Koronakrize: Kam jsme se posunuli po roce?
i Zdroj: PCTuning.cz
Článek Koronakrize: Kam jsme se posunuli po roce?

Koronakrize: Kam jsme se posunuli po roce? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

11. 7. 2021 10:00 16

Seznam kapitol

1. Konce podniků 2. Domácí kancl 3. Na nákupy přes internet 4. Úprk z města 5. Umělci online

Opakované lockdowny vedly k pomalé, ale celkem jasně pozorovatelné změně společnosti. Týkají se spíše kancelářských prací, ale jsou docela zřetelné. Jde o trvalou změnu anebo se vše vrátí k normálu s koncem lockdownu?

Reklama

Fakt, že lidi sedí z valné části doma, vedl k masivnímu vzestup online obchodů a zásilkových služeb. Situace, kdy stát donutil prodejce, aby prodejny změnili na výdejny – a kdy jste si doslova ani nemohli zajít do obchodu pro náhradní zářivku, pokud jste si pro ni neudělali předem online objednávku, doslova naučila národ online nákupům, asi jako když nouze naučila Dalibor housti. Všichni ministři pro informatiku a programy pro digitalizaci Česka neudělaly pro zvýšení počítačové gramotnosti populace to, co dokázal lockdown!

Najednou se ukázalo, že se učitelé museli naučit učit online, děti se musely naučit učit online, rodiče se museli naučit práci online – ba i senioři se museli naučit používat základní funkce, jako komunikaci a objednávky. Tato centralizovaná nouze prostě udělala technologický zázrak po celém světě. 

Je bez diskuse, že covid masivně pomohl online prodejcům. Došlo by k tomu asi stejně, ale podstatné je, že lockdowny skokově pomohly nárůstu online obchodu. UNCTAD uvádí, že globální trh dosáhl 26,7 trilionu amerických dolarů, kritizují ale to, že dostupnost online obchodování není všude stejná. 

Podle Heuréky v roce 2020 došlo k meziročnímu nárůstu o 26 % a Češi utratili celkem 196 miliard korun. Nejvíce rostly segmenty zábavy: Knihy, filmy a hry rostly o 47 %, jídlo o 45 % a sport o 43 %. 

Podle Businessinfo čtyři z deseti Čechů hodlají preferovat online nákupy před těmi klasickými i nadále.

Lidé stále nakupují online i věci, kvůli kterým chodili do velkých nákupních center. I menší obchodníci zjišťují, že online přítomnost je pro ně zásadní – a klasické courání se po obchoďácích stále více nahrazuje cross-channel, tedy že si lidi vyberou zboží online a pak ho dojdou zaplatit a vyzvednout do obchodu. Tenhle model nabízí jednoduchost výběru spolu s jistotou, že vás nikdo neokrade.

Shopping center
i Zdroj: PCTuning.cz
Shopping center

Autor mediagoat, pixabay.com

Lockdown přitom přinesl prospěch i malým obchodům: Jakmile si lidi zvykli nakupovat online, prostě nakupují online. I mě se stalo, že jsem zjistil, že je prostě jednodušší sehnat si antikvární knížky z portálů malých antikvariátů a vzácná Lega od lidí, kteří s nimi obchodují. Není se čeho bát, objednáte, zajdete si na výdejní místo, tam to zaplatíte a hotovo. 

K rozvoji nákupů online pomáhají právě rozvíjející se logistické služby, jako je Balíkovna nebo Zásilkovna, které si vybudovaly hustou síť partnerů a obcházejí mršinu tlející na pobřeží – tu, kterou známe pod názvem Česká pošta. Tato instituce je tak zoufalá, že ji dokonce rozdělí na dvě části: Státní a komerční. Že to nijak zvlášť nepomůže ničemuk je celkem jasné: A je pravděpodobné, že rozvíjející se soukromé logistické služby přetáhnou z pošty i ty lepší zaměstnance, což z pošty udělá něco ještě zoufalejšího, než je teď.

Další ranou pro státního molocha je fakt, že si online obchody řeší vlastní logistiku – a nabízí dodávky do výdejních skříní, mezi které patří Alzaboxy a jejich ekvivalenty a také to, čemu říká Alza Prodejna budoucnosti, což je prostor se zbožím, které se doslova předpočítává na základě obvyklých objednávek.

Tenhle systém má gigantické výhody: Po dodání do boxu si věc můžete vyzvednout kdykoliv, třeba i v noci. Alza jich má přes tisíc, Zásilkovna jich chce zprovoznit do konce roku 3500. Oproti smluvním parterům to funguje neustále – i o víkendech a státních svátcích. Tahle fenomenální věc je nejen flexibilní, ale při vysoké denzitě i pohodlná. Než abyste jeli hodinu a zpět na prodejnu je prostě jednodušší nechat si to přivézt na blízkou lokalitu.

Tomuto trendu se přizpůsobí i prodejci s velkým počtem kamenných obchodů. Dřív bylo standardem, že pokud někde něco neměli, prostě vás poslali přes půl města do obchodu, kde to zrovna mají: Dnes je to naopak, online si vyberete, co chcete a oni to buď dodají z centrálního skladu anebo přepošlou mezi pobočkami tam, kam chcete.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama