Recenze Navee N65: nový král městských koloběžek | Kapitola 6
Seznam kapitol
Přichází léto, prázdniny a tradiční hardwarové a herní sucho. Málokterá firma si uvedení zajímavých produktových novinek časuje na dobu prázdnin a dovolených. A tak se v mezičase podíváme i na nějaký méně tradiční hardware, který třeba taky časem půjde potunit. Možná nalákáme nějaké hardcore nolifery k výletu ven, na sluníčko. Když nebude nutné tolik chodit po vlastních…
Navee N65 je osazena dvěmi desetipalcovými bezdušovými koly s šířkou tři palce, která výrazně vylepšují jízdní komfort. Velká kola podstatně snáze přejíždějí překážky, jako jsou nízké obrubníky, a na kočičích hlavách v centru města je model N65 dokonce o kus pohodlnější než můj Mantis s 8” kolečky. To i přesto, že je Kaabo Mantis jak vepředu, tak i vzadu odpružená. Někdy opravdu platí, že větší je lepší.
To platí i u řízení na silnici, kde je N65 příkladně stabilní, i když být zde o pár centimetrů širší řídítka, bylo by to ještě lepší. Jelikož jezdí koloběžka nízkou rychlostí, tak se nemusíte obávat ani strašáku jménem „wobbling“, což v praxi znamená, že se můžou řídítka některých koloběžek rozkmitat natolik, že riskujete opravdu nehezký pád. Zde se mi to naštěstí nestalo.
Dalším důvodem pohodlné jízdy je delší a širší deck, než jaký nabízí drtivá většina levných konkurentů. Na pogumovaném povrchu jsem stál stabilně s jednou nohou vepředu a druhou vzadu. Navíc tím, že je akcelerace Navee N65 plynulá, nebudete mít potřebu se zadní nohou opírat o blatník. U Mantisu se tomu nevyhnu, jelikož akceleruje opravdu mohutně, a proto má ocelové stupátko. Zde to není potřeba a i kdybyste náhodou na blatník šlápli, neublížíte mu. Blatníky navíc vypadají, že by dokázaly jezdce ochránit před postříkáním, nemám to ale odzkoušeno. Jízdě přes kaluže jsem se vyhýbal i přesto, že výrobce uvádí ochranu IPX4.
Líbilo se mi i řešení řídítek, která mají silikonové gripy, ze kterých ani po delší jízdě nebolely ruce. Plyn je pak ovládán palcem pravé ruky, což je pro mě subjektivně trochu pohodlnější než ukazováček. Přesto se mi po necelé hodině jízdy trochu nedokrvoval palec, a tak jsem šel do appky a aktivoval funkci tempomatu. Koloběžka reaguje na zmáčknutí plynové páčky se zhruba půlsekundovým zpožděním. K aktivaci tempomatu je potřeba jet minimálně 5–8 sekund stejnou rychlostí. Automaticky se deaktivuje při zmáčknutí brzdové páčky.
V brzdové páčce pak výrobce schoval decentní zvoneček, takže nebudete děsit chodce hlasitým klaksonem.
Navee jsme otestovali i při jízdě do 15% stoupání o délce cca 50 metrů a zatímco s manželkou letěla do takto prudkého kopce celou dobu rychlostí okolo 18–20 km/h, u mě už v nejprudší části stoupání klesla rychlost na 6 km/h. Sice jsem se bál, že to skůtr nezvládne, ale níže už rychlost naštěstí nešla a vyvezla mě. Nutno dodat, že v tu chvíli už měla baterie méně než 40 % kapacity, takže maximální výkon už nebyl k dispozici.
Výrobcem udávané 25% stoupání jsem neměl možnost vyzkoušet, jelikož jsem v okolí na tak prudký kopec jednoduše nenarazil. Lehčího jezdce by však vyvézt mohla, motor na to tu sílu má. U jezdců nad 100 kg hmotnosti bych už jsem u svých odhadů opatrnější, možná kopec vyjede s plně nabitou baterií a s dobrým rozjezdem. Při delší jízdě z kopce pak můžete mírným přibržďováním rekuperovat a vracet tak baterii trochu energie. To funguje řádně a zapnutá rekuperace by dle terénu mohla prodloužit dojezd o pár kilometrů.