Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT

Adam Vágner

Adam Vágner

21. 2. 2023 17:56 79

Seznam kapitol

1. Konečně i pro starší karty 2. Vysoká spotřeba bez zátěže stále nevyřešená 3. Testovací sestava 4. Crysis 3 Remastered, Cyberpunk 2077 5. F1 22 6. Far Cry 6, GTA V
7. Metro Exodus Enhanced Edition, Red Dead Redemption 2 8. Witcher 3, World of Tanks 9. Blender Benchmark, Luxmark, Vray 5 benchmark 10. Průměrný výkon 11. Závěrečné shrnutí

Po několika vlnách nových ovladačů, které podporovaly jen nejnovější Radeony RX 7900, AMD konečně uvedlo i unifikovaný driver s certifikací WHQL a podporou starších Radeonů RX 6000 a dalších modelů. Slibují výrazné nárůsty výkonu v řadě her. Podíváme se, co to udělalo v praxi.

Reklama

Před lety bývalo zvykem, že se v průběhu životního cyklu karet objevovaly optimalizace, které zvedaly výkon napříč větším počtem her. V současnosti už jak AMD, tak Nvidia nabízejí spíše ovladače optimalizované pro právě uváděné áčkové tituly a k nárůstům výkonu u starších her dochází jen výjimečně. Když už na něj dojde, u Radeonů se objevují častěji než u GeForce. Možná jsem přehnaně paranoidní, ale v posledních letech to na mě dělá dojem, že si AMD vylepšení pro starší hry syslí na nějaké významnější události, při kterých to může veřejnosti prodat  – dříve to býval velký update ovladačů, který obvykle vycházel někdy před koncem roku a přinášel nové funkce, dnes už k tomu dochází spíš při uvedení nových produktů.

Důvod, proč si výkonnostní optimalizace nechávat na podobnou příležitost, by byl: při uvádění nových karet dostanou recenzenti nové ovladače často jen pár dní před koncem embarga na testy, a tak není moc času na to, aby se při rozsáhlejší metodice daly kromě uváděných produktů na nových ovladačích přeměřit i starší karty. Když pak posadíte výsledky nových karet na lépe optimalizovaných ovladačích vedle starších výsledků předchozí generace karet, nové proti těm starším vykazují vyšší nárůst výkonu a vypadají vedle nich tak nějak líp. 
Naposledy k něčemu podobnému došlo při uvedení padesátkových Radeonů z řady RX 6000. I kvůli tomu jsem předpokládal, že s RX 7900 přijde nějaký významnější update ovladačů AMD s nárůstem výkonu u starších modelů. AMD mě převezlo, nejen že ovladače pro RX 7900 nepřinesly zlepšení výkonu u šestitisícovek, ony je nepodporovaly vůbec. Při uvedení RX 7900 jsem asi nebyl sám, koho překvapilo, že není možné starší Radeony do srovnání změřit na stejné větvi ovladačů jako RX 7900.

Když už nejde starší karty přeměřit na stejných ovladačích na uvedení novinek, bývá to obvykle možné aspoň po něm na veřejné verzi driverů pro nové karty. Tentokrát už to byl ale extrém, nové ovladače s podporou RX 6000 se neobjevily ani při uvedení RX 7900, dokonce ani pár týdnů a později i měsíců po něm. Čekali jsme na ně skoro čtvrt roku.

Poslední ovladače pro RX 6000 vydalo AMD někdy loni na konci listopadu (AMD se na stránkách podpory tváří, že vyšly 8. prosince, ale mají ještě listopadové značení 22.11.2 a ke stažení byly už od prvního prosince přímo na stránkách AMD). V prosinci pak s uvedením RX 7900 následovaly první ovladače pro RX 7900 a po nich ještě nějaké hotfixy, vždy ale s podporou výhradně pro Radeony RX 7900. AMD to vysvětlovalo tím, že se před uvedením soustředilo na ladění ovladačů pro RX 7900 a RX 6000 musely jít stranou. Jenže uplynul další měsíc, dva, a až v polovině února jsme se konečně dočkali i nové verze ovladačů s podporou RX 6000. A hádáte správně – kromě optimalizací pro čerstvě vydané hry Forspoken, remake Dead Space a nových rozšíření pro API Vulkan se AMD pyšní i nárůstem výkonu u Radeonů RX 6000. Dost zajímavým na to, aby AMD věnovalo ovladačům i blogpost na svých komunitních stránkách.

V něm zmiňuje nárůsty výkonů oproti ovladačům vydaným pro Windows 11 v listopadu 2021 (rok po uvedení Radeonů RX 6800) i proti předchozí verzi z listopadu 2022, a některé nárůsty výkonu vypadají impozantně. V grafech jsou výsledky z Cyberpunk 2077, F1 22, God of War, Marvell’s Guardians of the Galaxy, Hitman 3, Sniper Elite 5 a Wow: Shadowlands s nárůsty výkonu od 6 do 18 %.

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

Na první pohled to vypadá báječně a zapadá to do toho, co se traduje – totiž že „Radeony zrají jako víno“. Svůj podíl na tom má i marketing AMD, toto populární rčení dlouhodobě a rád přiživuje. To, že na začátku není ten výkon nic moc, ale každé nové drivery přidají na průměru dvě tři procenta výkonu, a když se to po čase naskládá, je z toho už pořádné zrychlení, jsem poprvé od markeťáků AMD poslouchal už při prezentaci Radeonů HD 3870 někdy Léta Páně 2007.

Úspěšně tím přiživují představu, že když si pořídíte Radeon, tak má sice na začátku horší výkon, ale sem tam se objeví drivery, které zvednou výkon karet o pár procent nahoru, a když se dá procento k procentu, máte po dvou letech zadara o deset patnáct procent výkonnější kartu než při pořízení.

Jak ostatně praví i onen blogpost na stránkách, „Over the course of just one year, we have seen increases in performance across numerous games with some achieving over 10% gains.“ neboli během jediného roku došlo k nárůstu výkonu v mnoha hrách, přičemž v některých je vyšší než deset procent. Paráda, ne?

No, jak se to vezme. Už je to nějaký pátek, co jsem si všiml, že AMD do těchto srovnání často dává poměrně nové tituly. Zhruba od dob, kdy frekvence obecných výkonnostních updatů poklesla. A je to i případ zmíněného blogpostu. Když nějak setřídím, co a kdy vycházelo, vypadá to nějak takto:

  • WoW: Shadowlands – 23. listopadu 2020
  • Cyberpunk 2077 – 10. prosince 2020
  • Hitman 3 – 20. ledna 2021
  • Adrenalin 21.10.1 – 1. října 2021
  • Marvel‘s Guardians of the Galaxy – 26. října 2021
  • God of War – 14. ledna 2022
  • Sniper Elite 5 – 26. května 2022
  • F1 22 – 28. června 2022 
  • Adrenalin 22.11.2 – 1. prosince 2022
  • Adrenalin 23.2.1 – 15. února 2023

U čtyř ze sedmi her v prvním grafu tedy marketing AMD srovnává výkon neoptimalizovaných ovladačů proti ovladačům, které už jsou „game ready“. V grafu to dělá dojem, že pokud jste hráli God of War na ovladačích 21.10.1, letos v lednu už vám běžel „až o 10 % rychleji“. Jenže ono to o těch „až 10 % rychleji“ běhalo už při uvedení, jen se výkon poměřuje s ovladači vydanými několik měsíců před samotným God of War. Že běhají nové hry s ovladači odladěnými na jejich uvedení stabilněji a rychleji, než když je budete zkoušet na půl roku starých driverech, je celkem běžný jev i u GeForce. Ostatně je to důvod, proč vůbec ovladače „Game Ready“ vznikají. Tvářit se kvůli tomu, že výkon karet narostl za rok o deset procent, je podobné, jako věřit obchodníkům, že grafiky, na které při uvedení koukáte v obchodě, jsou už zlevněné o osm procent.

V dalších grafech už ale vidět nárůsty výkonů mezi listopadovou a aktuální verzí. Z nich už je zřejmé, že k nějakým, i když většinou menším, nárůstům výkonu došlo i nad rámec toho, co přinášejí ovladače pro uvedení.

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

A poslední je ještě nárůst výkonu v TOP 5 testovaných hrách, tam už je to asi čistý výběr toho nejlepšího z nejoptimističtějších výsledků, které bylo možno naměřit. V poznámkách se ještě dozvíte, že šlo u různých karet o různá nastavení a rozlišení, je to tedy spíše srovnávání jablek s hruškama, ale je to celkem pochopitelné; nárůst výkonu u RX 6400 se nedá dost dobře testovat ve 4K s detaily na ultra.

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

Vyplatí se věnovat zvýšenou pozornost i tomu, u jakých her ten výkon narostl. Jak AMD, tak Nvidia se primárně soustředí na optimalizace „provařených“ titulů. Argumentují třeba tím, že vychází příliš mnoho her a nemohou optimalizovat pro všechny, a tak se u optimalizací soustředí aspoň na ty nejpopulárnější. To je celkem logické a dává to smysl u ovladačů připravovaných pro právě vydávané herní trháky. Ale když se podíváte na seznam titulů vyjmenovaných v posledních „release notes“ k Radeonům, těch aktuálních áčkových her tam zase tolik není a vidíte tam spíše staré známé:

  • Up to 4% increase in performance for Marvel’s Spider-Man Remastered @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-518
     
  • Up to 3% increase in performance for Sniper Elite 5 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-519
     
  • Up to 6% increase in performance for Shadow of the Tomb Raider @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-520
     
  • Up to 7% increase in performance for Quake II RTX @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-521
     
  • Up to 4% increase in performance for Hitman 3 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-522
     
  • Up to 6% increase in performance for Marvel's Guardians of the Galaxy @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-523
     
  • Up to 19% increase in performance for F1 2022 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-525
     
  • Up to 9% increase in performance for DOOM Eternal @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-526
     
  • Up to 4% increase in performance for Borderlands 3 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2 RS-527
     
  • Up to 4% increase in performance for Hogwarts Legacy @ 4K using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950 XT and Radeon™ 7900 XTX, versus the previous software driver version (22.11.2 for 6950 XT, 23.1.2 for 7900 XTX) RS-530

V seznamu najdete i věci jako Shadows of the Tomb Raider (2018), Quake II RTX (2019), Doom Eternal (2020) nebo Borderlands 3 (2019), u kterých se už dnes dá stěží říct, že optimalizace výkonu ocení statisíce hráčů, kteří se na tyto hry právě vrhají. Většina z nich je má už naopak dávno dohráno. Jenže zmíněné tituly stále najdete hojně zastoupené v testovacích metodikách grafických karet.

A tak máte stovky nových her, ve kterých nemusel za dva roky výkon stoupnout ani o fň a pár titulů, které se už tolik nehrají, zato se v nich hodně testuje. A když ve většině testů naroste výkon čtvrtiny her o šest až deset procent, průměrný výkon stoupne o pár procent nahoru a rázem máte doma „v průměru o čtyři procenta výkonnnější“ grafiku. Celkem snadné a efektivní. Nedivím se tomu, že to výrobci dělají, ale právě proto byste měli podobná tvrzení o tom, jak se výkon karet s časem zvedá, brát s rezervou.

Mně se ladění ovladačů na hry, které se používají v testech, aby průměry vycházely líp, zajídá už dost dlouho. Praktikuje to ale jak AMD, tak Nvidia, a tak se v metodice snažím držet i hry, které netestuje kde kdo, a naopak se moc nehrnu do věcí, které testuje každý. Pokud jste někdy kroutili hlavou nad tím, proč některou z her v metodice mám, když to zase tolik lidí nehraje, je to ten hlavní důvod.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama