PCTuning Článek

Rychlé vzestupy i pády technologických gigantů

Michal Rybka
Michal Rybka
21. 7. 2018 03:00 12 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Jako na horské dráze 2. Na vrcholu 3. Do kina 4. Amerika na internetu 5. Vize i štěstí

Zrození, vzestup, růst, stagnaci a následující pád zažívá většina firem. U technologických firem je zajímavé to, jak rychle dokážou vyrůst a jak rychle dokážou zmizet. Jen některé vydrží tak dlouho jako IBM anebo HP, většina se naopak prořítí svojí existencí jako kometa, na chvíli všechny oslní – a pak zase zmizí v nenávratnu.

Reklama
Reklama

Dalším pozoruhodným případem je vzestup a pád AOL (America On-Line). Tato společnost vznikla v roce 1983 pod názvem CVC (Control Video Corporation) a původně se zaměřila na uploadování her do konzolí Atari 2600. K tomu se používalo zařízení GameLine, které vypadalo jako cartridge, zasunulo se do konzole a dovolilo se připojit přes modem.

Detaily funkce GameLine neznám, ale podle popisu to vypadá, že zájemce zaplatil 50 USD za modem, 15 USD za vytvoření účtu a pak se platil jeden dolar za každou hru, kterou jste si stáhli. Ta se dala hrát „zhruba desetkrát“ (about 10 plays) a podle všeho při vypnutí v konzoli nezůstala. Společnost navíc nabízela informační služby.

Služba bohužel přišla těsně před kolapsem konzolového trhu v USA. V roce 1985 se firma přejmenovala na Quantum Link a nabídla online služby pro Commodore 64. S domácími počítači to fungovalo úspěšně, takže firma začala spolupracovat s verzí služeb jak pro Apple, tak i pro PC. V roce 1991 se pak firma změnila na AOL (America On-Line).

Díky šikovně vedeným marketingovým kampaním, které se kterými přišla Jan Brandt, začala firma prudce růst a nabírat zákazníky. Zatímco jiné služby jako CompuServe vyžadovaly poplatky za software na připojení, AOL rozdával diskety a později CD zdarma. Zákazníci platili pouze za prosurfovaný čas, přičemž po registraci získali nějaký čas zdarma. Konkurence se pokusila přejít z po minutách tarifikovaného připojení na měsíční flat-rate, což AOL následoval a naběhl si do pěkných problémů, protože zákazníci mohli být připojení, jak dlouho chtěli a blokovali modemová pole, takže firma musela investovat do expanze infrastruktury.

Mimo nárůstu nákladů všechno vypadalo dobře, AOL raketově rostl počet uživatelů a firma začala dělat akvizice. Získala ICQ, dále Netscape a kolem roku 2000 v Americe dominovali. Jejich služby nabízely jak připojení do internetu, tak i vlastní obsah – a snaha vytvářet svůj vlastní obsah se jim vymstila. Pustili se totiž do naprosto šílené akvizice – koupě Time Warner.

Zpráva ABC News z 10. ledna 2000 udává, že prodejní cena Time Warner byla 162 miliard USD. Byl to naprosto obří a naprosto šílený nápad – z mnoha důvodů, například proto, že obě firmy měly naprosto odlišné firemní kultury, které se nedařilo sjednotit. Byla to velmi nákladná chyba, která jim zkomplikovala život a připravila je o kapitál, který je mohl zachránit o pár let později.

AOL se sice podařilo přežít dotcomový kolaps, osudným se mu ale stal vzestup broadbandu. AOL měla v roce 2000 více než 26 milionů zákazníků a pokrývala připojení zhruba poloviny amerických domácností. S příchodem broadbandu firma začala ztrácet zákazníky: V roce 2007 počet uživatelů poklesl na 9 milionů, v roce 2013 pak na 2 miliony. Nakonec byla v roce 2015 AOL odkoupena firmou Verizon – a bylo to. Pokusy vydělat si obsahem nevyšly, s reklamou to bylo to samé.

Takto bychom mohli pokračovat dál a dál: Digital Research, Commodore, Atari, Yahoo, 3dfx... V řadě případů můžeme dohledat jedno rozhodnutí, které mělo kritické důsledky – i když to vidíme pouze s odstupem času.

Photo credit: Theoldmanclub.com
Photo credit: Theoldmanclub.com

Z pohledu doby, ve které k rozhodnutí došlo, to ale často nevypadá nelogicky. Když se mluví o tom, že „něco bylo dávno jasné“ či „bylo to dlouho napsáno na zdi“, tak se obvykle mluví o posledních třech letech, kdy bylo jasné, že firma sází na poslední pokus prorazit či zemřít. Většinou se ale kritická chyba stala o poznání dříve – a často nebyla tak nelogická, jak se prezentuje.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning