Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: wikipedia.org, autor Marcin Wichary from San Francisco, Calif., CC-BY 2.0
Historie Článek Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?

Pavel Tronner

Pavel Tronner

13. 7. 2023 18:00 41

Seznam kapitol

1. Co se hrálo na C64 2. Strategie 3. Bojovky a střílečky 4. Plošinovky
5. Sportovní hry 6. Simulace 7. RPG a adventury

Minule jsme si vyprávěli příběh vzniku nejslavnějšího herního počítače Commodore 64. Článek byl příliš dlouhý na to, abychom k němu dodali to, co je s C64 nerozlučně spjato. Jaké na něm vlastně byly hry? Jak se na něm hrálo? A jak na nás dnes tehdejší hry působí?

Reklama

Commodore C64, uvedený v roce 1982, představoval okamžitý úspěch a prakticky přes noc opanoval herní trh, kterému vévodil v oblasti osmibitových počítačů až do jejich posledních dnů. O dominanci se v prvních létech dělil se Sinclairem ZX Spectrum, ovšem na rozdíl od tohoto britského počítače byl podporován herními studii mnohem déle. Je třeba říct, že i některé mnohem dražší počítače šestnácti či vícebitové jej v některých parametrech (třeba ve skvělém zvuku) nepřekonaly. C64 představuje osmibitovou platformu, na níž se setkáme s některými prvními herními hity nastupující éry Amigy a Atari ST. A tyto konverze jsou dokonce i hratelné.

I když pro C64 vznikly některé solidní aplikace, textové editory, zajímavý grafický operační systém GEOS atd., přesto základním softwarem pro tento počítač byly hry. I když si jej sice někteří zakoupili s představou profesionálního použití, většinou nakonec skončili právě u nich. C64 ale na rozdíl třeba od osmibitového Atari nepředstavovalo konečné řešení, počítač se dále vyvíjel. Bylo například možné jej (bez pájení) rozšířit až o 512 kB RAM, což u levného osmibitového stroje představovalo neskutečnou velikost, samozřejmostí byly disketové jednotky, jednak oboustranná 1571 a následně 3,5" 1581, která s kapacitou cca 800 kB představuje pro takový počítač v podstatě pevný disk. Existovala dokonce i HD disketová jednotka s dvojnásobnou kapacitou, tu ale neprodával Commodore. Pro C64 vznikla i myš, plotter, několik typů tiskáren a mnoho dalšího. 

V druhé půli osmdesátých let se objevil nástupce C128, počítač, který měl konečně nabídnout profesionální možnosti za dostupnou cenu, ovšem moc se neprosadil. Přeci jen, to hlavní, co chtěly se svým miláčkem ty miliony uživatelů konat, bylo hraní her.

Hry pro tento počítač vznikaly od roku 1982 až do počátku devadesátých let, ba mnohé vznikly i později a dodnes na něm nadšenci tvoří. Od počátku také vznikla obrovská rivalita mezi zastánci a uživateli C64 a tehdejšího herního krále ZX Spectrum. Nemá asi smysl tu rozebírat přednosti a nedostatky těchto platforem, každá měla nějaká ta pozitiva i negativa. Postavit se na stranu jedné či druhé znamená založit i dnes solidní flame. To s ohledem na fakt, že jsou obě platformy bezpečně mrtvé, pozoruhodně ukazuje jejich oblíbenost mezi bývalými hráči. Na obě platformy pak existovaly skvělé hry, které na tehdejší dobu maximálně využily dostupný hardware.

Zmínil jsem to nebezpečí flame, pokud budeme hry pro tyto platformy porovnávat. Přesto jsem dostatečně odvážný, že se do takového kacířského nebezpečí pustím. Vím, že mi následující konstatování Spectristé neopustí, budu proklínán a možná i pronásledován, ale prostě to tak vidím – pokud se podíváme na mnohé multiplatformní hry, tedy na ty, které existovaly jak na ZX Spectrum, tak na C64, tak většinou je verze pro C64 povedenější, nejen kvůli implementované hudbě, ale i kvůli přeci jen herně přijatelnějším barvám. Je to samozřejmě věc názoru, ale takto to aspoň na mne působí. Tím se nechce říci, že ZX Spectrum bylo špatným herním počítačem – jeho hvězdné tituly naopak jinde buď neexistovaly, či byly portovány mizerně, případně jsou verze multiplatformních hitů srovnatelné (to platí třeba pro Mercenary, Silent Service, Archon a určitě i jiné). Nejlepší je asi ukázat si pár srovnávacích screenshotů, aby každý viděl a mohl posoudit sám, že… lépe vypadají ty z C64:

Blue Max

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Bruce Lee

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

H.E.R.O.

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

International Karate

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Montezuma's Revenge (Panama Joe)

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Rescue on Fractalus

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

 

The Way of the Exploding Fist

Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz
Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama