Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
Článek Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 8. 2015 03:00 13

Seznam kapitol

1. Když se pohřbívají konzole 2. Když svět šílel kvůli rozzuřeným ptákům 3. Sázka na jistotu, která stejně nefunguje 4. Když už ani dvojka neklapne 5. ...a není cesty ven 6. Vězení pro kreativce

Opakuje se to stále: Firma uspěje s herním trhákem, roste jako blázen, novináři ji oslavují, vstoupí na burzu – a všichni se ptají: Co bude další hit? Jenomže i když se vývojář snaží ze všech sil, druhý úspěch ne a ne přijít. Proto dokolečka recykluje původní hru – a čím déle to dělá, tím víc se zdá, že už s další peckou nikdy nepřijde.

Reklama
Reklama

U „velryb“ je otázkou, až do situace vstoupí státní regulace a všimne si, že free to play je v podstatě hazard, který má pro hráče jedinou jistotu – hráč nikdy nemůže vydělat. Hodně mechanik free to play her je vyloženě hazardních, budujících závislost a psychologicky škodlivých. Zatím se nic moc neděje, protože zbídačelí hráči Candy Crushe nebloudí s nožem v ruce po ulicích, aby si mohli nějak vydělat na závislost, ale jednou se to stane a až to na výrobce free to play praskne, bude to slušná mela.

Posledním výrazným problémem vývojářů nové vlny je fakt, že s poklesem primárního zájmu o svoji hru musí cpát stále více a více peněz do reklamy. Aby jejich model fungoval, musí mít masivní počet hráčů – a dnes je volba free to play her tak široká, že je jenom otázkou času, až slabší výrobci začnou odpadávat. Těm silným se naopak prodražuje zisk zákazníka.

Má jejich vývojářský křeček nějakou možnost opustit zaběhaný rytmus v kolečku a přijít s něčím opravdu novým? Jak ukazuje historie, tak možná ano. iD Software nezačínal s Doomem, ale se se sérií platformovek Commander Keen. Když se podíváte na hry ze série Commander Keen, nikdy byste neřekli, že je dělala firma, ze která vypadly 3D střílečky jako celý žánr.

Historická lekce ale ukazuje jednu nepříjemnou věc: Můžete přijít s novým megatrhákem a může být ještě lepší, než to, co jste dělali původně. Pravděpodobně to ale znamená likvidaci původního brandu, protože zákazníci mají problém s vývojářem, který zároveň dělá dětské hry a hororové satanistické ukrutnostřílenice. Pak si musíte vybrat, zda se vzdáte už vybudovaného brandu anebo ho oddělíte do samostatného studia, aby to nevyvolávalo zmatky. A vaše nová megaúspěšná série se zase stane nadlouho vašim kreativním vězením.

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning