PCTuning Článek

Pokaždé jiný zážitek: Stávají se z Androidu nové Windows?

Michal Rybka
Michal Rybka
23. 11. 2018 21:00 91 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Značka: Levně 2. Chyby, chyby, chyby 3. Každý sám sobě sám 4. Ta zatracená granularita 5. Normálnější

Rukou mi prošla řada zařízení s Androidem: Drahé kusy byly většinou dobré, u levnějších jsem se naučil pravidelně restartovat – a kvalita těch nejlevnějších je často taková, že se ze slušnosti ani recenzovat nedají. Teoreticky to vypadá jako jeden systém, ale kvalita zážitku se liší výrobce od výrobce. A to je velký problém!

Reklama
Reklama

Ta zatracená granularita

Apple je až otravný s tím, jak vám vnucuje updaty včetně těch, které nechcete – jako například update, který uživatele připravil o jejich 32bitové aplikace. Žádné dotazy, prostě to do vás narvou jako medicínu do psa. To je nepříjemné, ale odpovídá to jejich filozofii, že na každé zařízení nakonec dostanou stejnou verzi iOS. Což ve finále znamená, že pokud používáte udržované aplikace, tak výsledek bude také udržovaný.

Android nemá takovou politiku, dovoluje výrobcům, co chtějí. A protože výrobci chtějí prodávat nová zařízení a na podporu starších dlabou, rozpadl se nám peleton verzí Androidu dost neuvěřitelným způsobem. Jenom se podívejte na grafy: Pětka (Lollipop), šestka (Marshmallow), sedmička (Nougat) i osmička (Oreo) mají skoro stejný podíl na trhu – alespoň pokud jde o analýzu z 26. 10. 2018. To je dost problém, zvlášť když na grafu vlastně ani nevidíme verzi devět (Pie).

Všimněte si, jak zásadním způsobem se rozchází data o verzích systému s daty o velikosti obrazovek: 92,8 % obrazovek má velikost „normal“, tedy jde o telefony. Tedy – zatímco většina zařízení s Androidem jsou telefony, dominují té samé oblasti čtyři verze operačního systému. Ano, lze argumentovat, že se nové Androidy od sebe až tak neliší – ale proč jich je tedy tolik?

Velká granularita není dobrá, protože musíte testovat vaši aplikaci na mnoha verzích systému. No a protože jich je mnoho, tak to nebudete dělat tak poctivě a výsledek tedy dopadne hůř, než když musíte svůj software testovat na menším počtu systémů, ale více rozlišeních. Mimochodem – všechna iOS zařízení testuji s několika hrami, jako je SimCity BuildIt – a jsem překvapen, jak se ovládací rozhraní podařilo víceméně obstát na všech velikostech obrazovky, od šestipalcového iPhonu XR s jeho 1792 × 828 po iPad Pro 12,9“ a jeho 2732 × 2048. Ano, nacpat ovládací prvky na iPhone XR je těžké a neobešlo se to bez artefaktů, ale hra stále jede a je hratelná.

Uzavřená zahrada Applu a jejich naprostá kontrola nad hardwarem i softwarem má svoje výhody. Android byl ale od začátku navržen jako otevřený – a přechod k uzavřenému modelu je problematický. Uživatelé si Android vybrali PROTOŽE je otevřený – a přechod na uzavřený model by nesli se stejnou nelibostí, jako nesou uživatelé Store na Windows. Podmínky byly od začátku nastaveny takto, výrobci je vzali a svět Androida je dnes rozparcelován asi jako Německo před Bismarckem.

Nevidím způsob, jak granularitu odstranit: Výrobci svoje stroje updatovat nemusí, uživatelům je to z větší části jedno a pro Google nebude jednoduché nasadit nějaký updatovací diktát, protože už teď vypadají pro řadu vlivných docela podezřele. Dobrovolně to sjednotit nepůjde a do nedobrovolného se Googlu z pochopitelných důvodů nechce, takže můžeme čekat, že granularita bude stále existovat a možná dokonce ještě poroste.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning