Historie grafik v noteboocích: přidává se Nvidia | Kapitola 7
Seznam kapitol
Poté, co se grafiky naučily vykreslovat ve 3D, se výrobci začínají soustředit na rychlost, kvalitu zobrazení i pokročilé technologie a efekty. 3D akcelerátory se stanou součástí základního vybavení a do segmentu notebooků se podívá další silný hráč – Nvidia – aby konečně započala ta pravá konkurenční válka.
Závěr
Začátek nového milénia byl pro 3D akceleraci v noteboocích zásadní. V řešeních zaměřených na výkon došlo k pročištění trhu. Zůstali dva tahouni (ATI a NVIDIA) a zbytek trh buďto zcela opustil, nebo se začal věnovat produktům orientovaným na cenu, případně se speciálními funkcemi.
Notebooky se staly plnohodnotnými alternativami ke stolním počítačům, a kdo měl dostatek peněz, mohl si bez problému zahrát nejnovější hry v pěkné grafice i na cestách. Důležité je, že výkonné grafické čipy se (alespoň ve slabších variantách) dostaly také do střední a nižší třídy notebooků, takže k mobilnímu hraní nebylo potřeba tolik peněz. Kolem roku 2003 vám stačilo 40 tisíc korun a mohli jste mít notebook s Radeonem 7500, případně GeForce 4Go (to je jen o deset tisíc více, než začínaly nejlevnější stroje).
Bod, ve kterém tento díl končí, stojí za pozornost, neboť nastolil něco, co trvá dodnes. Tedy pravidelný cyklus obměny grafických čipů a dělení každé generace do kategorií od low-endu po výkonná herní/CAD řešení s tím, že nižší verze se dělají ořezáváním paměťové sběrnice, nižšími takty, případně slabším nebo starším 3D jádrem. Končí tím klasický divoký západ doprovázející počátky každé zásadní technologie.
Co bude příště?
V tomto díle jsem záměrně opomněl integrovaná grafická jádra. V příštím díle se mimo jiné vrátím kousek zpět, abych ukázal příchod první generace integrovaných grafik v noteboocích a jejich následný bouřlivý vývoj. Půjde tedy hlavně o společnosti S3/VIA, SiS, Trident a Intel.
Ještě se zbývá podívat na další vývoj klasických dedikovaných čipů. Zejména na to, jak přišly první shadery. Zbytek již proberu pouze ve stručnosti.