Proč (ne)investovat do technologií
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Proč (ne)investovat do technologií

Proč (ne)investovat do technologií | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 3. 2009 06:00 48

Seznam kapitol

1. Disketa v propadlišti dějin 2. A přichází novinka

Když jsem před nedávnem zjistil, že s definitivní platností mizí z trhu diskety (třiapůlky tu s námi byly víceméně beze změn 25 let!), pocítil jsem trochu lítost. 3,5" disketa mě přece jenom doprovázela pěkný kus života, přinesla nám spoustu zábavných her a vlastně byla symbolem celé šestnáctibitové éry. A navíc vypadala tak nadčasově a tak nezničitelně. A kde je teď?

Reklama

Podívejme se, jak vypadá v praxi takový zaběhaný cyklus po uvedení nějaké té novinky, který si pravděpodobně v podstatě každý z nás alespoň jednou prošel.


Obdiv

Nadšenec objeví existenci TÉ VĚCI, obdivuje jí a vyhledává si o ní další a další informace. S každým dalším detailem v něm roste pocit, že TO prostě musí mít. Poté, co se na TO objeví recenze, je nadšenec podrobně studuje, jednotlivé texty srovnává a dokonce i recenze hodnotí, argumentuje a polemizuje, aniž by TO viděl na vlastní oči. Movití nadšenci už v této fázi nechají nahodit své tryskové letadlo a nebo nastupují do prvních tříd leteckých linek, mířících obvykle směrem k Japonsku a podobným končinám, kde se TO obvykle vyskytuje jako první. Zaplatit za TO nejvyšší cenu plus dopravu plus pobyt plus zaplatit lokálnímu nešťastníkovi, který na TO stál dva dny před obchodem - tedy přeplatit TO o zhruba dvě stě tisíc - jim nepřijde jako nic nenormálního. Tak to prostě chodí


!
Proč (ne)investovat do technologií
i Zdroj: PCTuning.cz

Těšení se

Nadšenec má nastudováno, pročteno a vnitřně vyargumentováno, proč TO chce. Dosáhl jakéhosi vnitřního konsenzu, kdy přesvědčil svého vnitřního skeptika a už je rozhodnut TO pořídit, jakmile TO bude dostupné. V tomto okamžiku se nadšenec už stává přesvědčeným následovníkem firmy, která TO vyrábí a je se ochoten do krve hádat s kýmkoliv, kdo TO označí jako blbost, případně napadne firmu, která TO vyrábí.


Zpracování rodiny

Pokud nadšenec nepatří do stejné kategorie jako Komiksák ze Simpsons, obvykle má nějakou rodinu. Rodina kompetitivním způsobem soutěží o finanční prostředky, které jsou třeba na zakoupení TÉ VĚCI a často má zcela jiné představy o jejich využití (dovolená, jídlo, šatstvo, oprava auta, vylepšení bydlení). Tenze v nadšenci roste a rozehrává zajímavé hry, jejichž úkolem je přesvědčit rodinu o praktické hodnotě TÉ VĚCI a o tom, že je TO třeba bez diskusí koupit. Oblíbené strategie zahrnují "potřebujeme další počítač pro děti, takže koupím TO a ten stávající jim dám" nebo "nutně TO potřebuji k práci", "současné vybavení zcela nedostačuje" či zcela zákeřnou "náš systém se porouchal, oprava je nemožná, takže musíme koupit TO". Podle zvolené strategie pak musí nadšenec zaujmout pozici filantropickou (poukazování na to, jakým přínosem pro rodinu bude nový/další stroj), rezolutní (pokud simuluje havárii) či štkavou (pláč přerývaný vzlykáním, že např. soupeři mají v online hrách nefér výhodu, protože oni TO mají a my ne). Cílem je dosažení stavu, kdy rodina chtě a nebo nechtě souhlasí s tím, že se TO pořídit musí. Další možností je, že se podaří koupi utajit, takže o ní rodina vůbec neví. A - a to považuji za naprosto nejbáječnější možnost - je právě ono fantastické přesvědčování, že pokud TO koupíme, bude to báječná investice do budoucnosti. Úspěšné přesvědčení rodiny o tom, že kolabující lednička a tekoucí pračka ještě rok vydrží, zatímco pořídit TO je nezbytné, považuji za naprosto nejlepší majstrštyk.


Zakoupení TOHO

Pořízení nové věci je ohromný rituál. Pokud stojíte ve frontě na novou konzoli a nebo nejmódnější jablečný produkt, účastníte se něčeho velkého, něčeho, co přesahuje dimenzi existence jednotlivce. Je to něco jako noční výstup na horu Sinaj, pouť na Golgothu a nebo cesta do Mekky - mrznete ve štrúdlu spolu s jinými nadšenci, radujete se, že už brzy TO budete mít a navzájem se přesvědčujete, jak příchod TOHO do vašeho života změní úplně všechno. Tento skupinový náboženský akt vás jednak přesvědčuje o vaší výjimečnosti a také o tom, že vrazit spoustu peněz do první (a nepochybně docela poruchové) veze TOHO je výborný nápad. Předání peněz prodavači a vyzvednutí si TOHO je pak aktem vrcholné exaltace a naplnění. Rozechvěle a za obdivu souvěrců pak kráčíte k domovu, abyste si TO rozbalili a vychutnali. To vše za předpokladu, že je TOHO na skladě dost. Pokud TO dojde, situace se prudce mění k horšímu a může dojít i na brokovnice.



Proč (ne)investovat do technologií
i Zdroj: PCTuning.cz

Nadšení

Po rozbalení TOHO obvykle následuje nadšení. Podobně jako u nové milenky nadšenec ohmatává a zkoumá všechny tvary, prohlíží si příslušenství a vůbec si prožívá takové malé Vánoce. Výrobci to ví a proto rádi zabalí výrobek do mnoha pytlíčků, krabiček, polystyrénů, krycích fólií a takových těch plastových blbostí, které jak sundáte, tak už je nikdy nenalepíte. S každou další vrstvou v nadšenci roste rozechvění - je to de facto takový striptýz. (Ano, u výrobku, který si kupujete, to má nepochybně svoje kouzlo, ale věřte mi, že pokud hardware recenzujete, naučíte se všechny tyhle vrstvy a vycpávky nenávidět. Jednak nejdou nalepit zpět, jednak nevíte, co do čeho vlastně patřilo, dále se ta věc do obalů prostě nedá zase zpátky zabalit - a když to všechno konečně s námahou nacpete do krabice, vždycky vám něco zbude.)


Okouzlení

Poté, co TO konečně zapojíte, následuje fáze objevování veškeré funkčnosti. Je to zajímavé, ale i když z recenzí víte, jak TO vlastně funguje, neubráníte se okouzlení z toho, že to vážně funguje. Dotekové věci reagují na dotek, superlehké jsou vážně lehké, o supertenké aby se jeden pořezal - a taková nová grafická karta - no, tak ta si vyžádá otestování ve všech známých benchmarcích a pochopitelně i v plné palbě her, které máte. Do procesu je obvykle zahrnováno i okolí, typicky tedy rodina, která musí s každou vyzdvihnutou a vychválenou feature souhlasit, což může být problém v případě, že jsme jí tvrdili, že se ta stará věc porouchala (Proč jsme tak nadšení? Proč najednou chceme tu porouchanou věc prodat?) a nebo pokud se pokoušíme upgrade zatajit jako takový (je nutné držet pysk a u pozornější rodiny nějak rozumně vysvětlit, jak se tu ta nová věc vzala).


Skepse

Poté, co vyprchá okouzlení, začne nadšenec objevovat, že ta koupě zase nebyla až tak skvělá a převratná. Zařízení je příliš uzavřené a nelze ho upgradovat. Je nutné koupit nové periferie, protože ty staré to nepodporuje. Starý software s tím nefunguje. Výkon nového zařízení není až zas o tolik lepší, než jsme zaslepeně doufali. Je to hlučné. Žere to moc elektriky. Barevné podání není až tak dobré. A tak dále, a tak dále. Přichází fáze výčitek a úvah o tom, zda bylo moudré investovat do TOHO1 a zda přece jenom nebylo moudřejší počkat na koupi TOHO2. A nebo alespoň o měsíc počkat, až cena TOHO1 poklesne. Za tu noc strávenou v zimě to zase až tak nestojí, příští týden by se TO dalo koupit v pohodlí a bez fronty. I když... přijít zase o onen religiózní zážitek ve frontě...


Překonávání / obcházení limitů

Po krizi, kterou zažívá nadšenec ve vztahu k TÉ VĚCI, za kterou zaplatil nehorázné peníze, následuje snaha nějak racionálně pořešit problémy. V této etapě se tak nadšenec vydává na fóra, aby objevil patche na drivery, které dovolí správný běh jeho oblíbených her, snaží se TO odemknout, aby na TO mohl nahrát i necertifikovaný firmware a výkon zlepšit, případně se TO pokouší přetaktovat / zkomprimovat / zrychlit / vylepšit a tak dále a tak dále. Je to takové Okouzlení 2, protože se náhle vynořuje řada nečekaných funkcí, které jsme dosud neznali a navíc se překonává řada nepříjemností, které jsme odhalili ve fázi skepse.



 
Proč (ne)investovat do technologií
i Zdroj: PCTuning.cz

Smíření

Nadšenec začíná zařízení používat a je víceméně smířen s tím, že i když mu TO přineslo nějaké nové funkce, ve finále to zase není až tak světoborné. Cena TOHO poklesla a teď TO má každý trouba, což činí exkluzivitu jaksi... méně exkluzivní. Navíc se objevují hlasy, že TO bude překonáno zcela novou a revoluční verzi NEXT-TO, případně že konkurence vyrobila či brzy uvede svoji vlastní verzi, která bude vychytanější a všeobecně lepší.


Odmítnutí / předání

Nadšenec už ve vztahu k TOMU necítí žádné nadšení. Na trhu je už několik konkurentů, kteří TO překonávají ve více směrech. Nastala chvíle objevit další TO, po kterém bude toužit a připravit současné TO k předání manželce / dětem / sourozencům / rodičům / šup s tím do bazaru a nebo do aukce. Velké změny v životě nadšence se nekonaly - ale to nevadí, až přijde něco dalšího, určitě se něco podstatného změní. TO se dá stále nějak kapitalizovat, obvykle v obdiv těch, kterým TO dáte - zatímco ve vás už citová bouře uhasla, pro ně je TO stále něco fantastického (konečně budou mít TO, co mají i ostatní) a navíc je TO stále dobře využitelné. Jenomže to není už erste classe a proto nastal čas posunout se o dům dál.


Cyklus je ukončen a pozornost nadšence už míří někam jinam. Na tomto cyklu je zajímavé, že ohromně připomíná to, čemu buddhisté říkají "poutání se k věcem" - máte dojem, že se váš život změní poté, co si pořídíte nový dům, starou americkou káru a nebo silnou motorku - a vaše chtění je k tomu upnuto. Je to ale jenom šálení, mája - jakmile si danou věc obstaráte, přestane být cílem touhy a přináší jenom skepsi. Podobně, jako při putování pouští za fata morgánou, nedosáhnete kýženého uspokojení, jenom se přesune o kus dál. Nic z toho, co si pořídíte, vás nenaplní. Zajímavé je, že buddhisté tvrdí, že toto se vztahuje úplně na všechno - ať už se upnete na největší plazmovou televizi a nebo na nejkrásnější holku z ulice, jakmile ji získáte, už nebude zdrojem vašeho potěšení. Ve vztahu tak musíte hledat nějakou změnu či osvěžení - ti, kteří změny nedosáhnou, mají tendenci hledat změnu mimo vztah. Je to krapet smutné, ale zdá se, že to funguje. Buddhistický recept na ukončení tohoto hledání - totiž odpoutání se od světa - je docela drastický a ne každý je mu nakloněn. V lepším případě by vás postavil do tábora pragmatických uživatelů technologií a v případě horším by z vás udělal nihilistu a odpůrce technologií jako takových a vyhnal by vás se zelenými ekoradikály do lesa okusovat košťál.



Kruh je začarovaný

Existence cyklu touhy po nové technologii je přítomná víceméně u každého. Není ale důvodu dívat se na to skepticky, byť každá jednotlivá technologie je přece jenom zklamáním - zastará - a vlastně ani není dobrou investicí. Jen taková technologie, která vás stojí méně, než vám vynese, je totiž dobrou investicí, což by znamenalo, že byste měli kupovat mainstreamové value věci a využívat je jenom k práci, což... opravdu není případ fanouška. Ten platí ne proto, aby vydělal, ale aby zažil alespoň na omezenou dobu onen skvostný pocit, že nyní má něco naprosto extra. Ne, naprosto stačí, abychom si přestali lhát, že upgradujeme z racionálních důvodu - a vychutnali si onen proces toužení po novinkách a jejich obstarání. Slušný kus hardware můžeme dále do oběhu pustit prakticky vždy, vždy se najde někdo, komu ho prodáme a nebo darujeme. Ten, kdo si po nás koupí za malé peníze použitý hardware je ten, kdo rozumně investuje. Pokud si přestaneme nalhávat, že stopování novinek a jejich pořizování je racionální proces, ale jde v podstatě o zábavu, můžeme si ho doopravdy užít. Ano, bude nás to stát spoustu peněz - ale zato si užijeme jízdu po té nejčerstvější vlně technologií. A pokud se nám nesesype civilizace, po jedné vlně přijde další a zase další. Je to jiná verze onoho buddhistického pohledu na svět - pokud se smíříme s tím, že nejzábavnější není dojet do cíle, ale jenom se k němu budeme blížit, můžeme si tu jízdu užívat dál a dál.


První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama