Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie!
i Zdroj: commons.wikimedia.org
Mobilní zařízení Článek Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie!

Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie! | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 6. 2022 19:00 17

Seznam kapitol

1. Sto let stará auta budoucnosti 2. Uvolněte se, ale nekuřte... 3. Vyměňovat, ale bezpečně 4. Baterie, které nemáme

Pokud jde o elektroodpad, způsobují baterie mnohem větší a podstatně horší potíže než počítačová kabeláž. Jejich omezená životnost a nebezpečnost z nich dělá záležitost, kterou je třeba akutně řešit. Jejich bezpečné zpracování ve velkých objemech může v budoucnosti způsobit větší problém, než jsou dnes fosilní paliva.

Reklama
Reklama

Není to tak, že EU neví, že lithiové baterie představují riziko. Naopak: EU zvažuje zařadit lithium mezi toxické látky v rámci Category 1A, která by fakticky zakázala těžbu a zpracování lithia na území EU. To je zarážející, protože lithium není běžně se vyskytující surovina – a naopak jsem přesvědčen o tom, že bychom se měli snažit o jeho maximální recyklaci jednak kvůli úspoře suroviny, ale také aby se kontroloval jeho pohyb v ekosystému.

To jde, samozřejmě, zcela proti jakýmkoliv cílům Green Dealu, protože dnes nemáme funkční alternativu k bateriím na bázi lithia a idea, že lithium rychle eliminujeme, nás v podstatě vrátí do středověku. Mám pocit, že na jednotlivých direktivách a regulacích musí pracovat týmy, které se spolu vůbec nebaví, protože nedokážeme opustit fosilní paliva a zároveň se zbavit lithia.

Teď jsme v situaci, kdy se zároveň tlačí na elektrifikaci společnosti, ale zároveň zatím nemáme rozumné alternativy. Lithiumironfosfátové baterie (LiFePO4) sice mají nižší energetickou denzitu, ale mají pěkné vlastnosti, jako je delší životnost – až 10 000 cyklů a neobsahují ani kobalt, ani kadmium. Plánuje se jejich využití jak v dopravě, tak pro domácnosti, kde by ukládaly solární energii – ale pořád obsahují lithium, kterého není až tolik a které chce EU klasifikovat jako Category 1A, což znamená, že výroba i recyklace bude probíhat mimo EU – a energetická nezávislost se tak změní v krutý šprým.

Pravda je taková, že s bateriemi stále máme problém. Velký problém. Baterie na bázi lithia jsou docela dobré v malých zařízeních, kde je jejich riziko nízké. Pro opravdu velké množství baterií ale budeme potřebovat něco jiného: Například grafén anebo něco zcela nového, jako jsou jílové baterie. Na nich se sice intenzivně pracuje, ale ještě tam úplně nejsme – technologie jsou na horizontu, ale ještě ne tady. V tomto okamžiku bychom místo bezhlavé elektromobilizace měli spíš masivně investovat do nových typů baterií, abychom neskončili v horším průšvihu, než ve kterém už jsme. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning