Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie!
i Zdroj: commons.wikimedia.org
Mobilní zařízení Článek Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie!

Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie! | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 6. 2022 19:00 20

Seznam kapitol

1. Sto let stará auta budoucnosti 2. Uvolněte se, ale nekuřte... 3. Vyměňovat, ale bezpečně 4. Baterie, které nemáme

Pokud jde o elektroodpad, způsobují baterie mnohem větší a podstatně horší potíže než počítačová kabeláž. Jejich omezená životnost a nebezpečnost z nich dělá záležitost, kterou je třeba akutně řešit. Jejich bezpečné zpracování ve velkých objemech může v budoucnosti způsobit větší problém, než jsou dnes fosilní paliva.

Reklama

Není to tak, že EU neví, že lithiové baterie představují riziko. Naopak: EU zvažuje zařadit lithium mezi toxické látky v rámci Category 1A, která by fakticky zakázala těžbu a zpracování lithia na území EU. To je zarážející, protože lithium není běžně se vyskytující surovina – a naopak jsem přesvědčen o tom, že bychom se měli snažit o jeho maximální recyklaci jednak kvůli úspoře suroviny, ale také aby se kontroloval jeho pohyb v ekosystému.

To jde, samozřejmě, zcela proti jakýmkoliv cílům Green Dealu, protože dnes nemáme funkční alternativu k bateriím na bázi lithia a idea, že lithium rychle eliminujeme, nás v podstatě vrátí do středověku. Mám pocit, že na jednotlivých direktivách a regulacích musí pracovat týmy, které se spolu vůbec nebaví, protože nedokážeme opustit fosilní paliva a zároveň se zbavit lithia.

Teď jsme v situaci, kdy se zároveň tlačí na elektrifikaci společnosti, ale zároveň zatím nemáme rozumné alternativy. Lithiumironfosfátové baterie (LiFePO4) sice mají nižší energetickou denzitu, ale mají pěkné vlastnosti, jako je delší životnost – až 10 000 cyklů a neobsahují ani kobalt, ani kadmium. Plánuje se jejich využití jak v dopravě, tak pro domácnosti, kde by ukládaly solární energii – ale pořád obsahují lithium, kterého není až tolik a které chce EU klasifikovat jako Category 1A, což znamená, že výroba i recyklace bude probíhat mimo EU – a energetická nezávislost se tak změní v krutý šprým.

Pravda je taková, že s bateriemi stále máme problém. Velký problém. Baterie na bázi lithia jsou docela dobré v malých zařízeních, kde je jejich riziko nízké. Pro opravdu velké množství baterií ale budeme potřebovat něco jiného: Například grafén anebo něco zcela nového, jako jsou jílové baterie. Na nich se sice intenzivně pracuje, ale ještě tam úplně nejsme – technologie jsou na horizontu, ale ještě ne tady. V tomto okamžiku bychom místo bezhlavé elektromobilizace měli spíš masivně investovat do nových typů baterií, abychom neskončili v horším průšvihu, než ve kterém už jsme. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama