MSI Radeon RX 550 Aero ITX vs Asus GeForce GT 1030 | Kapitola 24
Seznam kapitol
V dnešním souboji si představíme dvojici těch téměř nejvýkonnějších moderních herních grafických karet, které dnes můžete běžně koupit – Radeon RX 550 a GeForce GT 1030. Nad nimi už je jen pár modelů a dál už nic. Tedy aspoň na skladech obchodů. Ale teď vážně, nejslabší modely z nové generace jsou už i na to hraní docela dobře použitelné.
Od nejnižších modelů v řadě asi nikdo nečeká zázraky. Dřív by závěr testů podobných karet začínal nějak tak, že to na hraní teda není, ale můžete to pořídit třeba do HTPC kvůli akceleraci videa a lepší podpoře v ovladačích.
U těchto karet už se dá napsat, že je to i na hraní. Můžu říci, že mě výkon obou příjemně překvapil. U novějších her sice budete muset ve full HD snižovat detaily prakticky všude a na nějaké Ultra detaily můžete zapomenout rovnou, ale většinu z nich si potom zahrajete s obstojným výkonem i grafikou. Na stabilních 60 snímků za sekundu s v-sync ale pochopitelně moc pomýšlet nemůžete.
Třeba v Tomb Raideru ale k pohodlnému hraní nepomohlo ani nastavit minimální detaily. Hra sice běžela celkem plynule, ale při nižších snímkových frekvencích ve vypjatých situacích už byl znát nepříjemný input lag. Musíte počítat s tím, že v některých moderních hrách už jsou hodnoty kolem 30 fps pro příjemné hraní málo – ne kvůli tomu, že by trhal obraz, ale kvůli tomu, že líněji reaguje na klávesnici a myš.
Pokud ale nebudete vybírat vysloveně podobné špeky, tak se s oběma modely dá určitě přežít do doby, než se nabídka karet nezlepší, nebo přečkat na příchod nové generace grafik.
Na druhou stranu – než se pro koupi podobných karet rozhodnete, důsledně uvažte i poměr cena/výkon – hlavně v závislosti na aktuální situaci na trhu. V tomto segmentu totiž platí, že přidat doslova jen pár stovek na lepší model znamená desítky procent výkonu navíc.
Když ještě byly běžně dostupné Radeony RX 560, bylo možné za příplatek nějakých 300 korun pořídit jeho 2GB variantu, která nabídne zhruba o třetinu až o polovinu vyšší výkon. Poměr cena/výkon byl proti RX 550 úplně jinde.
Co se týká vzájemného srovnání, neodchýlíme se od obvyklého schématu – GeForce nabízí lepší poměr výkon/watt, nižší spotřebu, hlučnost, zkrátka o něco lepší provozní vlastnosti (i když minimálně u hlučnosti je to u Radeonu spíš jen otázka odlišného nastavení regulace), Radeon povětšinou o pár procent vyšší výkon a občas o něco lepší výkon pod DirectX 12.
Jenže v tomto případě spíš platí, že když už je hra pro DX12, tak už je tak náročná, že se pro takové karty zrovna nehodí. A pochopitelně i to, že deset procent navíc při podobném výkonu nic moc neřeší – obě karty jsou zkrátka muší váha i ve srovnání s modely byť jen o jeden stupínek výše.
Asus Phoenix GeForce GT 1030 | |
KLADY | ZÁPORY |
cena | nemá DisplayPort |
spotřeba | nízký výkon, ve většině her bude třeba výrazně snížit detaily |
velmi tichá, cívky nepískají | výjimečně nebude výkon pro komfortní hraní ve hrách stačit ani po snížení detailů |
kompaktní rozměry | 2 GB paměti v některých hrách neumožní nastavit vyšší kvalitu textur |
schází některé technologie Nvidie (G-Sync, GameStream, Ansel aj.) | |
Orientační cena s DPH: 2 050 Kč |
MSI Radeon RX 550 | |
KLADY | ZÁPORY |
nízká cena | nastavení regulace, karta mohla být tišší |
spotřeba | nízký výkon, ve většině her bude třeba výrazně snížit detaily |
v zátěži nepříliš vysoká hlučnost, cívky nepískají | výjimečně nebude výkon pro komfortní hraní ve hrách stačit ani po snížení detailů |
kompaktní rozměry | 2 GB paměti v některých hrách neumožní nastavit vyšší kvalitu textur |
o něco vyšší výkon než GT 1030 | horší poměr cena/výkon, jen o málo levnější než RX 560 |
Orientační cena s DPH: 2 250 Kč |