MSI GF GTX 1070 Ti Gaming (+ GTX 1070 Gaming X) v testu
Hardware Článek MSI GF GTX 1070 Ti Gaming (+ GTX 1070 Gaming X) v testu

MSI GF GTX 1070 Ti Gaming (+ GTX 1070 Gaming X) v testu | Kapitola 29

Adam Vágner

Adam Vágner

2. 11. 2017 03:00 70

Seznam kapitol

1. Proti výhodnější Veze 2. MSI GTX 1070 Ti Gaming a GTX 1070 Gaming X 3. MSI GTX 1070 Ti Gaming: chladič, konektory 4. Testovací sestava 5. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 6. Dirt Rally (Win 10) 7. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 8. Far Cry 4 (Win 10) 9. Far Cry Primal (Win 10) 10. Fallout 4 (Win 10) 11. GTA V (Win 10) 12. Metro 2033 Redux (Win 10) 13. Metro Last Light Redux (Win 10) 14. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10) 15. Star Wars Battlefront (Win 10)
16. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11 + DX12) 17. The Witcher 3: Wild Hunt 18. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 19. Luxmark 20. Chování Boost u MSI GTX 1070 Ti Gaming: AvP 21. Chování boost u MSI GTX 1070 Ti Gaming: Crysis 22. Chování boost u MSI GTX 1070 Gaming X: AvP 23. Chování boost u MSI GTX 1070 Gaming X: Crysis 24. Teploty 25. Chování ventilátorů 26. Hlučnost 27. Spotřeba, poměr výkon/watt 28. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 29. Přetaktování 30. Závěrečné shrnutí

Dnes končí informační embargo na testy nové GeForce GTX 1070 Ti. Nvidia uvedením tohoto modelu zareagovala na konkurenční AMD Radeon RX Vega 56. Zatímco u Vegy stále čekáme, zda, kdy a kolik nereferenčních modelů se objeví, začaly trh zaplavovat nereferenční GTX 1070 Ti. A pro Vegu 56 to bude opravdu tvrdý soupeř.

Reklama
Reklama

Postup a chování karty při přetaktování jsem opět zachytil do tabulky spolu s jednotlivými kroky.

V nultém řádku je standardní nastavení při zátěžovém testu v Crysis v rozlišení 4K. Kartu brzdil power limit, frekvence skákala někde v rozmezí 1680–1721 MHz při napětí 0,943-0,975 V.

MSI GF GTX 1070 Ti Gaming (+ GTX 1070 Gaming X) v testu

Krok 1: Postupně jsem zvedal power limit. S tím šel nahoru takt, ale i spotřeba. I na 120 % karta ještě občas na power limit narazila, takt se držel kolem 1784 MHz, ale občas spadl o jeden či dva 13MHz kroky dolů. Výrazně se zvedlo napětí čipu i spotřeba. Ale 120 % ještě není konečná, horní hranice u GTX 1070 Ti Gaming je na 132 % (krok 3).

Krok 2: S power limitem na 132 % už si karta držela stabilní takt 1810 MHz při 1,043 V. Příkon počítače narostl zhruba o 45 W, snímková frekvence ze 44,3 na 45,2 fps (asi o 2 %).

Krok 3: Zvedl jsem offset taktu GPU o 150 MHz. Teoreticky to mělo proti 1810 MHz takt zvednout lehce přes 1950 MHz, v praxi byla pracovní frekvence 1949 MHz a občas klesla na 1936 MHz. Napětí se drželo většinu času kolem 1,043 V, ale občas šlo i na 1,012 V a karta to neustála. Za tímto poklesem byl opět power limit (který občas naskočil místo maximálního povoleného napětí). Příkon PC stoupl na 367 W, výkon na 47,2 fps (asi o 6,5 %). Na tomto nastavení Crysis běžel docela dlouho, ale ne stabilně, asi po 20 minutách spadl. Na vyšší takty by to teda asi chtělo vyšší napětí, jenomže to už prakticky zbytečné, protože power limit kvůli spotřebě maximální napětí škrtí, takže pro kartu (se stávajícím BIOSem) je to v podstatě konečná.

Krok 4: Ještě jsem zkusil při zvýšeném napětí vytočit ventilátory na maximum kvůli snížení teploty (a s tím i spotřeby). Čtvrtý krok je obdoba druhého, jenom se zvýšeným napětím a lepším chlazením. Karta si udržela o 13-26 MHz vyšší takt, ale balancovala už na hranici limitu spotřeby.

Krok 5: K vyššímu napětí jsem přidal i offset 92 MHz. Takty to zvedlo na 1898–1924 MHz, karta ale opět narážela na power limit.

Krok 6: To už je jen takový pokus, jestli karta náhodou neustojí podobné (resp. O 10 MHz rychlejší) nastavení jako v kroku 3 při zvýšeném napětí. Na čipu naskakovaly dokonce o něco vyšší takty 1961–1987 MHz, ale poroučel se mnohem dříve – karta to ustála s bídou pár minut.

Maximální takty GPU mohou být samozřejmě vyšší, záležet budou hlavně na tom, nakolik konkrétní hra vytěžuje grafický čip (resp. jakou kombinaci maximálního napětí s maximálním taktem vám regulace v dané hře dovolí). Třeba benchmark AvP s offsetem 200 MHz při napětí zvedlém o 50 mV bezpečně mrzl už při spouštění, protože na čipu naskakoval takt až 2100 MHz. Zatímco Crysis kvůli power limitu karta neustála ani na 1950 MHz, v AvP stačilo zvednout napětí na čipu o 100 mV a offset o 160 MHz a čip si vesele běžel na 2025–2050 MHz, protože se karta pohybovala jen na 100–120 % power limitu a regulace mu dovolila běžet na 1,093 V.

Krok 7: Nastavil jsem konzervativnější přetaktování a šel hledat maximum pamětí. Takt se držel na 1886 MHz, GPU mezi 118–133 % power limitu, Crysis běžel na 46,2 fps.

Krok 8: V rychlém sledu jsem u pamětí přeskákal od offsetu 200 až k 800 MHz, na tomto taktu ale už v obraze poskakovaly černé dlaždice jako zběsilé. Zpátky dolů, při 680 MHz se ještě tu a tam nějaká objevila, při 600 už ne. V monitoringu z Afterburneru to znamená zvýšení taktu ze 4007 na 4608 MHz, tedy 9,2 GHz efektivně.

Vyšší takt pamětí ale zvedl spotřebu karty, příkon PC stoupl na 376–380 W a karta běžela na 123–133 % power limitu, takže GPU Boost zase lehce shodil napětí a takty GPU. S přetaktováním pamětí o 1,2 GHz (efektivně) ale výrazně stoupl výkon na 48,7 fps, tedy asi o 5,4 %. Proti základnímu nastavení to pohromadě s přetaktováním GPU dává 9,8 % výkonu navíc. Škoda, že nešly výš, v tichosti jsem doufal, že by na kartě mohly být 9GHz čipy, aby si člověk to taktování opravdu užil. Z přetaktování na 9,2 GHz to ale vypadá spíš na běžné 8GHz čipy, 9GHz paměti na GTX 1060 se mi povedlo dostat kousek pod 10 GHz. A ještě musím upozornit, že reálná bezproblémová hodnota může být níž, protože Crysis využívá jen něco přes 1 GB paměti.

Najít maximální stabilní hodnoty a nastavení bude zábava na pár dní zkoušení různých kombinací offsetů taktu a napětí v různě náročných hrách – v těch méně náročných je problém s tím, že mohou takty překmitávat příliš vysoko a v těch náročnějších zase s tím, že regulace při vyšší spotřebě víc škrtí napětí na čipu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning