Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím
Hry Článek Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím

Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 6. 2017 03:00 53

Seznam kapitol

1. Zpátky na kola 2. Ohrožený druh 3. Na kolech do budoucnosti 4. Nuselský slalom 5. Volnost! Rovnost! Bratrství!

Nátlakové cyklistické skupiny jako Auto*Mat žádají pro členy svého kmene exkluzivní výsady jak na úkor automobilistů, tak i chodců. A nejen to: Ze své vize budoucnosti, připomínající Saigon 50. let, vyhání i moderní pohybovadla ze stejné skupiny: Segwaye, hoverboardy, elektrokola i elektrokoloběžky. Ty totiž do cykloaristokratických vizí nepatří!

Reklama
Reklama

Pokud budete mít náhodou pocit, že si v této úvaze z cyklistů utahuji až příliš, pročtěte si důsledně zmíněnou diskusi, která doslova vaří občanskou neposlušností vůči dopravnímu značení a padají tam i obraty jako „bezohledný chodec“. Nejsem vyzyvatelem k lynči vůči cyklistům, i když se podle mých zkušeností nezřídka chovají jako úplná prasata. Zažil jsem už pět kolizí s cyklistou zezadu (přijíždějící cyklista to narval zezadu do mě, nikoliv naopak, tak rychlý nejsem), přičemž jenom jedna cyklistka se mi omluvila (mír buď s ní), dva cyklisté mě navíc seřvali, co že si to dovoluji chodit po chodníku a další dva prostě šlápli do pedálů a zmizeli. Jsou místa, která považuji za opravdu nebezpečná. Vysokorychlostní závody na Nuselském mostě jsou běžné (tam jsem se naučil před pohybem do strany vždy ohlížet, jelikož jako chodec nemám zpětné zrcátko a cyklistu, řítícího se po chodníku téměř rychlostí světla fakt jinak nezadetekujete). Narazíte i na opravdové exoty, kteří si to sviští po chodníku, i když přímo vedle nich je pro cyklisty vyhrazený pruh na vozovce.

Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím


Autor: No machine-readable author provided. Karelj assumed (based on copyright claims). –
No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Volné dílo, Odkaz

Jádro problému nevidím v samotném velocipédu, ale v jeho uživatelích. Pokud se chcete pobavit, vřele vám doporučuji stránky Auto*Matu. Obsahuje aktivistické vize, bizarnosti a dokonce i vtipný materiál, tedy pokud jste cyklisté, kteří chápou cyklohumor Auto*Matu.

Cituji:

<cyklistický humor on>:

Osoba 1: Hele, ta Blanka byla katastrofa. Nebojíš se, že ty velký dopravní stavby Praze opravdu nepomůžou?

Osoba 2: Je mi to úplně jedno.

Osoba 2: Podstatný je neustále přesvědčovat lidi, že současné dopravní problémy nelze vyřešit dneska, ale až někdy v daleké budoucnosti

Osoba 2: To je v oblasti dopravní politiky jedinej postoj, se kterým můžeš tuhe funkci dělat dýl než do prvního průseru…

<cyklistický humor off>

Tento vtip a další haluze ze stránek Auto*Matu mi nedocházejí z mnoha důvodů. Jednak vycházejí z fantastické fikce, že Blanka je katastrofa – což není, pokud nejste Praha 7 a nepřekvapí vás, že tunelem budou jezdit lidi, kteří budou vyjíždět na vaše teritorium – a jednak z fikce, že doprava je lidem ukradená, což není. Cykloaristokracii to ale jedno je, protože ona Blankou jezdit nebude a proto to má být jedno zbytku lidské civilizace.

Leč zanechme aktivistický Auto*Mat a jeho skvělé ideje, například řešení kolon v centru zneprůjezdněním centra. Základní otázkou je: V čem je přesně rozdíl mezi velocipedem a moderními elektrickými samohyby? Proč jedno povolit a druhé ne? A jak vůbec řešit situaci, kdy přichází nové technologie, které slibují a zároveň hrozí zrychlením pohybu chodců?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Pctuning