněz, mohl si bez problému zahrát nejnovější hry v pěkné grafice i na cestách. Důležité je, že výkonné grafické čipy se (alespoň ve slabších variantách) dostaly také do střední a nižší třídy notebooků, takže k mobilnímu hraní nebylo potřeba tolik peněz. Kolem roku 2003 vám stačilo 40 tisíc korun a mohli jste mít notebook s Radeonem 7500, případně GeForce 4Go (to je jen o deset tisíc více, než začínaly nejlevnější stroje).

Bod, ve kterém tento díl končí, stojí za pozornost, neboť nastolil něco, co trvá dodnes. Tedy pravidelný cyklus obměny grafických čipů a dělení každé generace do kategorií od low-endu po výkonná herní/CAD řešení s tím, že nižší verze se dělají ořezáváním paměťové sběrnice, nižšími takty, případně slabším nebo starším 3D jádrem. Končí tím klasický divoký západ doprovázející počátky každé zásadní technologie.

Co bude příště?

V tomto díle jsem záměrně opomněl integrovaná grafická jádra. V příštím díle se mimo jiné vrátím kousek zpět, abych ukázal příchod první generace integrovaných grafik v noteboocích a jejich následný bouřlivý vývoj. Půjde tedy hlavně o společnosti S3/VIA, SiS, Trident a Intel.

Ještě se zbývá podívat na další vývoj klasických dedikovaných čipů. Zejména na to, jak přišly první shadery. Zbytek již proberu pouze ve stručnosti. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama