LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor | Kapitola 2
Seznam kapitol
Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.
Než se pustíme do rozboru principu Lightboostu, musíme objasnit základní aspekty funkce LCD a CRT. Nehodlám zde psát vědecký článek, ale spíše úvodní přehled pro širší čtenářskou základnu, takže se budu dopouštět zjednodušení a zobecnění jinak složité problematiky.
Co způsobuje tu herní „dokonalost“ CRT? Jde o to, že v obrazovce je vytvořen elektronový paprsek, který je ve vakuu vyslán proti fosforeskujícímu stínítku. Paprsek je usměrněn na cílovou pozici pomocí elektromagnetického pole. Po dopadu na stínítko zde rozsvítí konkrétní bod na krátkou dobu. Tento princip, ačkoli byl objeven už v 19. století, je velmi rychlý a umožňuje docílit ostrého obrazu i u rychlých změn.
Konstrukce CRT obrazovky. Pro nás je nejdůležitější, že k rozsvícení bodů dochází jen na velmi krátkou dobu
Proti tomu LCD využívá odlišný proces zobrazení. Panel si lze představit jako dva samostatné díly: podsvícení a pomyslnou clonu. Princip je jednoduchý, podsvícení je aktivní neustále, o tvorbu obrazu se stará clona – tedy vrstva tekutých krystalů, které má možnost pomocí napětí měnit množství procházejícího světla. Zde je skrytý nejvýznamnější problém LCD z pohledu hráče. Jak docílit co nejrychlejší změny natočení krystalů a pokud možno tak, aby tato změna byla skoková?
Princip funkce LCD (TN) panelu – konstantní zdroj světla omezujeme natáčením krystalů
Přestože se panely (především ty TN) výrazně zrychlily během posledních let, pořád nebylo dosaženo takové charakteristiky změn jako v CRT. Odborníci se tedy rozhodli pomoci úpravou způsobu podsvícení.