Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč?

Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč? | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

19. 2. 2013 03:00 30

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Balení 3. Ergonomie a vzhled modelu V3 4. Ergonomie a vzhled modelu V5
5. Ovládání 6. Senzor a snímání pohybu 7. Software a profily 8. Testy a závěr

Čínský výrobce Bloody uvedl čtyři nové modely myší určené pro hráče – a dva z nich dnes důkladně prověříme. Jsou tyto novinky opravdové herní náčiní, nebo jen past na neinformovaného zákazníka? Obě myši jsme si proklepli nejenom po stránce ergonomie, ale také zanalyzujeme vlastnosti vyžadované samotnými hráči.

Reklama

Dostáváme se k bodu, na kterém ztroskotává většina rádoby herních myší. Jde o schopnost přesně, rychle a hlavně vždy stejně převádět pohyb myši na pohyb kurzoru. Tato část je opět společná pro obě recenzované myši, protože obě disponují stejným vnitřním HW. Jak si tedy zde vedou?

Na první místě je senzor. Jedná se o typ PAW3305DK firmy Pixart. Jeho základní vlastnosti jsou rozsah dpi od 200 do 3200 a optické snímání povrchu. Výrobce uvádí rychlost zpracování obrazu na enormních 368 MPix/s, což mi moc nesedí, protože při rozlišení senzoru 32x32 bodů a rychlosti snímání 3600 fps se dostáváme na nějakých 3,68 MPix/s. V porovnání například s konkurenčním Avago 9500, který dosahuje hodnot přes 10 MPix/s tento senzor zaostává. Senzor PAW3305DK je také zastoupen v myších jako Steelseries Kana, Kinzu V2, Roccat Kova[+], nebo Zowie Mico. Lze tedy očekávat obdobné vlastnosti jako mají i tyto myši.

Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč?
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve své předchozí recenzi myši Leetgion Hellion jsem zmínil několik významných vlastností, které u senzoru progamer sleduje a které bohužel většinou na obalu ani ve specifikaci nenajdete. Ty si dovolím pro připomenutí zopakovat.

"Angle snapping" – někdo to označuje jako predikci, v praxi jde o to, že myš má zabudovanou funkci, která usnadňuje určité činnosti. Konkrétně se jedná o kreslení rovných čar v kartézské soustavě souřadnic, dochází k vyhlazování, respektive přichycení k souřadné ose. Pomocí tohoto "vylepšení" spíše nakreslíte perfektní obdélník, než bez něj (bez něj v podstatě nemáte ani šanci, kurzor bude roztřepaný v rámci pár pixelů). Tato funkčnost bude zajímavá pro někoho, kdo tvoří nějaké technické výkresy a podobné, ale naopak pro hráče bude na obtíž, nedochází k přenosu pohybu 1:1.

Existuje jednoduchý test, který si můžete zkusit sami na vlastní myši. Ve vhodném prostředí (stačí program Malování z Windows) se budete snažit vytvořit různé křivky pomocí plynulých pohybů myši. Na těchto křivkách můžete pozorovat, zda je predikce přítomna nebo ne. Poznáte to podle charakteristického zploštění křivek v momentech, kdy se křivka přibližuje rovnoběžnosti se souřadnými osami. Z následujících obrázků by to snad mělo být patrné.

Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč?
i Zdroj: PCTuning.cz

Razer DeathAdder bez predikce

Moje snaha vytvořit "šnečka" byla velká, přesto by se za výsledek musel stydět i prvňák. To ale není v tomto testu podstatné, důležité je sledování efektu predikce. Zde nejsou plochy souběžné s osami patrné (jenom malé, ale ty jsou způsobeny omezeným rozlišením obrazu a tudíž nejsou problém). Na následujícím obrázku, který vznikl pomocí Gun3 V5 jsou známky predikce vidět, dovolil jsem se je zvýraznit. Obzvlášť křivka na levé straně demonstruje tento fakt - takový tvar bych rychlým a pohybem ruky nevytvořil, ani kdybych se snažil sebevíc.

Multi-Core Gun3 V5 a V3 – vyplatí se herní myši za 550 Kč?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Bloody Multi-Core Gun3 s predikcí

Druhá neméně důležitá vlastnost myši je absence akcelerace. Pokud myš, respektive její senzor snímá pohyb s akcelerací, dochází k nežádoucímu jevu. Lze si jej představit následovně. Na podložce si určíme přesně dráhu myši. Tu projedeme různou rychlostí. Pokud myš nemá akceleraci, tak vždy skončíme na stejném místě, což je jasná výhoda pro hráče (pohyby se naučí nazpaměť a navíc se můžou zrychlovat a zlepšovat, aniž by museli jakkoli upravovat rozsah pohybů). Naopak pokud kurzor skončí na různých místech, tak je přítomna akcelerace. Rozlišujeme pozitivní akceleraci (při rychlých pohybech urazí kurzor větší vzdálenost) a negativní akceleraci (při rychlých pohybech urazí menší vzdálenost). Pochopitelně oba jevy jsou nežádoucí, hráč bude chtít pohyb bez akcelerace, tzn. 1:1. Zde bych chtěl dodat, že nejen myš ale i operační systém zavádí akceleraci, proto je vhodné si nejdříve ověřit, zda váš os nezpůsobuje nepřirozený pohyb kurzoru, než nařknete výrobce myši.

Pozitivní zprávou je, že senzor PAW3305DK použitý v myších Bloody Multi-Core Gun3 je s největší pravděpodobností bez akcelerace a tím pádem vhodný do herní myši. Netroufám si to však tvrdit se 100% jistotou, protože prokázat, že není akcelerace přítomna, je náročné, nicméně u ostatních myší se stejným senzorem není. Můj subjektivní dojem je stejný, nicméně rozeznat malé akcelerace (viz 5% fluktuace u senzoru Avago9500) je pro většinu z nás prakticky nemožné.

Akceleraci a predikci považuji za dva nejdůležitější ukazatele vlastností senzoru. Testované myši prošly na výbornou co se týče akcelerace. Bohužel je přítomna predikce, což snižuje hodnotu pro hráče, naopak pro běžné použití ve Windows a aplikacích může být i přínosem.  

Senzor má také vliv na vzdálenost, ze které je myš stále schopna snímat povrch při nadzvednutí. U této myši jsem experimentálně naměřil 2 mm jako maximum stabilního snímání. To může přijít vhod pro ty z nás, kteří používají nízkou citlivost a občas "přednášejí" myš z jednoho konce podložky na druhý.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama