Ničí absence levných grafik hraní na PC?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Ničí absence levných grafik hraní na PC?

Ničí absence levných grafik hraní na PC? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

202

Seznam kapitol

1. Konec levných grafik 2. Na notebooku? 3. PC už jen pro náročné 4. Co se hraje dnes? 5. Jak vidíte budoucnost hraní?

Zajímavá věc: Levné grafiky nejsou. Tedy: Ony jsou, ale ceny se jaksi posunuly, takže to, co bychom označili za „minimum“, se prodává mezi pěti a deseti tisíci – a to, co jsme kdysi považovali za optimální střed, už stojí dvacet tisíc. Proč nejsou levné karty a jaký dopad to bude mít na hraní na PC?

Reklama

Tenhle typ her s vyššími nároky se ale na hučícím a horký vzduch funícím udělátku hrát nedá. Prostě nedá. Typicky taky narážím na to, že 3D strategie vyžadují relativně slušný výkon grafiky a taky velkou paměť, jinak se vám opravdu nebude dobře zoomovat a pohybovat mapou. Tenhle typ her se na opravdu nevýkonné grafiky adaptuje docela špatně: Zatímco u koridorovek může hra vědět, co se bude načítat, u strategií engine opravdu netuší, co uděláte vzápětí, takže se optimalizovat moc nedá. PC hraní je pro mě přesně tohle: Dlouhé seance, které vyžadují klid, pohodlí – a které na konzolích nenajdete, protože se podobné věci pro konzole obvykle nedělají. 

Většina lidí to má ale jinak. U nich představují konzole významný faktor: Za cenu grafiky střední třídy si můžou pořídit například PlayStation 5: Za nemilých skoro 18 tisíc, ale jde to a v ceně jsou dvě hry. Xbox Series X je momentálně špatně dostupný, pro nenáročné tu je Xbox Series S za šest a půl. Pokud potřebujete šetřit, a přitom chcete hrát, je Xbox Series S patrně tou nejrozumnější volbou – za ty peníze neseženete ani služnou základní grafiku.

A tady je problém, který přichází s vysokými cenami PC grafik: Pokud nemáte peníze, patrně sáhnete po konzoli. Anebo sáhnete po laptopu s integrovanou grafikou anebo něčím základním, jako je RTX 3050 – a budete na tom hrát věci, které se v podstatě dají hrát i na konzolích. Je to logická volba.

Opravdu špičkové PC hraní bylo vždy tažené nejvýkonnějšími grafikami. Ty nám dnes nabízejí ray tracing a DLSS, ale jen na těch dražších modelech, o kterých budou uvažovat jenom ti, kteří na ně mají. PC hraní bylo vždy tažené tím, že pro PC vycházely hry na absolutní výkonové hraně, které žádaly stále více paměti a stále rychlejší komponenty. To bylo trochu mrzuté, ale cena grafik obvykle nepředstavovala „větší polovinu ceny PC“, takže se grafika tak nějak vytratila v nadupaném systému plném rozšiřujících karet, disků a mechanik a mimo práce se hrálo.

Ničí absence levných grafik hraní na PC?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Dnes je situace diametrálně jiná. Jak konstatoval Adam, dnes už rozšiřování PC o hromady karet nebo disků nehrozí, typické PC představuje deska, skříň, zdroj, procesor, dva DIMMy, kartička do M.2 a grafika. 

Ničí absence levných grafik hraní na PC?
i Zdroj: PCTuning.cz

 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama