nVidia GeForce GTX 670 – malá karta s ohromným výkonem | Kapitola 9
Seznam kapitol
Dnes se podíváme na opravdu hodně zajímavou kartu. Plošný spoj velikosti low-endových GeForce GTS 440 totiž překonává nejen Radeon HD 7950, ale výkonem se může měřit i s Radeonem HD 7970! Ano, nestřílíme si z vás, miniaturní GeForce GTX 670 nabízí jen o pár procent nižší výkon než nejvýkonnější GeForce GTX 680.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
V tomto najdete pouze dvacet dva nejnáročnějších her a čtyři benchmarky. Měřit budeme pouze v nejvyšších rozlišeních - 1920x1200, 2560x1600 pokud to hra umožní, také s vyhlazováním 8xAA (MSAA nebo QCSAA). U každé hry vás také čekají průběhy fps, mám naměřeny úplně všechna nastavení v průbězích, u každé hry ale vyberu možné nejpoužívanější nastavení a doložím průběhem. Nebudu dávat průběhy všech nastavení, ty mohu dodat v souboru, článek by takové množství obrázku zahltilo a znepřehlednilo.
POZOR! Množí se nám hlasy, že podobně výkonné karty je nutné testovat na třech 24" LCD a podobně. Z jistého logického hlediska je to pravda, realita je ale jiná. Tyhle karty si kupují nejen majitelé několika monitorů nebo 30" LCD. Svědčí o tom statistika:
zde
si přečtěte náš článek. Pro rychlou orientaci citace z onoho textu:
Rozlišení 1280 × 1024 dnes v našich statistikách používá 14 až 16 procent uživatelů, vyšší rozlišení 1680 × 1050 pak 15 až 19 procent hráčů. Pokud se podíváme dále k dalšímu oblíbenému rozlišení 1920 × 1080, jeho podíl je ve všech třech statistikách 14 až 17 procent. Všechna vyšší rozlišení už mají minimální podíl, snad jen 1920 × 1200 je díky starším 24"
monitorům
stále živé s 7 až 8 procenty podílu. Do statistiky také značně promlouvají
notebooky
, různé LCD panely s bizarními rozlišeními a
poměry
stran netbooků a mobilních zařízení.
Co to znamená? 94 procent všech uživatelů používá nižší nebo stejné rozlišení jako 1920 × 1080, vyšší rozlišení jako 2560 × 1600 a podobně tvoří jen nepatrný zlomek používaných rozlišení. Trh se zkrátka dá rozdělit na tři podobně velké skupiny - 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1080. Vše
ostatní
jsou jen drobky. Zde se nabízí celkem patřičná otázka: má
cenu
vůbec testovat grafické karty na vyšších rozlišeních, než je 1920 × 1080? Podle statistik jsou to totiž
testy
jen pro několik jedinců. Testy ale děláme i pro ně, budeme v tom pokračovat a měřit budeme tradiční dvojici nejvyšších rozlišení.


Aliens Vs Predators (DX11) - První hru testuji pomocí jejího volně stažitelného testovacího dema. Vytvořil jsem si pro všechna nastavení konfigurační soubory a uložil je do adresáře hry. Všechny konfigurační soubory si můžete stáhnout zde. Pomocí zástupců na ploše pak spouštím test například s tímto parametrem: -config=1680_AA.txt. Poprvé nechám běžet sekvenci bez měření, aby se načetla do paměti a podruhé už měřím Frapsem. Nastavení používám maximální, jen měním hodnoty AF (2x a 16x) a AA (0x, 4x).

Arma 2 (DX9) - K měření další hry používám opět volně stažitelné demo hry a využívám testovací sekvenci vestavěnou ve hře. Nastavení hry vidíte na obrázku, měním jen použité rozlišení. První průběh opět neměřím, jen tím zajistím nahrání dat do paměti. Druhý měřený průběh zaznamenává Fraps. Také doporučuji před měřením hru vypnout a znovu zapnout, někdy se podivně zasekne a fps jsou nereálně nízká.

Battlefield Bad Company 2 (DX11) - Používám poslední build hry, kdy měřím Frapsem vlastní testovací sekvenci z úvodu hry. Nastavení hry je na úplné maximum, měním jen hodnotu AF (2x a 16x) a AA (1x, 4x, 8x) a samozřejmě rozlišení. Přikládám zde video testovacího měření:

BattleForge (DX11) - Používám verzi hry Lost Soul Edition s posledním patchem. K měření výkonu je zde vestavěná demo sekvence jíž využívám. Měřím Frapsem vždy druhý průběh, první načítá data do pamětí. Hru mám nastavenou na max, což dokládá obrázek. Opět měním jen hodnoty AA (0x, 4x, 8x) a rozlišení. Po každé změně je nutné hru restartovat, což s ověřováním aktuální verze souborů trvá relativně dlouho.

Crysis Warhead (DX10) - K měření používám dostupnou utilitu na měření a mapu ambush. Fraps zaznamenává vždy druhý průběh jako u všech předešlých her. Používám zde profil GAMER a všechny rozlišení a nastavení mám uložené v konfiguračním souboru - stahujte zde. Kromě rozlišení měním jen hodnotu AA (0x, 4x) vyšší nemá cenu vzhledem k náročnosti hry zkoušet.





DiRT 2 a 3 (DX11) - U této hry používám vestavěný test trati v Londýně. Použít lze i volně stažitelné demo. Ručně upravuji konfigurační soubor a spouštím zástupcem přímo benchmark, je to rychlejší než se proklikat do menu hry a spouštět demo odtud. Vše je nastaveno na maximum, měním jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenává Fraps v druhém průchodu.

Far Cry 2 (DX10) - I když mnozí žehrají, že jde o starou hru, stále dokáže kartám řádně zatopit. Testuji s posledním patchem. K měření používám dva průchody nejkratším vestavěným testem - Small Ranch. Veškerá nastavení mám uložené v konfiguračním souboru (AA - 0x, 4x, 8x) a ten vše provádí automaticky, já jen spouštím Fraps v druhém průchodu sekvence. Konfigurační soubor stáhněte zde.

GTA IV (DX9) - I přesto, že jde o DX9 hru, je stále jednou z nejnáročnějších na trhu. Používám verzi s posledním patchem přidávajícím do hry rozšíření o další dvě epizody. Nastavení detailů vidíte na obrázku, aby bylo možné toto nastavení použít i pro karty s menší kapacitou paměti, je nutné spustit hru s parametrem. Více o tom píše kolega zde. Zde nastavuji pouze rozlišení a druhý průchod měřím Frapsem, video z měřící sekvence je zde:

Battlefield 3 (DX11) - jedna z nejoblíbenějších her posledního roku, její testování je povinnost. Používám aktuální verzi s posledním patchem. Testuji v první kapitole, náročnou scénu s přestřelkou na parkovišti se sniperem. Zhruba minutu sleduji válečnou vřavu na parkovišti, vybuchující auta atd. Vše zaznamenává Fraps.

COD MW3 (DX9) - Další oblíbená hra jež ale není nijak zásadně náročná. Testuji první misi, kdy běžím rovně ulicí přestřelkou až na konec k barikádám. Vše zaznamenává Fraps.

Crysis 2 (DX11) - K testu používám hru s DX11 patchem a Texture packem. Měřím scénu, kdy sleduji bitvu v parku z výšky s výhledem na celé město. Vše zaznamenává Fraps.

Lost Planet 2 (DX11) - U této hry používám vestavěné demo, testuji na maximální kvalitu druhý scénář. Vše kontroluji v průběhu Frapsu.