Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta

Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 1. 2012 03:00 10

Seznam kapitol

1. Pro koho to je? 2. Jak funguje palivový článek 3. Řada překvapivých omezení 4. Bio-Energy Discovery Kit 5. Hydrocar Solar Hydrogen Car
6. Fuel Cell Car Science Kit 7. H-Racer 8. Renewable Energy Education Set 9. Co se k nám nedováží? 10. Zhodnocení

Kdysi představovala vrcholný kus dětské touhy „chemická stavebnice“ Junyj Chimik, což byla unikátní možnost, jak se dostat k jedovatým chemikáliím. Dnes, když nadnárodní úředník hlídá naši bezpečnost a zajišťuje, aby banán byl správně zakřivený a bramborák dost bramborový, už takto divoké a nebezpečné laboratoře neseženeme.

Reklama

H-Racer

Vodíkové auto H-Racer je takový „chudý příbuzný“ od modelu H2GO. Ilustruje rovněž možnosti vodíkového článku využívající oxidaci vodíku atmosférickým kyslíkem, oproti H2GO ale jde o stavebnici a navíc o stavebnici auta, které nelze dálkově ovládat. H-Racer si postavíte, natankujete si vodík z čerpací stanice a pustíte ho na výlet po rovném povrchu směrem vpřed. To je tak všechno. Didakticky je naopak zajímavější: Dostanete rozmontované auto, do kterého si zamontujete nádrž na plynný vodík, palivový článek a všechno pěkně pospojujete tubičkami. Tak alespoň pochopíte, jak je to uvnitř udělané!

Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta
i Zdroj: PCTuning.cz

„Vodíková čerpací stanice“ je také výrazně jednodušší než u H2GO: obsahuje vodíkový článek se zvratnou reakcí zapojený do režimu „výroba vodíku“ (je velmi zajímavé prozkoumat, jak je zapojený!), nemá však tak snadné ovládání. Stanici musíte odvzdušňovat pomocí stříkačky tak trochu v duchu „ani ne málo, ani ne moc“ a manuálně nastavujete, zda bude stanice vyvíjet vodík ze solárního panelu a nebo z baterií, které do ní lze zasunout. Možnost osadit stanici baterkami je praktická, stanice ale vyvíjí vodík přímo do nádrže auta, takže s tím máte o poznání složitější laborování, než u H2GO. Je to prostě takové vachrlaté, náladové a experimentální. Musíte dbát na to, aby ve stanici nebyl vzduch, protože ten by se vám napumpoval do auta a to by potom nejelo – vyžaduje čistý vodík. Musíte sami kontrolovat, zda je nádrž auta plná – u H2GO vám stanice prostě vyrobí „další porci“ a vy ji jenom stiskem tankujete. Zde čekáte nějakou minutu, než se vám balónek naplní při provozu na baterky a nebo 10 minut na solární panel. Přitom si musíte hlídat, zda stanici neprovozujete více než 20 minut v kuse, pak se musí minimálně 10 minut chladit, jinak hrozí, že ji zničíte.

Zatímco u H2GO se dá s jistým váháním říci, že to přece jenom je „dálkově ovládané auto na vodík“, H-Racer je spíš model funkce vodíkového auta. Do všech částí auta je vidět - včetně čerpací stanice (u H2GO do ní nevidíte!), všechno si osaháte a sestavíte, takže máte dobrou představu o tom, jak to funguje. Je s tím ale o poznání více laborování než s H2GO a když se vám to všechno povede, získáte auto, které jede maximálně tři minuty rovně. A to se vám ještě může podařit, že se vám v balónku nádrže auta nahromadí dusík, který musíte upouštět přes ventil, jinak vám to pojede jenom pár sekund.

Sekce, popisující v manuálu všechno, co se vám může při provozu auta podělat a jak to řešit, je opravdu docela masivní. H-Racer není hračka pro děti, je to laboratoř pro mladého konstruktéra, který si chce osahat technologii motoru na plynný vodík a seznámit se všemi potížemi a maléry, které ho můžou potkat – a je jich docela hodně. Když auto úspěšně rozjedete a ono funguje tak jak má, je to spíš odměna za to, že jste všechno udělali správně. Opravdu se nenechte zmást tím, že auto vypadá jako hračka – pokud chcete „vodíkové auto na hraní“, je daleko rozumnější H2GO, který má sice taky svoje nálady, ale jeho čerpací stanice se o sebe stará víceméně sama a i odvzdušňování auta je jednodušší. H-Racer je takový vyšší konstruktérský level, zato se ale leccos naučíte.

Cena se pohybuje okolo 2500 Kč s DPH

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama