Infografika Twisto.cz: Ne všichni jsou na internetu svatí, aneb jaké jsou charakteristiky online podvodníků
Příliš se o nich nemluví, ale i e-shopy bojují s podvodnými zákazníky. Téma online podvodníků (online fraud) otevírá nová platební služba Twisto.cz, která na českém internetu působí od října loňského roku. Infografika přináší nejčastější indicie a charakteristiky podvodníků. Twisto.cz k analýze zákazníků využívá pouze dostupné údaje o uživateli a údaje z košíku e-shopu, to vše při striktním zachování ochrany osobních údajů. Analýza vychází z více než 14 tisíc vyhodnocení, které Twisto.cz realizovalo v posledních měsících. „V online světě se nejčastěji mluví o podvodných e-shopech, my chceme infografikou nabídnout druhý pohled. Stejně jako v kamenných obchodech, i na internetu se vyskytují podvodníci. Poctivé e-shopy to stojí peníze a způsobuje jim to někdy i značné komplikace. Podařilo se nám definovat 637 faktorů, na základě kterých dokážeme podvodníky s vysokou pravděpodobností identifikovat,” říká Michal Šmída, zakladatel Twisto.cz.
„Platba zcizenou platební kartou, znaužití kradené identity, nevyzvednuté dobírky či lživá tvrzení o vrácení zboží, to jsou nejčastější podvody zákazníků, které způsobují e-shopům nemalé škody“, uvádí Michal Šmída. Mezi parametry, které Twisto.cz monitoruje, patří kupříkladu rozlišení monitoru zákazníka, používaný operační systém, denní doba nákupu, historie objednávek, předmět objednávky nebo geolokační data.
Podvodný uživatel se dá zpravidla identifikovat na základě řady znaků, které lze v prostředí internetu rozpoznat a vyhodnotit. Představujeme nejzákladnější faktory, které mohou pomoci podvodníka identifikovat:
- 66% podvodů se dopouštějí muži.
- 2.7x rizikovější jsou uživatelé monitorů s nižším rozlišením.
- Pokud e-mail zákazníka obsahuje jméno a příjmení, je riziko podvodu poloviční.
- Nejvíce podvodů probíhá při transakcích mezi 2. a 6. hodinou ranní, nejméně naopak mezi 10. a 16. hodinou.
- Podvodné objednávky jsou nejčastěji na erotické spodní prádlo a tablety. Naopak běžné spodní prádlo je jedno z nejméně rizikových artiklů.
- Výši rizika u zákazníka lze určit i na základě dostupných informací o regionu uvedené adresy zákazníka.
„Na pravděpodobného podvodníka mohou upozornit i takzvané heat mapy, které je možné konstruovat například z map kriminality, insolvenčního rejstříku či dřívějších zkušeností e-shopů. Při využití heat map je však samozřejmě třeba přihlížet i k dalším faktorům, a vyhnout se tak přílišnému zjednodušení a diskriminaci. Přesto se nám potvrdilo, že jsou ulice a části měst, kde je pravděpodobnost podvodu ze strany zákazníka výrazně vyšší,“ doplňuje Šmída.
Pozn. Infografika upozorňuje na nejzajímavější faktory a je důležité brát v potaz, že pouze na základě těchto dat nelze zákazníka automaticky označovat za podvodného. Algoritmus Twisto.cz vyhodnocuje celkově 637 faktorů. Součástí hodnotících mechanismů nejsou rejstříky dlužníků, které jsou běžným nástrojem bankovních a nebankovních institucí.
Twisto.cz: jsme tady pro dobré zákazníky a nejsme banka či uvěrová firma
Služba Twisto.cz analýzu a infografiku sestavila na základě 14 tisíc realizovaných vyhodnocení zákazníků v košících spolupracujících e-shopů. Sofistikovaný systém Twisto.cz vyhodnocuje 637 dostupných faktorů, na základě kterých zákazníkovi umožní, či neumožní využít odloženou platbu. Z pohledu ochrany osobních údajů Twisto.cz využívá pouze údaje, které zákazník uvede v objednávkovém procesu (jméno, příjmení, adresa a telefon), případně historii dřívějších objednávek poskytnutou e-shopem, a to se zachováním všech právních předpisů z oblasti ochrany osobních údajů. „Nejsme jako banky, které lidi škatulkují podle rejstříků, mají vysoké úrokové sazby a skryté poplatky pod čarou. Nejsme ani úvěrová firma profitující z vymáhání na hraně zákona. Vytváříme novou službu primárně pro dobré zákazníky, která nemá být půjčkou, ale cestou, jak přenést výhody nakupování v kamenných obchodech do e-shopů. Jsme tady pro dobré zákazníky, kteří chtějí nakupovat online rychle, pohodlně a s jistotou,“ popisuje firemní filozofii Šmída. V případě, že zákazník bude rozpoznán jako potenciální podvodník, Twisto nepředává tuto informaci žádné třetí straně nebo kreditnímu rejstříku. To by totiž do budoucna mohlo znevýhodnit klienta, pokud by například žádal o hypotéku.
Pomohli jsme dopadnout skupinu uvěrových podvodníků
Zajímavostí je, že vyhodnocovací systém Twisto.cz již na žádost Policie České republiky pomohl odhalit skupinu úvěrových podvodníků zneužívajících ukradené osobní doklady. Po předání informací se orgánům činným v trestním řízení podařilo pachatele dopadnout. Twisto.cz zároveň se spolupracujícími e-shopy sdílí vlastní poznatky na základě provedených zákaznických analýz.
Více o Twisto.cz
Twisto.cz je novou platební metodou pro zákazníky a e-shopy, která využívá čtrnáctidenní zákonnou lhůtu. Cena služby je 39 Kč pro zákazníka, tedy ekvivalent dnešní dobírky, ale s tou výhodou, že zákazník platí až 14 dní po tom, co dostane zboží domů. Twisto.cz umožňuje zákazníkům dostat zboží fyzicky do rukou a zaplatit, až když jsou spokojeni. E-shopu platí Twisto.cz ihned po objednání. Zákazník za zboží zaplatí během následujících čtrnácti dnů službě Twisto.cz, která mu zašle fakturu. Využití Twisto.cz je oproštěno od poznámek pod čarou, formulářů a zdlouhavého schvalovacího procesu. Zákazník může Twisto.cz využít i bez registrace – využití vyžaduje pouze jeden klik. Pro e-shopy je Twisto.cz nástrojem ke zvyšování konverzí, úspěšně dokončených objednávek a navyšování objemu košíku.
Zakladatelem Twisto.cz je Michal Šmída, který službu postavil spolu s týmem, jehož členy jsou i Lukáš Hurych a Viktor Stískala, spoluzakladatelé abdoc.net. Spoluvlastníky projektu jsou investiční skupiny Enern a Miton. Tito investoři stojí také za projektem DameJidlo.cz, a zároveň se podílí na chodu největšího slevového serveru Slevomat.cz.
Tisková zpráva v původním znění - Redakce nenese odpovědnost za její obsah |