Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: kanál NVIDIA GeForce, YouTube
Grafické karty Článek Nvidia Reflex a Overwatch 2: Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060

Nvidia Reflex a Overwatch 2: Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060 | Kapitola 10

Adam Vágner

Adam Vágner

11. 8. 2023 13:00 25

Seznam kapitol

1. Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy systému 2. Testovací sestava 3. Co a jak jsem měřil v Overwatch 2 4. 1920 × 1080, low+, snímková frekvence 5. 1920 × 1080, low+, input lag
6. 1920 × 1080, ultra, snímková frekvence 7. 1920 × 1080, ultra, input lag 8. 2560 × 1440, ultra, snímková frekvence 9. 2560 × 1440, ultra, input lag 10. Závěrečné shrnutí

U kompetitivních akčních her záleží nejen na vysokých snímkových frekvencích, ale i na tom, jak rychle dokáže hra zareagovat na podněty ze strany hráče. Na rychlém 240Hz panelu OLED se podíváme na to, co se dá v populární online střílečce Overwatch 2 vymáčknout ze starších GeForce GTX 1060, RTX 2060 a nakolik si pomůžete s novou RTX 4060 a jak dokáže odezvu zkrátit technologie Nvidia Reflex.

Reklama

Pokud jde o naměřené výsledky, je zjevné, že ani téměř minimálních detailech bez upscalingu už to na rychlejších panelech nebude se starou GTX 1060 v Overwatch 2 ono. Nemusíte mít zrovna OLED za třicet tisíc, nejlevnější 240Hz LCD začínají už někde pod pěti tisíci. 

Právě na nastaveních, která GTX 1060 už moc nestíhá (a snímek tráví ve frontě dlouho času), je nejlépe vidět, jak reflex pomáhá snížit odezvu – bez něj už je zpoždění na úrovni celého snímku pomalého 60Hz panelu, na 240Hz panelu to znamená, že je karta pozadu o čtyři překreslení obrazovky. A pokud půjdete na vyšší rozlišení 2560 × 1440 bodů a budete chtít něco víc než jen nejnižší detaily, je už GTX 1060 pořádně dýchavičná – je to spíš na singleplayer než na online střílenici.

Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: PCTuning.cz

S vyšší snímkovou frekvencí a rychlejší kartou už rozdíl u odezvy není tak dramatický v absolutních číslech, stále ale i u nejrychlejší RTX 4060 dochází ke zkrácení odezvy o 6 ms, což na 240Hz monitoru znamená překreslení o jeden či dva snímky dříve. Rekreační hráč to asi nepozná, ale při kompetitivním hraní už asi najdete jedince, kteří vám budou přísahat, že ten rozdíl cítí. Naměřené zisky pochopitelně nejsou obecně platné, přínos reflexu se může lišit titul od titulu. 

Ještě jedna věc mě během testování zarazila. Věrný populární představě, že nejnižší odezvu zajistí vypnutí veškeré synchronizace, zatímco G-sync přidává mírný lag, jsem začal testovat s tímto nastavením. A nestačil jsem se divit, když jsem to později zkusil i s aktivním G-syncem.  Nevím, co si mám myslet o zkrácení odezvy při aktivním G-Sync, nedává to smysl. Každý vám řekne, že G-sync asi nějaký lag přidá, ale nebude podstatný. Teoreticky by měla být odezva u obrazu bez jakékoliv synchronizace nejrychlejší, protože má monitor snímek kreslit okamžitě, jenže s G-syncem se z nějakého důvodu začíná vykreslovat téměř o dvě překreslení monitoru dříve (zhruba o 6–8 ms). Zatím z toho moudrý nejsem, třeba časem zjistím, jestli jsem někde něco nezvrtal nebo není s něčím problém. Pokud byste měli tušení, dejte vědět v diskuzi, pravděpodobně je za tím ale elektronika monitoru, protože ke stejnému jevu dochází i na pracovní ploše.

Zkoušel jsem to opakovaně, aniž bych měnil jakékoliv nastavení přímo ve hře, pouze jsem se přepínal do desktopu a zapínal a vypínal G-sync. Rozdíl je vidět na videu níže (oproti běžnému měření je ještě softwarově zpomalené, dole uprostřed je čas v milisekundách od šťouchnutí do myši). Obojí by mělo být rozlišení 2560 × 1440 bodů s nastavením ultra na RTX 4060 a aktivním Reflex + boost. Nalevo je měření bez synchronizace, napravo s aktivním G-Sync a bez v-syncu. To by mělo znamenat, že při snímkových frekvencích pod 240 Hz bude fungovat adaptivní v-sync a nad nimi bude monitor vykreslovat obraz na maximálních snímkových frekvencích s tearingem.

Při obou měřeních byla snímková frekvence kolem 130 fps. Nalevo je vidět, že není aktivní ani G-sync, ani v-sync. Monitor je překreslovaný soustavně, překreslování nového vyrenderovaného snímku po pohybu myši začíná ve spodní třetině obrazu. Obraz jede na 240 Hz, protože je vidět, že se překreslí během čtyř milisekund – s každou milisekundou (počítadlo uprostřed) se překreslí čtvrtina obrazovky Napravo je aktivní G-sync, je celkem pěkně vidět, že tmavé pruhy po displeji létají zhruba polovičním tempem kvůli tomu, jak monitor s překreslováním obrazu čeká, až bude vyrenderovaný nový snímek. Při zhruba poloviční snímkové frekvenci proti obnovovací frekvenci monitoru to znamená, že čtyři milisekundy čeká, pak dostane snímek a během čtyř milisekund překresluje obraz a následně si zase dá na 4 ms pauzu.

Nakonec přidáme ještě „živé“ srovnání trojice nastavení na GeForce RTX 2060 FE v rozlišení 1920 × 1080 bodů s globálním nastavením detailů ultra a vypnutým upscalingem FSR1.0. Doporučím po druhé sekundě zapauzovat a krokovat po jednom snímku pomocí kláves [ , ] a [ . ] vedle pravého shiftu.  Pro lepší přehlednost nejprve s každým nastavením jedno měření…

…a ještě každé nastavení na jednom řádku se čtveřicí z měření

 

Nové GeForce řady RTX 40 včetně RTX 4060 Ventus 2X Black 8G od MSI použité v testu můžete pořídit na e-shopu Smarty.cz. V nabídce najdete několik základních modelů RTX 4060 s cenovkou začínající na doporučených 7899 Kč, spíše bych vám ale radil sáhnout po momentálně o pouhé dvě stovky dražší Dual RTX 4060 O8G od Asusu, kterou jsme už testovali a s minimálním příplatkem nabídne přinejmenším o třídu výkonnější chladič a s tím i špičkové provozní vlastnosti.

Nvidia Reflex a Overwatch 2:  Testy odezvy a srovnání výkonu GTX 1060, RTX 2060 a RTX 4060
i Zdroj: Smarty.cz

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama