Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: kanál NVIDIA GeForce, YouTube
Grafické karty Článek Nvidia Reflex a Overwatch 2: Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060

Nvidia Reflex a Overwatch 2: Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060 | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

11. 8. 2023 13:00 25

Seznam kapitol

1. Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy systému 2. Testovací sestava 3. Co a jak jsem měřil v Overwatch 2 4. 1920 × 1080, low+, snímková frekvence 5. 1920 × 1080, low+, input lag
6. 1920 × 1080, ultra, snímková frekvence 7. 1920 × 1080, ultra, input lag 8. 2560 × 1440, ultra, snímková frekvence 9. 2560 × 1440, ultra, input lag 10. Závěrečné shrnutí

U kompetitivních akčních her záleží nejen na vysokých snímkových frekvencích, ale i na tom, jak rychle dokáže hra zareagovat na podněty ze strany hráče. Na rychlém 240Hz panelu OLED se podíváme na to, co se dá v populární online střílečce Overwatch 2 vymáčknout ze starších GeForce GTX 1060, RTX 2060 a nakolik si pomůžete s novou RTX 4060 a jak dokáže odezvu zkrátit technologie Nvidia Reflex.

Reklama

Testovací sestava

Pro měření jsem sáhl po jiné sestavě, než běžně používám na testy grafických karet – jde o trochu slabší Core i7-12700K. Proti výchozímu nastavení je přetaktovaný, takt všech jader P-core je uzamčený na 5 GHz, E-cores pak běží na 3,8 GHz. Je osazený v desce Asus Prime Z690-P D4 s 32 GB paměti DDR4 na 3600 MHz s časováním 16–20-20-39-2T a 1TB NVMe SSD Kingston A2000.

Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: PCTuning.cz

Při měření jsem využil monitor od Asusu s označením ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM. Jeho základní parametry, jako je úhlopříčka 26,5“, rozlišení 2560 × 1440 bodů či podpora HDR jsou dnes běžné, hráči zbystří až u obnovovací frekvence 240 Hz a definitivně je usadí, že jde o superrychlý panel OLED.

Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: Asus.com

Většina parametrů je impresivní, některé jsou o řád jinde než u LCD:

  • Úhlopříčka (palce): 26,5"
  • Poměr stran : 16:9
  • Barevný rozsah (DCI-P3) : 99%
  • Barevný rozsah (sRGB) : 135%
  • Typ panelu : OLED
  • Rozlišení: 2560 × 1440
  • Zobrazovací plocha displeje(V × Š): 590,4 × 333,7 mm
  • Povrch displeje: Non-Glare
  • Rozteč bodů: 0,229 mm
  • Jas (Max) : 450 cd/m²
  • Jas (HDR, Peak): 1 000 cd/m²
  • Kontrastní poměr: 1 500 000:1
  • Pozorovací úhly (CR≧10): 178° / 178°
  • Doba odezvy: 0,03 ms (GTG)
  • Barvy: 1073,7 M (10 bit)
  • Technologie Flicker free: Ano
  • Podpora HDR (High Dynamic Range): HDR10
  • Obnovovací frekvence (max.): 240 Hz

Nepříjemně mne překvapilo, že ačkoliv Asus ve specifikacích uvádí, že ROG Swift OLED PG27AQDM je „G-Sync Compatible“, monitor samotný má G-Sync v nastavení aktivní, systém po startu pozná monitor, že je připojený monitor s podporou G-Sync a v ovládacích panelech jej lze zapnout a vše se tváří jako funkční, G-sync neběžel.

Na zpomalených záběrech bylo vidět, že se chování hry neliší od vypnutého v-syncu. V ovládacím panelu Nvidie je totiž informace, že displej není validovaný. Nepomohla ani instalace ovladačů pro monitor. V panelu Nvidie je nutné zaškrtnout ještě položku „Zapnout nastavení pro vybraný model monitoru“ pro monitory, které „nejsou schválené jako G-SYNC kompatibilní“, teprve potom začal G-Sync fungovat, jak má.

Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: PCTuning.cz

Dá se to zjistit i bez kamery, když si v ovládacím panelu Nvidie v menu pod položkou monitor zapnete funkci

Speciální nástroj Nvidie pro měření latencí LDAT jsem neměl po ruce, a stejně jsem to chtěl zkusit bez specializovaného vybavení, u kterého se člověk musí spoléhat na to, že nekecá v tom, co měří. 

Input lag jsem měřil tím nejjednodušším možným způsobem – natáčel jsem, jak dlouho trvá, než se pohyb myši projeví na obrazu monitoru. Mám tedy méně měření, zato jsem ale díky desítkám zpomalených záznamů měl celkem dobrou představu o tom, co se na monitoru děje.

Na testy jsem použil (z hlediska odezvy) rychlou myš Razer DeathAdder V2 Mini se vzorkováním nastaveným na 1000 Hz a jedovatým DPI. 

Vězte, že těch 1000 Hz po drátě není jen placebo, rozdíl proti levné bezdrátové myši je propastný, ale o tom někdy jindy. Do myši jsem dloubal elektromagnetem a rychlostí 1000 snímků za sekundu jsem nahrával prodlevu mezi okamžikem, kdy se myš pohnula a kdy se následkem toho začal měnit obraz na monitoru. Na pracovní ploše Windows se s ní dá dostat na prodlevu mezi pohybem myši a kurzoru na 8–9 ms.

U záznamů z měření hry následovalo poněkud otravné ruční hledání prvního snímku s pohybem myši a prvního reakce na obrazovce – co snímek mezi tím, to milisekunda navíc. I na videu z youtube si to můžete zkusit krokovat ručně u pauznutého videa pomocí kláves ( , ) a ( . ) na klávesnici vedle písmene M.

Mimořádně vtipně na takovém videu vypadají stopky na mobilu se 60Hz displejem AMOLED – u něj trvá překreslení o fousek víc než dlouhých 16 snímků, monitor se mezitím stihne překreslit třikrát. Čas na stopkách odbíjí s přesností desítek milisekund.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama