Nvidia a její podivný start pětitisícové řady grafik | Kapitola 3
Seznam kapitol
Nejsem žádný škodolibý rýpal, který se baví nad tím, jak se Nvidii zrovna nedaří, dokonce bych řekl, že jsem spíš fanoušek, protože posledních patnáct let měním jednu kartu Nvidia za jinou. Přesto i já musím uznat, že uvedení pětitisícové řady provází až neobvyklá míra kontroverzí. Možná ne až tak velkých – ale zato je jich dost.
Pokud zvážíme nepříliš vysoký skok v renderovacím výkonu kombinovaný s docela podstatným skokem v ceně, není to příliš dobrá nabídka. Navíc tu máme přetrvávající problém s 12VHPWR konektory, které se tavily a stále se taví, mimo jiné proto, že příkon karet stále roste. 12VHPWR konektor nebyl zrovna dvakrát povedený, a dokonce i pokusy o vyřešení problémů, které způsobovalo jeho nedostatečné zasunutí, nevedly zrovna k úspěšným koncům. Rozhodně takový ten hebl, který měl bránit ztrátě kontaktu vlivem ohybu kabelů, se naopak sám stal zdrojem problémů.
O to je zajímavější, že 12VHPWR konektor nám zůstal a spolu s ním i jeho problémy. Čekal jsem, že Nvidia představí nějaký jiný typ konektoru, místo toho přinesli spíš jiné nasměrování stejného konektoru – a protože nám příkon u špičkových modelů roste, problémy nám také zůstávají. Těžko pochopitelná volba.
Ano, obecně máme problém s tím, že výkon i příkon špičkových moderních grafik lavíruje na hraně snesitelnosti, ale tedy se problém bohužel nevyřešil. Dokonce se ukazuje, že grafika není schopná ani detekovat, jestli energie prochází všemi vodiči, klidně jede i při ztrátě několika vodičů a tím o to více přetěžuje ty zbylé. Ty zbylé prostě vedou větší proudy a přehřívají se o to více, což problémy navyšuje. Tohle je vážně těžko uvěřitelné, očekával bych alespoň detekci problému a zobrazení varování.
Nejde jenom o hardwarové problémy. Zdá se, že buď firmware, anebo drivery nejsou úplně dotažené, takže uživatelé hlásí problémy s instalací driverů s tím, že se jim nedaří po instalaci driverů nabootovat Windows nebo mají problémy ve hrách, které se projevují jako záseky při hraní a černé obrazovky.
Tohle je docela na pováženou – jsme zvyklí na vyšší ceny grafik od Nvidie, ale ne na problémy s jejich drivery, respektive já si už hodně let nevybavuji žádný problém s jejich ovladači. Problémy s drivery obecně nejsou až tak neobvyklé, rozhodně ne po uvedení nových grafik na trh – ale tohle vážně nezlepšuje dojem z nové karty, zvlášť když uvážíme její cenu.
Poměrně okrajovým problémem – ale přesto problémem – je odstranění podpory pro 32bitovou akceleraci fyziky PhysX. Jde podle všeho o klasickou depreciaci driverů, kdy se ukončí podpora a dál už prostě není, ale 32bitový PhysX není zrovna stará technologie a podle všeho tuto akceleraci i nadále podporuje „čtyřková“ a starší verze karet, takže je otázka, jestli odstranění podpory bylo nutné.
Jedna věc je depreciace v tom smyslu, že ukončíte jejich podporu a tedy „silně doporučíte“ všem, aby pro ně už nic nedělali a ideálně ve starších programech podporu nahradili – a druhá věc je zcela podporu odstranit. Odstranění podpory se projevuje u nové generace tak, že hardwarová akcelerace se přepne na softwarovou emulaci, což přináší docela zásadní výkonnostní pokles. Nejde podle všeho o velké množství titulů, ale celé to naznačuje, že Nvidii na podpoře starších titulů nijak zvlášť nezáleží. A to, jak praví komentátoři, je u PC, které tak nějak stojí na podpoře staršího software a je to u něj jeho nejsilnější deviza, poněkud problém.