Galerie 4
Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný?
i Zdroj: ChatGPT
Internet Článek Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný?

Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

4

Seznam kapitol

1. Adblockerapokalypsa se nekoná 2. Otázka spoluzodpovědnosti 3. Scamy pro různé generace 4. Hlavně vyhovět zákonům 5. Cena za svobodu slova?

V poslední době vedou velké sociální sítě rozsáhlé kampaně proti adblockerům, protože jim snižují výnosy z reklamy. Ty samé sítě přitom běžně šíří spam a podvodnou reklamu. Jsou spoluzodpovědné za podvody, protože z nich fakticky žijí?

Reklama

A pak tu je ještě možnost, že budete souhlasit s reklamou, což znamená otevřít dveře jak pro ty hodné reklamy, tak i pro ty zlé. Mezi ty zlé rozhodně patří fake Petr Pavel, který oddaným poddaným nabízí investiční rentu s měsíčním výnosem přes padesát tisíc, také fake Křetínský, který se rozhodl rozdělit o investování nebo fake články o Daně Drábové, která strašně moc před svou smrtí zbohatla, ale protože byla hodná, rozhodla se z těch všech peněz vybudovat investiční platformu pro obyčejné lidi.

Pak tady máme fake produkty, tedy něco, co se tváří jako skutečný produkt, ale skutečný produkt to není. Osobně jsem si koupil fake lampičku na fake e-shopu Světlo a styl – a namísto lehce předraženého plastového šuntu jsem dostal brutálně předražený resinový krám se zlomkovou hodnotou, který navíc fake shop pouze dropshipoval z Číny. 

Podvodné reklamy: Kdo je za ně zodpovědný?
i Zdroj: PCTuning.cz
Reklama...
i Zdroj: PCTuning.cz
Reklama...
...realita
i Zdroj: PCTuning.cz
...realita

I zachoval jsem se jako každý okradený – a fake e-shop jsem nahlásil Facebooku, který mi reklamu na něj dodal. Facebook nereagoval. Potom jsem nahlásil dalších šest variant stejného e-shopu – prakticky ten samý e-shop, jenom na různých URL s lehce odlišnými jmény. Zde už Facebook reagoval – a oznámil mi, že věc vyšetřil a na onom e-shopu neshledává viny, a tedy reklamu nechá žít.

No a to mě přivedlo k úvahám o tom, jak jsou naše sociální sítě spoluzodpovědné za sajrajt, který nám přes reklamní mechanismy servírují. Prakticky vzato totiž berou podíl z toho šméčka ve formě poplatku za reklamu – a to přináší otázku, zda jsou za ta šméčka spoluzodpovědné – a v jakém rozsahu jsou za to spoluzodpovědné. Když berete kus podílu z lumpárny, je to i na vás, ne? 

Možná namítnete, že i stát vzal bitcoiny z internetových lumpáren, ale předpokládejme, že obchodníci by měli vědět, co dělají, protože jen politici mají ten luxus tvrdit, že všechno ví a všechno znají a všechno vyřeší, aby vzápětí tvrdili, že nic neznají, o ničem nevěděli, a hlavně ničemu nerozumí, takže za nic nejsou zodpovědní. Sociální sítě ví moc dobře, co se přes ně šíří, a když něco samy amplifikují přes svoje vlastní doporučení nebo přes sponzorovaný obsah, měly by mít představu o tom, co vlastně dělají. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama