LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor | Kapitola 8

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

17. 9. 2013 03:00 41

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Technologie vs. hráči 3. Bliká nebo nebliká? 4. Lightboost 5. Lightboost 2D hack
6. Výhody a nevýhody Lightboostu 7. Testování a srovnání Lightboost 8. Výběr LCD (nejen) z pohledu hráče 9. Technologie budoucnosti

Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.

Reklama

Určitě se nyní ptáte: Má tato technologie pro mě smysl? Sám jsem si položil tuto otázku a byl jsem schopen si odpovědět. Nemohu však generalizovat své potřeby na všechny čtenáře. Proto bych si dovolil vytvořit jednoduché rozhodovací schéma pro potenciálního kupce nového monitoru. Každý z nás má unikátní představu a požadavky na své zobrazovadlo, naopak výběr monitorů je omezený – kategorie budou tedy tvořeny třídami zařízení (v obecné rovině).

60Hz TN panely

Vstupní kategorie monitorů, pravděpodobně nejpočetnější na trhu i mezi uživateli. Výhodnost v opravdu nízkých cenách je prakticky jediným pozitivním bodem, který bych při koupi zvažoval. Do této kategorie spadnou všichni, kteří buď nepotřebují slušný / rychlý panel nebo na něj nemají finance.

60Hz IPS, MVA, PVA...

Existuje celá řada typů obrazovek, které přináší větší či menší zlepšení oproti TN panelům. S lepšími vlastnostmi, především co se barev a pozorovacích úhlů týče, přichází i někdy výrazně vyšší cena. Součástí bývá také lepší provedení, polohovatelnost, vstupy a výstupy atd. Patří sem i zařízení ryze profesionální s více než 8bitovými panely. Jejich cena je enormní v porovnání s TN. Lze také sehnat panely s větším než Full HD rozlišením. Tato kategorie je tedy určena pro ty, kteří chtějí nebo potřebují lepší obraz (a vyšší rozdělení). Nevýhodou může být vyšší cena.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Velice oblíbený 24palcový IPS panel Dell U2412M za rozumnou cenu (a s poměrem stran 16:10). Na druhou stranu si u něj uživatelé stěžují na zmíněné blikání

120Hz+ TN

Kategorie 3D. Má stejné nevýhody jako první kategorie, ztrácí navíc dobrou cenu. Právě cena je u těchto panelů i násobně vyšší než u 60Hz variant. Přidanou hodnotou je kromě 3D zobrazení právě vyšší obnovovací frekvence a s tím spojená skvělá a návyková plynulost obrazu. Když se k tomu přidá možnost aktivně využívat Lightboost, tak získáváme kategorii panelů nejlépe reprezentujících pohybující se obraz. Omezení je v rozlišení na Full HD. Doplním, že Lightboost technologie vyžaduje HW změnu uvnitř LCD panelů, je tedy dostupná jen na nejnovějších 3D panelech. Mezi takové monitory druhé generace patří především:

  • ASUS VG248QE
  • ASUS VG278H
  • ASUS VG278HE
  • BENQ XL2411T
  • BENQ XL2420T
  • BENQ XL2420TX
  • BENQ XL2420TE
  • BENQ XL2720T
  • Acer HN274HBbmiiid

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

BENQ XL2420T, další z oblíbených „Lightboost enabled“ LCD panelů

xxxHz IPS/PLS QHD

Specifická, možná až undergroundová kategorie. Představili jsme si ji podrobně nedávno v článku o přetaktovatelných korejských panelech. Výhodami jsou kombinace slušných frekvencí (110 Hz a víc) na dobrých panelech (IPS, PLS) s velkým rozlišení QHD 2560 × 1440 a i dobrou cenou. Nevýhoda je neoficiální charakter, nutnost dovozu ze zahraničí (tedy problémy s clem, DPH, zárukou) a také nízké kvality provedení panelu.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

QNIX QX2710 = QHD + S-PLS + 120Hz

Hráčovo dilema

Z představených variant se jednoznačně jeví jako herně výhodná kategorie 120Hz TN panelů. Ty jsou rychlé, plynulé a s Lightboostem i perfektně ostré. Zde bych si dovolil nastínit menší úvahu.

Dávno jsou pryč ty doby, kdy hry měly monotónní textury a jednoduchou geometrii. Dnešní hry (i když je nastavíme na low) už obsahují poměrně komplexní, někdy až realistické prostředí. Pokud jsme hráči online her a chceme získat výhodu nad nepřítelem, tak právě monitor může být elementem, který rozhodne o našem úspěchu. Otázkou je, zda je lepší mít perfektně rychlý displej se špatným podáním barev, nebo o něco pomalejší taktovaný IPS panel, který ale barvy podá výrazně lépe a protivník kempící za keřem najednou nesplývá s okolím. Pro nekompetitivní hráče může být rozhodnutí pro IPS panel ještě větší, protože požitek z oblíbených single player her se v dobrých barvách ještě umocní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama