PCTuning Článek

Rychlé vzestupy i pády technologických gigantů

Michal Rybka
Michal Rybka
21. 7. 2018 01:00 12 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Jako na horské dráze 2. Na vrcholu 3. Do kina 4. Amerika na internetu 5. Vize i štěstí

Zrození, vzestup, růst, stagnaci a následující pád zažívá většina firem. U technologických firem je zajímavé to, jak rychle dokážou vyrůst a jak rychle dokážou zmizet. Jen některé vydrží tak dlouho jako IBM anebo HP, většina se naopak prořítí svojí existencí jako kometa, na chvíli všechny oslní – a pak zase zmizí v nenávratnu.

Reklama
Reklama

U Blockbusteru je charakteristické, jak rychle a agresivně expandoval na úkor předchozí generace videozábavy, kterou bylo hlavně drive-in kino. To představuje výrazný prvek americké kultury druhé poloviny 20. století – a osud kin, do kterých si zajedete svým autem a zvuk si do káry natáhnete repráčkem na drátu, se u Blockbusteru svým způsobem zopakoval.

By FabSubeject - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Byl to obrovský fenomén, celá generace na drive-inech vyrostla (a někteří v nich naopak na další generaci založili). Pamětníci tvrdí, že pašování kamarádů v kufrech aut, aby se mohli podívat na představení zadarmo, byl takový národní sport. Pro mnoho lidí to byla věc spíš kulturní, asi jako chození do hospody či na bowling. Dnes tento fenomén přežívá pouze okrajově, přestože to kdysi byla věc naprosto běžná.

Drive-in představuje v Americe tak velký kulturní fenomén, že v roce 2009 vznikla amatérská, ale vcelku zábavná hororová antologie Drive-in Horroshow, kterou bych popsal nejspíše jako domácí tvorbu od mrtvých pro mrtvé. Z filmu přímo čiší atmosféra něčeho, co zastarává, stojí to za prdlajz, ale máte to rádi – a přestože víte, že to bude zase hrozné, půjdete tam i příště. Celý film je na kanálu Kings of Horror na YouTube.

Ostatně i příběh Blockbusteru je tak ikonický, že o tom vznikla dokonce velmi povedená epizoda South Parku – A Nightmare on FaceTime, která je kompletně online. Osobně ale soudím, že jde o celkem krutou legraci, protože postupný propad trval patnáct let a lze ho srovnat například s úpadkem tištěných novin. Ty ale představují médium samo o sobě, zatímco Blockbuster byl závislý na technologiích třetích stran, jako je DVD či BluRay. V okamžiku, kdy se technologie přesunuly k tabletům a smartphonům, neměl reálnou šanci cokoliv zvrátit.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning