Pád klasických médií: Pláč nad rozlitým Twitterem
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Pád klasických médií: Pláč nad rozlitým Twitterem

Pád klasických médií: Pláč nad rozlitým Twitterem | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 6. 2018 03:00 30

Seznam kapitol

1. Mediální šlechta 2. Když už leakeři noviny nepotřebují 3. Reklamní komplot 4. Chléb a hry 5. Sebevražda katováním kostů 6. Za světlem na konci tunelu

Kolem roku 1998 bylo technologům jasné, že klasická média mají velký problém. Novináři si toho všimli zhruba o deset let později, mediální domy to nepochopily dodnes – a proto se v rámci EDSM pokouší prosadit Article 11 ve víře, že to zpomalí jejich pád. Je zajímavé, že média ani po dvaceti letech nepochopila, že si právě kladou ke spánku pistoli.

Reklama

Nevěřím tomu, že tradiční média mohou přežít tím, že se budou pokoušet hrát hru moderních médií a že s nimi budou soutěžit v rychlosti anebo bulvárnosti. V téhle oblasti je příliš mnoho hráčů a dorůstá nová generace tvůrců zábavného obsahu, kteří mají etické normy položené úplně jinak.

Nevěřím ani tomu, tradiční média zachrání Article 11 EDSM aka „link tax“. Tahle ptákovina se zkoušela v Německu a ve Španělsku a lokální média spíše poškodila, protože místo toho, aby agregátory a vyhledávače platily za odkazy na jejich texty, začaly je prostě ignorovat. Společenská potřeba kvalitní novinařiny je menší, než si mediální domy myslí – a v okamžiku, kdy je nebude možné volně citovat a linkovat, tak se odkaz nahradí převyprávěním bez uvedení zdroje. Pokud se budou mediální domy pokoušet soudit o každou zprávu, budou mít gigantický problém, protože převyprávění zakázané není.

Tím, že přijdou o odkazy z vyhledávačů a agregátorů, se poškodí institut citace a zprávy budou méně dohledatelné než dříve, takže politici efektivně podpoří nárůst fake news. Ten, kdo si myslí, že zákaz odkazování nažene lidi k novinovým stánkům a k digitálnímu předplatnému, je prostě blázen. Ten, kdo si myslí, že převyprávění zprávy je neškodné, že nebude docházet ke zkreslování, neví nic o psychologii. Jako by nestačilo, jak dokážou novináři překroutit vědecké články už dnes!

foto: Flickr, autorka: Billie Grace Ward 

A ten, kdo chce napravit současný stav mediální výchovou, patrně zapomněl na základní pravidlo, že pokud chcete dětem něco opravdu znechutit, uložte jim to povinně. Vím, o čem mluvím: Každý týden jsme museli vystřihovat články z Rudého práva a o jednom z nich reportovat. Tato výuka nezachránila ani socialismus, ani Rudé právo. Pokud si média myslí, že toto je cesta pryč z tunelu, ať bez obav postupují za světlem a ničeho se nebojí.

Takže abych to sesumarizoval:

1) Klasická média neměla na svůj pád zásadní vliv. Ten měla nastupující nová média v tom, že nabídla obsah zadarmo, čímž akcelerovala nástup digitálních médií. A s tím už nepůjde nic zásadního dělat.

2) Důvod, proč nová média prohrála s technologickými společnostmi, je v tom, že se soustřeďovala na obsah, zatímco technologické firmy na efektivitu alokace reklamy. A efektivita reklamy je pro zadavatele důležitá.

3) Sebelítost, restrikce ani nové zákony klasická média nezachrání. Musí zásadním způsobem inovovat a nabízet kvalitní a unikátní obsah, kvůli kterému se vyplatí odběratelům platit. A to zprávy ČTK přepsané elévy rozhodně nejsou.

4) Navrhovaný EDSM Article 11 je docela dobrý způsob, jak klasická média dorazit o poznání rychleji. To, že se vůbec ocitl na jednacím stole, svědčí o tom, že ani média, ani politici vůbec nic nepochopili.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama