Nvidia GeForce GTX 1060 v testu: Tvrdě proti RX 480! | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nvidia (a s ní i výrobci karet) zahájili prodej GeForce GTX 1060, nového modelu vyšší střední třídy postaveného na architektuře Pascal. Přináší vše dobré, co už známe z GTX 1080 a 1070 do cenově dostupnějších segmentů a zjevně cílí na konkurenční Radeon RX 480. A nebere si servítky!
Na obrázcích Nvidie je karta vykreslená tak, že by to mohlo dělat dojem, že má také prosklený chladič stejně jako dva předchozí modely z Founders Edition. Není tomu tak. Na fotografiích kolujících po internetu to zase vypadalo, že je chladič plastový. Ale ani to není pravda, skrz naskrz jde o kov.
To, co se tak leskne, je pasiv chladiče s černým nástřikem. Prozradí ho jemná krupička:
Žebrování pasivu je tak v podstatě obnažené, což mi okamžitě připomnělo grill z GeForce GTX 480.
Ale nemusíte se bát, to obnažené žebrování je asi tak vše, co má chladič GTX 1060 s GTX 480 společného.
Z fotek je dobře patrné, že je PCB mnohem kratší než samotná karta. Kryt je vzadu „nastavený“ o ventilátor. Na rozdíl od GTX 670 a dalších levnějších modelů je ale černá část, na které je upevněný ventilátor, pokračováním kovového rozvaděče tepla, takže je to jen ku prospěchu chlazení.
Koncepce chlazení je pro karty z konstrukční dílny Nvidie již klasická – vzadu na kartě je radiální ventilátor, který nasává vzduch ze skříně a tlačí jej skrz pasiv a záslepku ven.
Složení konektorů na záslepce je stejné jako u GTX 1070 a 1080 Founders Edition – tři DisplayPorty, jeden konektor HDMI 2.0b (s podporou HDR) a čistě digitální DVI-D. V tomto ohledu se Nvidia přidává k AMD a zbavuje se analogového výstupu. Majitelé nejlevnějších či postarších monitorů (anebo CRT) už tedy mají smůlu (nebo budou muset pořídit aktivní redukci z DP).
Čerstvou novinkou je úplná absence konektorů pro SLI. Někdo za tím vidí snahu Nvidie donutit lidi kupovat dražší grafiky a kdesi cosi, osobně to u této kategorie karet vítám, protože lidi, kterým se nedá vysvětlit, že průměrná snímková frekvence není všechno, nebudou mít cukání vyrábět si výkonné, ale polofunkční řešení slepením dvou slabých karet. Každopádně ale ti rozumnější, kteří věděli, co od toho čekat a co vám podobné řešení přinese a nedělali si přehnané iluze, o tuto možnost přišli.
Neznamená to, že jde o konec multi GPU na slabších kartách, jenom bude nutné využít nové generace API a jeho podporu implementovat přímo do hry tak, aby byly výsledky rozumnější než v případě, kdy se karty střídají při renderingu metodou AFR ob jeden snímek (nedělám si moc iluze, že se do toho vývojáři pohrnou, ale kdo ví…)
Součástí nového image karet od Nvidie je i podsvícené logo (režim podsvícení lze upravovat i přes GeForce Experience, může posloužit i pro signalizaci stavu karty)
A ještě zbývá přídavné napájení. Kartě stačí jeden šestipin. Ten je z krátkého PCB vyvedený dozadu pomocí drátu, to také kvituji s povděkem, protože vedení napájecích kabelů někam doprostřed karty, jak tomu bylo třeba u GTX 670, není zrovna praktické. Někomu připadá humpolácké, že je konektor s krátkým PCB propojený pomocí drátů, ale uvnitř některých napájecích zdrojů to nevypadá jinak a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Sám k tomu mám snad jedinou výtku, konektor jde trochu víc ztuha, takže se mi ho povedlo na první pokus „nezapojit“.
To by bylo tak ve stručnosti vše, pojďme na praktické zkušenosti s kartou.