
Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT | Kapitola 11
Seznam kapitol
Po několika vlnách nových ovladačů, které podporovaly jen nejnovější Radeony RX 7900, AMD konečně uvedlo i unifikovaný driver s certifikací WHQL a podporou starších Radeonů RX 6000 a dalších modelů. Slibují výrazné nárůsty výkonu v řadě her. Podíváme se, co to udělalo v praxi.
Závěrečné shrnutí
Na závěr ještě upozorním, že se chvíli po uvedení začali ozývat majitelé Radeonů, u nichž instalace neprošla korektně. Ale někdo takový se najde prakticky vždy a ne vždycky musejí být na vině samotné ovladače. Sám jsem problémy neměl, určitě lze ale doporučit, abyste před instalací ovladačů měli v záloze bod obnovení.
Běžně to neřeším, tentokrát ale asi stojí za zmínku, že některé z her, které obvykle nepadají, tentokrát padaly. Během testování mi sletěl kromě Crysis 3 Remastered, u něhož k tomu na Radeonech dochází běžně, i Far Cry 6 v rozlišení 1920 × 1080 bodů (několikrát) a F1 22 (jednou). Ale nemůžu s jistotou říct, že za to mohou výhradně ovladače, mimo jiné v mezičase do Windows zamířilo pár patchů a nějakých aktualizací doznaly i samotné hry.
Pokud jde o samotný nárůst, v Crysis 3 remastered to asi bylo víc než jen chyba měření, i když je rozdíl na úrovni desetin snímku za sekundu, u Cyberpunku je pak vidět nárůst o 2–10 % bez ray tracingu a o 2 % s RT medium. Nárůstu o 5 % ve 4K na Ultra bez FSR asi nemá smysl přikládat význam, rozdíl je 12,4 vs 13 snímků za sekundu, při takových snímkových frekvencích už bývá chyba měření velká.
Měřitelný je nárůst výkonu v F1 22 (ale u něj pozor, mezi prosincovými a aktuálními výsledky prodělala hra také několik významných patchů včetně lednového s podporou FSR 2.0, asi ještě zkusím pro jistotu přeměřit i staré ovladače). U Far Cry 6 je rozdíl spíš na úrovni chyby měření až na poslední graf, kde jsou výsledky ve 4K při upscalingu na 1,4×. U něj už ale bývá velká chyba měření, protože se většina karet plácá na hranici kapacity pamětí.
V GTA V je rozdíl na úrovni chyby měření, totéž platí i pro původní Metro Exodus s profilem Ultra (tedy bez Ray Tracingu). V novějším Metro Exodus Enhanced Edition jsou výsledky taktéž rozporuplné, spíše to bude na úrovni chyby měření. Totéž platí i pro Red Dead Redemption, který testuji na Vulkanu. A beze změn výkonu zůstává i starý Witcher. Ve World of Tanks je vidět rozdíl, který už asi lze označit za víc než jen chybu měření, ale nárůst ze 121,7 proti 122,3 na snímků za sekundu asi nemá moc smysl řešit.
Hodně se diskutoval také výrazný nárůst výkonu v testu 3DMark Raytracing Feature, ten mohu potvrdit. Vlevo jsou starší ovladače, vpravo aktuální a nárůst z 28 na 38,70 snímků za sekundu je rozhodně víc než chyba měření:


Takže ano, „průměrný“ výkon Radeonů s časem roste, ale spíše než o obecný nárůst výkonu jde o optimalizace u dílčích titulů, u jiných her je naopak nárůst výkonu i po letech nulový či zanedbatelný.
„Zrání Radeonů“ si můžete užívat zejména v případě, že patříte k těm, kteří pořizují první generaci karet s novou architekturou nedlouho po uvedení. Pak máte reálnou šanci, že se AMD na „refresh“ s novou půlgenerací postavenou na stejných čipech pokusí výkon nahnat kromě vyšších taktů i optimalizací ovladačů podobně jako při uvedení RX 580 nebo loni s uvedením Radeonů RX 6950 XT, RX 6750 XT a RX 6650 XT a vaše karta z první vlny se stejnou architekturou se s tím sveze také.
Pokud naopak patříte k těm, co karty pořizují na konci jejich životního cyklu, už s nějakým dalším „zráním“ příliš nekalkulujte. Velkou roli hraje i to, do jaké míry se věnujete hraní mainstreamových áčkových titulů – čím více času trávíte u her, které najdete v testech karet, tím vyšší pravděpodobnost máte, že se nárůstů výkonu u svých starších karet dočkáte, a naopak.
V našem případě máme smůlu a nárůst průměrného výkonu se pohybuje od 0–2 %, protože v metodice moc těch správných her, ve kterých ovladače zvedají výkon, nemám.