Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný?
Seznam kapitol
V poslední době vedou velké sociální sítě rozsáhlé kampaně proti adblockerům, protože jim snižují výnosy z reklamy. Ty samé sítě přitom běžně šíří spam a podvodnou reklamu. Jsou spoluzodpovědné za podvody, protože z nich fakticky žijí?
Google nám předvedl srdceryvný pláč nad freeloadery, kteří se dívají na obsah zadarmo, pak nám nabídl placenou službu Premium – a ostatním se v různé míře agresivity pokouší blokovat přístup v případě, že používáte adblocker pro odstranění reklamy. Henry Blodget z Business Insideru, odhalený podvodník z éry dotcomu, na svém webu pravidelně vydával články „o konci adblockerů“, protože když budete blokovat obsah proti adblockerům, tak si je lidi logicky vypnou, že ano?
No to rozhodně ne, většina médií blokujících adblockery má alternativu – a pro případ, že opravdu pekelně moc chcete na web blokující adblockery, si prostě pořídíte jiný browser bez adblockingu, který použijete na ty vzácné případy, kdy ten obsah opravdu nutně potřebujete vidět. Adblockerapokalypsa se prostě nekoná.
To samé platí pro YouTube, který s adblockery vede otevřenou válku, jenomže adblockery se vyvíjejí – a tak se situace vrací v zásadě do vyjetých kolejí. Pokud pro YouTube používáte dedikovaný adblockující browser, ve kterém nejste přihlášení do Google služeb, občas se jim podaří odhalit, že používáte adblocker a začnou vám vyhrožovat, že váš browser zablokují, jenomže vy stále ovládáte cookies, podle kterých vás bez přihlášení mohou detekovat, takže je smažete a celé to jede nanovo. Spousta práce s mizivým účinkem, řekl bych.
Ale kdo ví, třeba patříte mezi ty, kteří si platí Premium a jsou spokojeni. Tedy já bych naopak řekl, že Premium je spíš odměna pro YouTube a jeho tvůrce, pokud jste spokojeni – a dává mi to podstatně větší smysl než internetové výpalné pro „veřejnoprávní“ televizi a rozhlas, za který jste nyní povinni platit, i když se o tyto informační dinosaury vůbec nezajímáte. V tomto kontextu je Premium fér.