Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný? | Kapitola 4
Seznam kapitol
V poslední době vedou velké sociální sítě rozsáhlé kampaně proti adblockerům, protože jim snižují výnosy z reklamy. Ty samé sítě přitom běžně šíří spam a podvodnou reklamu. Jsou spoluzodpovědné za podvody, protože z nich fakticky žijí?
Jenomže Meta alias Facebook má roční obrat 86 miliard USD – a u něj bychom čekali, že si najme někoho, kdo bude ověřovat, zda reklamy, které se chystá zveřejňovat, nejsou náhodou podvod. Přece jenom se hlídá kde jaký příspěvek, takže když se na vás někdo obrátí s tím, že chce za peníze propagovat nějaká tvrzení, tak se na ně podíváte, zda splňují vaše kritéria – a zda nejde třeba o AI fotky fake Hitlera s fake erekcí. Takové věci asi propagovat nechceme – a tak zdvořile zadavatele takové reklamy pošleme do míst, kde slunce nesvítí.
V případě podvodů, jako jsou fake prezidenti nabízející fake příjmy, by na prošetření mělo stačit několik upozornění – a protože si mnohamiliardový korporát nepochybně najímá schopnější lidi než ti, kteří zdarma používají jeho produkty, nemělo by být příliš těžké je odhalit. Pokud se někde vynořují stále další a další e-shopy, které se podobají už dříve nahlášeným e-shopům, díváme se asi na podvodníka, a protože korporát platí schopné lidi, ti by schopně a bez prodlení měli nejenom zablokovat šíření takových reklam, ale takového rizikového klienta jednoduše blacklistovat, protože přece nechcete brát peníze od lidí, kteří je získávají tak, že okrádají vaše zákazníky.
Ale ono to je možná jinak.
Možná je to tak, že pro sociální sítě je nejdůležitější nerozházet si to se zákonodárci, kteří mohou vyhlásit zákony, které vám komplikují život, a tak budete poslouchat jejich nařízení s podstatně větší pozorností než stížnosti od lidí, kteří si to celé nepochybně zavinili sami.
V rámci plausible deniability je třeba problém řešit, ale nikdo neříká, že byste ho měli vyřešit, protože je jasné, že pokud se zbavíte takových zadavatelů reklamy, zbavíte se i jejich reklamních peněz. Jde jenom o to od nich být bezpečně tak daleko, abyste s jejich podvody nemohli být nařčeni i vy – a to stačí. Dokud scameři mění svoje scamy, vám stačí doložit, že jste řešili ty nahlášené – a že vám prošly ty nové? Kdopak ví? Třeba to byly legitimní e-shopy, jak to můžete jako pouhý vydavatel poznat?